فتح خرمشهر، فتح خون/ یادداشت

«فتح خرمشهر»؛ نماد اتحاد و ایثار ملت ایران

سوم خرداد سالروز بازپس‌گیری خرمشهر از چنگال رژیم بعث عراق، به نمادی از اتحاد و ایثار مردم براساس آرمان‌های پاک جمهوری اسلامی ایران در برابر دشمنان این مرز و بوم تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۵۸۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶ - 26May 2021

خرمشهر خونین شهر شد و به آغوش ایران بازگشتگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ روزبه قمصری؛ با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و سرنگونی سلطنت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی، نظام اسلامی برآمده از این انقلاب خونین به خاری در چشمان کشور‌های غربی و در رأس آن آمریکای جهان خوار تبدیل شد و این ابرقدرت جهان غرب بعد از اینکه دید ایران، این کشور بزرگ و پهناور از ژاندارم منطقه‌ای او به کشوری که حامی مظلومان و ستمدیدگان بدل شده است با استفاده از صدام، دیکتاتور وقت عراق جنگی هشت ساله و ظالمانه‌ای به ملت انقلابی ایران تحمیل کرد.

حکومت بعث عراق در همان روز‌های ابتدایی جنگ با پشتیبانی گسترده آمریکا و کشور‌های غربی و به علت آماده نبودن نیرو‌های نظامی ایران و نوپا بودن سازمان رزم نیرو‌های نظامی علی‌رغم ایثار‌ها و ازخودگذشتگی‌های مثال زدنی نیرو‌های بسیج مردمی و داوطلبان موفق به اشغال خرمشهر شد.

یوم الله سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر حماسه جاویدان مقاومت ملت قهرمان ایران اسلامی است. این حماسه در تاریخ ثبت شد تا تمامی دشمنان این مرز و بوم و ابرقدرت‌ها بدانند و آگاه شوند ایران ملتی دارد که تا پای جای و با شجاعت بر روی آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی ثابت قدم هستند.

تفاوت بارز و بی نظیر جنگ هشت ساله تحمیلی با تمامی جنگ‌های تاریخ ایران در این نکته بود که برای نخستین بار شاهد بودیم حتی یک وجب از خاک کشور به دست ناپاک دشمن نیافتاد و خرمشهر بعد از ۵۷۵ روز اشغال و در حالی که به خونین شهر تبدیل شده بود به دستان توانمند رزمندگان اسلام آزاد شد.

آزادسازی خرمشهر و عملیات رهایی آن آنقدر اهمیت دارد که بهتر است بدانیم دوران دفاع مقدس به دو برهه قبل و بعد از آزادسازی این شهر مهم و استراتژیک تبدیل شد. همچنین آمار ۱۶ هزار کشته و زخمی و ۱۹ هزار اسیر نیز خود گویای این مهم است که این شهر تا چه اندازه برای دشمن بعثی مهم و استراتژیک بود، زیرا اصلا تمایل نداشتند تا آن را از دست بدهند.

با توجه به مطالب گفته شده قطعا آزادسازی خونین شهر پس از ۱۹ ماه و برافراشته شدن پرچم ایران اسلامی بر مساجد آن داستان‌ها، حکایت‌ها و روایت‌های فراوانی از ایثار، گذشت و رشادت‌های رزمندگان دارد که بازگویی آن‌ها می‌تواند درس غیرت و ایستادگی را به نسل جوان و نسلی که جنگ را ندیده‌اند بدهد.

در واقع می‌توان گفت فتح خرمشهر نماد عظمت ارزش‌های دفاع مقدس است که مسئولان وظیفه دارند تا جوانان را با ایثار و ازخودگذشتگی‌هایی که رزمندگان از خود نشان دادند بیش از پیش آشنا کنند. زیرا فتح خرمشهر یکی از اولین رویداد‌های شادی بخش برای ملت ایران پس از آغاز جنگ تحمیلی بود که موجب شد بخشی مهم از فشار‌های این جنگ خانمان سوز از روی روح و روان مردم برداشته شود. امروز هم با گذشت سالیان طولانی از پایان جنگ و پیروزی جبهه اسلام بر جبهه کفر لازم و ضروری است تا آرمان‌ها و ارزش‌هایی که بر سر آن بسیاری از بهترین جوانان این آب و خاک مظلومانه به شهادت رسیدند برای جوانان و نوجوانان بازگو شود.

جوانان کشور در آن زمان با حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل به وظیفه ملی و دینی خود عمل کردند و امروز هم جوانان و نوجوانان باید با بصیرت و حضور فعال و هدفمند در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب فرد اصلح همان راه را که مسیر مبارزه با دنیای غرب و در راس آن آمریکای جهانخوار است را با قدرت و توان بالا ادامه بدهند تا ایران اسلامی با قدرت از پیچ‌ها و گردنه‌های خطرناکی که دشمنان داخلی و خارجی برای آن تدارک دیدند عبور کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار