فتح خرمشهر، فتح خون/

مراسم گرامیداشت حماسه سوم خرداد در مشهد برگزار شد

همزمان با فرارسیدن سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر، مراسم گرامیداشتی در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
کد خبر: ۴۵۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰ - 24May 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، مراسم بزرگداشت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر با حضور «مالک رحمتی» قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی و جمعی از خانواده‌های شهدا به همت حوزه مقاومت بسیج و امور ایثارگران آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.

سعدلله زارعی تحلیلگر مسائل خاورمیانه در این مراسم ضمن گرامیداشت حماسه فتح خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱، این پیروزی را روز فتح ناشدنی‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: بنا بر نظر فرماندهان ارشد نظامی آنچه از تدابیر، خلاقیت و امکانات نظامی برای تصرف خرمشهر نیاز بود تدارک دیده شده بود اما در نهایت تصرف خرمشهر که از نظر دشمن یک امر حتمی قلمداد می‌شد، با مقاومت خالصانه رزمندگان اسلام به بن‌بست رسید.

وی، فتح خرمشهر را که به مدد الطاف الهی صورت گرفت بود را مقدمه حرکت نیروهای مقاومت در غزه و لبنان عنوان کرد که فرماندهان مقاومت بر آن صحه گذاشته و آن را الگوی حرکت مجاهدانه خود می‌دانند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: اگر ما اراده کنیم و پای اهداف خود بایستیم کمک و اراده خداوند پشتیبان ما خواهد بود و ناداشته‌های ما را جبران خواهد کرد و داشته‌های دشمن تبدیل به نقطه ضعفی برای آنان خواهد شد.

زارعی در این خصوص به وجود ۲۳۰ هزار نیروی عراقی در خرمشهر اشاره کرد که در برابر عزم و اراده رزمندگان اسلام شکست خورده و امید موفقیت را برای دشمن به ناامیدی مبدل کردند.

وی در ادامه به پیروزی‌های اخیر مردم فلسطین اشاره کرد و افزود: امروز نیز در جنگ غزه این ماجرا را با یک درخشندگی جدید مشاهده می‌کنیم. رژیم صهیونیستی در طول دوران ۷۳ سال سیطره بر سرزمین مقدس، فلسطین را به چهار قسمت تقسیم کرده و برای هر جز آن یک برنامه نوشته است که این سیاست مورد حمایت کشورهای خائن عربی منطقه و آمریکا است.

این تحلیل‌گر بین‌المللی عنوان کرد: در این سیاست تلاش شده بود تا قلب جهان اسلام به فراموشی سپرده و تنها به نامی از آن در تاریخ بسنده شود بدون آنکه نمودی در دوران حاضر داشته باشد که تحقق این هدف با کشتارهای بی‌رحمانه در این دوران‌ها همراه بود. اما اتحاد این چهار منطقه و مقابله آنان با تجاوزگری‌ها، صهیونیست‌ها را به بهت فرو برد.

زارعی گفت: بیت‌المقدس قلب جهان اسلام است و امام فرمودند روز قدس روز همه کشورهای اسلامی است و امروز برافراشته شدن پرچم فلسطین در برابر ماشین جنگ صهیونیست برافراشتن پرچم اسلام در برابر نظام سلطه است.

وی در ادامه سخنان خود به نقش جمهوری اسلامی ایران در طراحی پایه‌های تمدن جهانی جدید اشاره داشت و این مسیر را ادامه راه فرماندهان شهید دفاع مقدس عنوان کرد.

زارعی همچنین در ادامه این سخنان به برخی تفکرات نفوذی سازشکارانه و متمایل به غرب اشاره داشت و تصریح کرد: تاریخ نشان داده است دولتمردان غربی به آنچه تعهد می‌کنند پایبند نخواهند بود.

اخلاص؛ رمز موفقیت فاتحان خرمشهر بود

مشاور قائم مقام آستان قدس رضوی در امور ایثارگران نیز در این همایش، طی سخنانی رمز موفقیت فرماندهان عملیات بیت‌المقدس در فتح خرمشهر را اخلاص آنان عنوان کرد.

محمدعلی اربابی ضمن گرامیداشت یاد شهدا و فرماندهان عملیات فتح بیت‌المقدس، از شهیدان حسن باقری طراح این عملیات، سپهبد صیاد شیرازی، خرازی، احمد کاظمی و قاسم سلیمانی به عنوان فرماندهان تاثیرگذار در موفقیت و فتح خرمشهر نام برد.

وی همچنین به ذکر خاطراتی از ایام دفاع مقدس پرداخت و گفت: جمله «خرمشهر را خدا آزاد کرد» اولین بار توسط شهید حاج احمد کاظمی بعد از ورود به خرمشهر از پشت بی‌سیم برای هم رزمانش بیان شد که در اولین سخنرانی رهبر کبیر انقلاب بعد از این حماسه نیز عنوان شد.

در این مراسم که با حضور کارکنان آستان قدس رضوی همراه بود از خانواده شهیدان علی اصغر کلاه بلند، سید حسین سیادتی مطلق، محمد حسن فضلی کوهی، علی اکبر کل پری شاندیز، مصطفی ابراهیم پور، علی اکبر اسماعیلی، حسن رضا رباتی، محمد بابائی با حضور قائم مقام آستان قدس رضوی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها