فتح خرمشهر، فتح خون/ نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس:

شکست هیمنه عراق با فتح خرمشهر اتفاق افتاد

«علیرضا عابدی» گفت: فتح خرمشهر ثابت کرد که می شود با همدلی و اتحاد، دشمن را هر چه قدر هم که توانمند باشد زمین زد و شکست هیمنه عراق با فتح خرمشهر اتفاق افتاد.
کد خبر: ۴۵۸۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷ - 24May 2021

شکست هیمنه عراق با فتح خرمشهر اتفاق افتادبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بوشهر، دوران دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین عرصه‌های دفاع به شمار می آید که توانست قدرت و شجاعت ملت بزرگ ایران را نشان دهد و منطق دفاع مقدس جریانی پایدار است که باید از نسلی به نسل دیگر انتقال یابد و شاید بتوان گفت یکی از اقدامات و رویکرد فرهنگی پرداختن به حوزه ادبیات دفاع مقدس و فرهنگ پایداری باشد.

«علیرضا عابدی» کم سن‌ترین نویسنده ارزشی استان بوشهر است که 11 جلد کتاب با عناوین «راه ناتمام، گنجینه آسمانی، نخل های استوار، منذران صادق، تا عروج، آخرین لبخند، نیمکت های آسمانی، درس شیدایی و طلایه داران صبح» را با محوریت دفاع مقدس توسط انتشارات «صریر و پلاک عشق» به چاپ رسانده است.

در ادامه ماحصل گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار دفاع پرس به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر با «علیرضا عابدی» را می‌خوانید:

دفاع پرس: سهم حماسه فتح خرمشهر در ادبیات دفاع‌مقدس را چگونه ارزیابی‌ می کنید؟

فتح خرمشهر هم به لحاظ عملیاتی و نظامی فوق العاده ارزشمند بود و هم به دلیل اینکه به نوعی بازپروری روحیه ملی بود در ادبیات پایداری نمود و بروز بسیاری داشته است. نامگذاری سوم خرداد به نام روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی تداعی گر همین معنی است و بزرگداشت آن از آنجایی اهمیت می یابد که هم ما با فتح خرمشهر شاهد شکست دشمن هستیم و هم انسجام و اتحاد ملی را در کنار غرور ملت ایران تقویت کرد.

دفاع پرس: به نظر شما با کدامین رویکرد می توان هشت سال دفاع مقدس را بیشتر در ذهن مخاطبین باور پذیر کرد؟

حقیقت دفاع مقدس آمیزه ای از واقعیت های افسانه گون است. ما وقتی خاطرات دفاع مقدس را می خوانیم در واقعیت خاطرات دچار شک می شویم و علت آن هم بزرگی و شکوه و عظمت خاطرات و حماسه است. این خاطرات واقعیت هایی هستند که رنگ حماسه به خود گرفته اند. شاید برای خیلی از رزمنده های دفاع مقدس این خاطرات جنبه اهجاز نداشته باشد به علت این که آن ها سال‌ها با خاطرات و محیط جنگ زندگی کرده اند و برایشان عادی است اما واقعیت این است که جنگ ما و هشت سال دفاع مقدس ملت ایران، صرفا یک جنگ نبود. 
امروزه باید در کنار کارهایی مانند جمع آوری خاطرات و ثبت تاریخ شفاهی باید به تولید محتوا به ویژه با ذائقه نسل جوان و نوجوان همت کرد. زمانی حفظ آثار ارزش دارد که به نشر ارزش ها منجر شود.

دفاع پرس: از عیوب داستان نویسان دفاع مقدس چیست؟

مهمترین عیبی که بنده به عنوان یک خواننده و علاقمند به کتب حوزه دفاع مقدس مطرح می کنم این است که نویسندگان به زبان دهه 60 برای نسل 90 نوشته اند. نسل امروز زبان خاص خودش را دارد. فرهنگ و سبک زندگی خاص خودش دارد. باید کتب دفاع مقدس به روز شوند در این بین داستان نویسی به دلیل اهمیتی که دارد باید به روز شود. باید به زبان نسل امروز نزدیک شود و در عین حال از ارزش و آرمان های خودش عدول و کوتاهی نکند.
نکته دیگر که حتی رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولین کنگره شهدای استان فرموند بحث معرفی شهدا به نسل کودک و دانش آموزان است. واقعیت این که ما متاسفانه با وجود این همه ظرفیت در استان، کتاب داستان کودک در حوزه دفاع مقدس خیلی کم داریم و این یک ضعف است.

دفاع پرس: حماسه آزاد‌سازی خرمشهر محصول کدامین اندیشه‌ جامعه بود؟

در خصوص فتح خرمشهر باید رزمندگان و فرماندهانی صحبت کنند که خودشان در میدان بوده اند و ما مدیون شان هستیم نه بنده ای که سال‌ها بعد از جنگ به دنیا آمده ایم و از قاب نگاه و خاطرات آن‌ها جنگ و دفاع مقدس را شناخته ایم
اما دفاع مقدس کلاً و فتح خرمشهر خصوصا دستاورد گفتمان ایثار و مقاومت بود. اگر روحیه حماسی و عاشورایی رزمنده های اسلام نبود و اگر دم مسیحایی امام نبود، حماسه بزرگ فتح خرمشهر اتفاق نمی افتاد. اتفاق بزرگی که برای همه جهانیان ثابت کرد که می شود مقابل دشمن مقاومت کرد و از عِدّه و عُدّه ی دشمن نترسید.

فتح خرمشهر ثابت کرد که می شود با همدلی و اتحاد، دشمن را هر چه قدر هم که توانمند باشد زمین زد و شکست هیمنه عراق با فتح خرمشهر اتفاق افتاد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها