وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد؛

نیازمند موسیقی انقلابی و ایرانی هستیم

صالحی با تاکید براینکه نیازمند موسیقی انقلابی و ایرانی هستیم، گفت: ما نیاز داریم موسیقی انقلابی و ایرانی را همراه با نیروها و استعدادهای جوان، با تعهد و با ارزش‌های بومی و اخلاقی خودمان رشد و گسترش دهیم.
کد خبر: ۴۵۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷ - 23May 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن ۱۰ سالگی موسسه شهرستان ادب، اظهار داشت: ما درمسیر ۱۰ ساله شهرستان ادب شاهد بودیم که این مجموعه دو دغدغه مهم را که از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب سلامی هم بود، برطرف کرده است. یکی از آن‌ها جمع کردن جوانان انقلابی بود و دیگر توجه به عنصر آموزش که به عنوان گوهری در کاهش این نگرانی‌ها به کار رفته است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های فعالیت‌های شهرستان ادب این بود که از حزب‌بازی دوری کرده است و ما شاهد هستیم که شاعران و استادان شناخته شده زیادی با این مجموعه همکاری دارند.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه علاوه بر توجه به کیفیت آثار، از نظر کمی هم این مجموعه دستاورد‌های خوبی داشته است، گفت: می‌بینیم ۲۲۰ اثر در طول این زمان در شهرستان ادب تولید شده است.

صالحی تصریج کرد: توفیق این مجموعه در جوایز کتاب سال، پروین اعتصامی، جلال آل احمد، کتاب فصل و جشنواره شعر فجر نشان از حضور موثر شهرستان ادب در جریان سازی‌های فرهنگی است. موسسه شهرستان ادب توانسته به استعداد‌های جوانان شهرستانی توجه کند و در این زمینه پویشی در نقاط دورافتاده و در فضای مجازی ایجاد کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همچنین پاره‌ای از حوزه‌هایی که شهرستان ادب در آن حضور پیدا کرده چشم‌اندازهای جدید را پیش رو دارد، یکی از این حوزه‌ها موسیقی است و ما نیاز داریم موسیقی انقلابی و ایرانی را همراه با نیروها و استعدادهای جوان، با تعهد و با ارزش‌های بومی و اخلاقی خودمان رشد و گسترش دهیم و امید است در این حوزه هم محصولات بهتری ارائه کنند.

صالحی بیان کرد: شهرستان ادب در حو‌زه شعر، رمان و داستان‌نویسی اتفاقات خوبی رقم زده و اخیرا در حو‌زه موسیقی هم ورود کرده است. این حوزه بسیار برای کشور، نظام و انقلاب مهم است و براساس آمار سرانه فرهنگی کشور در سال ۹۸ میانگین مصرف موسیقی در ایران یک ساعت و ۶۳ دقیقه است و ۷۲ درصد مردم به موسیقی گوش فرا می‌دهند، این آمار در مقایسه با سینما و تئاتر که به ترتیب مخاطب ۲۳ و ۳/۴ درصدی داشته بیانگر علاقه مردم به این حوزه است.

وی گفت: مسیری که در فضای موسیقی باید جدی‌تر از گذشته به آن توجه کنیم، دامنه و ساعات مصرف گسترده و همچنین ذائقه مصرف بسیار متنوع مخاطبین است. بنابراین تلاش دوستان در شهرستان ادب برای باز کردن یک دریچه برای حو‌زه موسیقی یک اتفاق مبارک است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه نظریه‌پردازی گفت: حوزه نظریه‌پرداز‌های ادبی مهم است، اما اگر بخواهیم‌ دغدغه‌ها را کم کنیم و حتی در سنت شعر که بسیار کهن است، موفق باشیم، نیاز به تقویت نظریه‌پردازی داریم. نظریه‌پردازی‌ها در شکل‌های مختلف رخ می‌دهد. برخی نظریه‌پردازی‌ها آکادمیک و استودیی و برخی میدانی است، اما نظریه‌پردازی نو آن است که بین این دو اتصال ایجاد کند و شهرستان ادب می‌تواند ترکیب این نظریه‌پردازی در حوزه ادبیات باشد. پس نباید فراموش کنیم که بخش مهمی از رقابت در حوزه غنی‌سازی نظریه‌ها است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار