کلنگ احداث یادمان «سرباز وطن» زده شد/ حناچی: عزت «شهید سلیمانی» بخاطر خدمت به حضرت زهرا (س) است

کلنگ ساخت یادمان «سرباز وطن» به یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در محل تپه‌های عباس‌آباد تهران بر زمین زده شد.
کد خبر: ۴۵۸۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳ - 25May 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آیین کلنگ‌زنی یادمان «سرباز وطن» به‌یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی عصر امروز در تپه‌های عباس‌آباد تهران برگزار شد.

یادمان «سرباز وطن» در یکی از تپه‌های موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با ۹۰ متر ارتفاع ساخته می‌شود و یکی از مرتفع‌ترین یادمان‌ها در تهران خواهد بود که مقرر شده است تا هفته دفاع مقدس سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

حجت: یادمان «سرباز وطن» برگزیده از میان۱۰۰ اثر هنری است
در ابتدا، «مهدی حجت» رئیس هیئت داوران مسابقه طراحی یادمان سرباز وطن به تشریح روند برگزاری این رویداد پرداخت و با بیان‌اینکه پس از شهادت سردار سلیمانی جای یک نماد مرتبط با ایشان خالی بود، اظهار داشت: نامه‌ای درخصوص این رویداد برای شورای شهر ارسال شد که مورد موافقت قرار گرفت. پنجم مهرماه جلسه هیئت داوران برگزار شد تا جناح‌های هنری جمع‌آوری شوند و چندین جلسه داوری برگزار شد و نحوه برگزاری مسابقه به رای گذاشته شد و مسابقه عمومی اعلام شد و نزدیک به ۱۰۰ اثر هنری با مضامین مختلف به دبیرخانه ما ارسال شد.

وی درخصوص اثر منتخب شده مسابقه طراحی یادمان سرباز وطن گفت: کاری که برنده این مسابقه شد اثری است که از نماد سرو استفاده کرده است. این نماد، که نماد درخت سرو است نماد آزادگی و استقامت است چراکه سرو درختی بی حاشیه است. ترکیب این نماد با نماد الماس، ترکیب مناسبی را شکل داد و کار ارزشمندی تشخیص داده شد.

رئیس هیئت داوران مسابقه طراحی یادمان سرباز وطن با تاکید براینکه طرح یادمان «سرباز وطن» یک نماد کاملا ایرانی و بین‌المللی است، افزود: برای اجرای یادمان سعی شد مناسب‌ترین مکان انتخاب شود لذا بلندترین نقطه تپه‌های عباس آباد انتخاب شد که در آینده می‌تواند قابل توسعه باشد.

حجازی: یادمان «سرباز وطن» یک رویداد ملی است

«سید محمدحسین حجازی» مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد در ادامه گزارشی از روند ایجاد یادمان «سرباز وطن» ارائه کرد و گفت: دی‌ماه ۱۳۹۸ پس از شهادت حاج قاسم و به دلیل اینکه ایشان یک شخصیت ملی بودند به فکر ایجاد یک اتفاق فرهنگی در خصوص ایشان در تپه‌های عباس آباد بودیم؛ نگاه ملی و بین‌المللی که در اسناد بالادستی تپه‌های عباس آباد از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده ما را ملزم می‌کرد یک کار در سطح ملی انجام دهیم.

وی به موضوعات مقاومت و پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت در غزه اشاره کرد و افزود: ایجاد یادمان سرباز وطن توسط معماران خوب کشور ارزیابی شد و ما در این رویداد از بین ۱۰ اثر برگزیده، سه اثر نهایی داشتیم که از این بین یک کار را انتخاب کردیم که در اینده پس از ایجاد یادمان؛ مجموعه‌ی فرهنگی مرتبط ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد با تاکید براینکه هر فعالیتی درباره شهید سلیمانی رخ می‌دهد نتیجه اخلاص ایشان بوده است، ادامه داد: در کشورمان سربازان زیادی برای وطن وجود داشته و دارند اما کلنگ‌زنی این یادمان به نام حاج قاسم سلیمانی و برای زنده‌نگهداشتن همه سربازان وطن‌مان ایران است.

آقامحمدی: رفتار یک عارف در حاج قاسم مجسم بود

در بخش دیگری از این مراسم، «علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص مصلت نظام گفت: شهید سلیمانی نحوه زیست، عملکرد و استفاده از عمر و اهمیت به ابعاد زندگی و حتی شهادت خود را همگی از تعالیم اصیل اسلامی گرفته بود و همه این ابعاد بدونه هیچ خودخواهی بود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: رفتار یک عارف، مجاهد و مرد اخلاق در منش و رفتار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مجسم بود. رفتار ایشان با پدر و مادر، بچه‌های خود و فرزندان شهدا، رزمندگان، فقرا و ضعفا و مردان سیاست و مصلح بودن و تلاش برای رعایت مسائل ملی و عدم حضور در جریانات حزبی همگی باعث شد یک سرباز وطن از شهید سلیمانی شکل گیرد. 

هاشمی: شهید سلیمانی زنده است چون نهضت زنده است

در ادامه، «مهدی هاشمی» رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تواضع و اخلاص مهمترین ویژگی‌های شهید سلیمانی بود که باعث شد مردم ایران ایشان را به‌عنوان سرباز وطن بخوانند، افزود: در خاطرات مرحوم هاشمی وقتی از شهید سلیمانی به نیکی یاد شده است.

وی افزود: اصولا در علم اخلاق وقتی خودندیدن مطرح می‌شود منشا آن در اعتقاد عمیق به حق الناس است. امام (ره) در بیانی پس از ترور مرحوم هاشمی فرمودند: «انقلاب زنده است چون نهضت زنده است.»؛ به نظرم اگر امروز امام خمینی (ره) در بین ما حضور داشت چنین جمله‌ای را درباره شهید سلیمانی می‌فرمودند لذا شهید سلیمانی زنده است چون نهضت زنده است و دشمن با تلاش‌های احمقانه نمی‌تواند شخصیت‌هایی همانند شهید سلیمانی را از حافظه مردم پاک کند.

حناچی: عزت شهید سلیمانی بخاطر خدمت به حضرت زهرا (س) است

«پیروز حناچی» شهردار تهران به عنوان آخرین سخنران این مراسم گفت: وظیفه داریم در تپه‌های عباس آباد فعالیت در سطح ملی داشته باشیم و یادمان سرباز وطن یک رویداد ملی است که در خاطره مردم خواهد ماند. 

وی به ذکر خاطراتی از فعالیت و مجاهدت سردار شهید حاج احمد کاظمی و شهید سلیمانی در جریان زلزله بم و همچنین حضور شهید سلیمانی درپی سیل خوزستان اشاره کرد و افزود: حاج قاسم همواره در میان مردم بود و همین امر باعث مردمی شدن ایشان بود. البته به‌نظرم یکی از دلایل عزت شهید سلیمانی کاری بود که ایشان برای حضرت زهرا (س) انجام داد. او درحالی که هیچ نامی از حضرت فاطمه زهرا (س) در اماکن مذهبی نبود، بنیان احداث صحن حضرت زهرا (س) را گذاشتند.

براساس این گزارش، سردار سرتیپ بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، «علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص مصلت نظام، «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران، «پروز حناچی» شهردار تهران، «علی‌اصغر جعفری» مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی، «سردار سید مجید هاشمی‌دانا» مدیرعامل خبرگزاری دفاع مقدس و جمعی از مسوولین در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار