نماینده ایران در سازمان ملل:

رژیم صهیونیستی باید به خاطر جنایات اخیرش محاکمه شود

تخت روانچی گفت: رژیم اشغالگر قدس در حمله اخیر به غزه مرتکب جنایات بین‌المللی شده و مقامات آن باید محاکمه شوند.
کد خبر: ۴۵۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶ - 26May 2021

رژیم صهیونیستی باید به خاطر جنایات اخیرشان محاکمه شوندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست سه‌شنبه شورای امنیت این سازمان که برای بحث درباره حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه برگزار شده بود، ضمن اشاره به بخش‌هایی از گزارش سالانه دبیرکل در این زمینه، از این‌که هنوز غیرنظامیان، به ویژه زنان و کودکان، از قربانیان اصلی درگیری‌ها هستند و اهداف غیرنظامی نظیر بیمارستان‌ها و مدارس مورد حمله قرار می‌گیرند، ابراز تأسف کرد.

وی به عنوان نمونه به جنایات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از جمله تلاش گسترده آن برای جابجایی اجباری فلسطینیان از خانه‌‎هایشان، به‌ویژه در محله شیخ جراح بیت‌المقدس، جائی که آن‌ها نسل اندر نسل در آن زندگی کرده اند، اشاره کرد و گفت، ولی وقتی فلسطینی‌ها به این اقدامات غیرقانونی و حمله به نمازگزاران مسلمان در مسجد الاقصی در ماه مبارک رمضان اعتراض کردند، نیرو‌های امنیتی و نظامی اسرائیل وحشیانه‌ترین جنایات را علیه فلسطینیان مرتکب شدند.

نماینده کشورمان در سازمان ملل افزود: تنها در جنگ وحشیانه و تمام عیار اخیر علیه غزه، نیرو‌های اسرائیلی ۲۴۸ فلسطینی از جمله ۶۶ کودک، ۳۹ زن و ۱۷ سال خورده را کشتند و یک هزار و ۹۴۸ نفر دیگر را زخمی کردند. این آمار از جمله ۱۳ نفر از اعضای یک خانواده را شامل می‌شود که اکثر آن‌ها کودک، شامل یک نوزاد ششماهه، بودند و در منزلشان کشته شده و زیر آوار خانه خود دفن شدند.

تخت روانچی اضافه کرد: به علاوه، نیرو‌های اسرائیلی ۳۰ تأسیسات بهداشتی، حدود ۵۰ مدرسه و دیگر مراکز آموزشی، حدود ۵۰ درصد شبکه آب و ۳۳ دفتر رسانه‌ها را منهدم کرده و به ۴۳ مسجد نیز آسیب رساندند.

روانچی ادامه داد: این اعمال وحشیانه نمونه‌های روشن نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت بوده و نقض اصول انسانی و وجدان عمومی که اساس هنجار‌های حقوق بین الملل بشردوستانه بشمار می‌روند، می‌باشد.

وی افزود: چنین جنایاتی که نقض ماهوی هنجار‌ها و اصول اساسی حقوق بین الملل محسوب می‌شوند، موجب مسئولیت بین‌المللی رژیم اسرائیل بوده و مقامات آن باید به دلیل ارتکاب چنین جنایات شومی محاکمه شوند.

نماینده کشورمان در سازمان ملل ادامه داد: در برخورد با این جنایات و به دلیل حمایت شرم آور آمریکا از رژیم اسرائیل، شورای امنیت بار دیگر در انجام وظایف خود شکست خورد و نتوانست حتی یک بیانیه مطبوعاتی ولو معتدل تصویب و خواستار توقف حمله به غیرنظامیان در غزه گردد و بیانیه مطبوعاتی این شورا که پس از توافق طرفین در مورد آتش بس صادر شد، نیز ارزش عملی چندانی ندارد.

وی تأکید کرد: از آنجاکه جنگ اخیر به خاطر اقدامات غیرقانونی و تحریک‌آمیز رژیم اسرائیل در قدس شریف، بویژه در مسجد الاقصی آغاز شد، آن رژیم باید مجبور شود که تمام این اقدامات را متوقف سازد.

نماینده کشورمان همچنین به کشتار غیرنظامیان و حمله به اهداف غیرنظامی در یمن توسط متجاوزین نیز به عنوان یکی از نمونه‌های نقض حقوق بین الملل اشاره کرد و گفت اینگونه اقدمات جنایتکارانه بوده و فوراً باید متوقف شوند.

وی در پایان تأکید کرد همانطور که انفعال شورا در گذشته با مرتکبین اینگونه جنایات، آن‌ها را به ارتکاب جنایات بیشتر جسورتر کرده است، انفعال احتمالی آن در آینده آن‌ها را بیشتر تشویق خواهد کرد تا به نقض هنجار‌ها و اصول مربوطه حقوق بین الملل ادامه دهند.

انتهای پیام/۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها