حضور حداکثری، اقتدار ملی/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اهمیت جایگاه شورای نگهبان از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی شورای نگهبان را نهادی مهم و تأثیرگذار عنوان کرده‌اند که تضعیف و تخریب آن پیامد‌های منفی را هم برای انتخابات و هم برای کلیت نظام در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۴۵۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 27May 2021

اهمیت جایگاه شورای نگهبان از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، اخیراً اسامی هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان اعلام شده، اما موضوع مهمی که از این به بعد باید نامزد‌های تأییدشده و تأیید نشده، مدنظر قرار دهند پایبندی به قانون و تمکین از تصمیم شورای نگهبان است.

شورای نگهبان از مهمترین نهاد‌های حاکمیتی است که وظیفه نگهبانی از قانون اساسی را دارد، نهادی که مشابه آن در بسیاری از کشور‌ها وجود دارد. قطعاً شورای نگهبان وقتی صلاحیت کاندیدا‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد، مصلحت‌اندیشی را کنار گذاشته و تنها منافع نظام و ملت را در نظر می‌گیرد؛ لذا تمکین از آن و پایبندی به قانون و عدم تخریب شورای نگهبان امری ضروری و بخشی از تکلیف سیاسی مسئولان، احزاب و مردم محسوب می‌شود.

نکته قابل توجه این‌که اینکه عمل به این تکلیف سیاسی، هم مشارکت حداکثری را در پی خواهد داشت و هم به انتخاب اصلح منجر می‌شود.

در این میان رهبر معظم انقلاب اسلامی حمله به شورای نگهبان را به‌ویژه در بزنگاه‌های انتخابات از غلط‌ترین کار‌ها دانسته و فرمودند: «شورای نگهبان مرکب از ۶ فقیه عادل و ۶ حقوق‌دان برجسته منتخب مجلس، در قانون اساسی شأنی دارد و مجموعه‌ای قابل اعتماد است چگونه انسان می‌تواند به راحتی این مجموعه را به غرض‌ورزی درباره برخی افراد متهم کند.» (سخنرانی در دیدار هزاران نفر از قشر‌های مختلف مردم-۱۶ بهمن ۱۳۹۸)

همچنین معظم‌له در دیداری که در سال ۱۳۸۶ اعضای شورای نگهبان با ایشان داشتند، مسئله شورای نگهبان در قانون اساسی کشور را یک مسئله بسیار مهم و بزرگ و منحصر به فرد دانستند و گفتند: «هم وظیفه تشخیص موافقت قوانین مجلس با شرع مقدس و با قانون اساسی، بسیار وظیفه بزرگی است؛ که اگر این وظیفه نباشد، ادامه اسلامی بودن و شرعی بودن حکومت به هیچ‌وجه تضمین ندارد این، آن نقطه حساسی است که تضمین‌کننده ادامه حیات اسلامىِ این نظام است - هم وظیفه تفسیر قانون اساسی، بسیار وظیفه سنگین و بااهمیتی است؛ که آنجایی که اصلی از اصول قانون اساسی به دلیلی مورد ابهام قرار می‌گیرد، نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب است؛ و اعتبار نظر شورای نگهبان، هموزن اعتبار اصل قانون اساسی است. این، خیلی مطلب مهمی است. همچنین وظیفه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و تضمین صحت انتخابات، از جمله کار‌های بسیار بزرگ و مهمی است که در قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است. اگر نظارت شورای نگهبان نباشد، و اگر تأیید صحت انتخابات به وسیله شورای نگهبان انجام نگیرد، اصل این انتخابات زیر سؤال خواهد رفت و اعتبار خود را از دست خواهد داد؛ چه انتخابات مجلس، چه انتخابات خبرگان، چه انتخابات ریاست جمهوری و هر انتخاباتی که نظارت آن بر عهده شورای نگهبان است. این وظایفِ یکی از دیگری مهمتر، همه بر دوش شورای نگهبان گذاشته شده است.»

براساس این گزارش، مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح همواره از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده و همچنان هم هست. ایشان همه مسئولان را موظف کرده‌اند تا بستر‌های لازم را برای تحقق این دو مؤلفه مهم و تأثیرگذار در تأمین امنیت کشور و رشد و توسعه اقتصادی فراهم آورند؛ بنابراین با حفظ کرامت و صیانت از جایگاه شورای نگهبان و پایبندی به تصمیمات این نهاد مهم، می‌توانیم علاوه بر ترویج قانونمداری در کشور، انتخابات پرشور و انتخابی اصلح داشته باشیم.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار