فتح خرمشهر، فتح خون/ جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

لزوم توجه پژوهشگران به مدیریت دانش در حوزه دفاع مقدس/ تاریخ شفاهی مولفه‌های برترساز دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کند

امیر «سهرابی» گفت: هنر تاریخ شفاهی این است که نکات برترساز دفاع مقدس در برابر دشمن را با مدیریت دانش دفاع مقدس به گونه‌ای به جامعه مخاطب منتقل کند که مخاطب آن را بپذیرد.
کد خبر: ۴۵۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ - 26May 2021

فتح خرمشهربه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امیر سرتیپ ستاد «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آیین رونمایی از ۴۱ عنوان کتاب در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس اظهار داشت: عملیات الی بیت‌المقدس نماد شکست سخت متجاوزان و احیای اعتبار ملت ایران در برابر استکبار جهانی است.

سهرابی با اشاره به دستاورد‌های عملیات الی بیت‌المقدس گفت: رزمندگان اسلام توانستند در طول این عملیات حدود شش هزار کیلومتر از سرزمین‌های متصرف شده را از دشمن پس بگیرند و کمر ارتش متجاوز عراق را بشکنند.

وی با بیان اینکه دشمن در خرمشهر ۴۰ تا ۵۰ هزار نیروی زبده را مستقر کرده بود، افزود: طی این عملیات که ۲۲ روز به طول انجامید، رزمندگان اسلام از شرق رودخانه کارون و جاده اهواز ـ خرمشهر عبور کرده و به شلمچه رسیدند و با دور زدن دشمن و انهدام پل اروندرود متجاوزان را به محاصره کامل درآوردند؛ به طوریکه آنان در چنین وضعیتی راهی جز تسلیم پیدا نکردند.

سهرابی افزود: این عملیات برای دشمن بعثی ۲۰ هزار کشته و ۱۹ هزار اسیر به همراه داشت و یکی از آثار آن این بود که دشمن بعد از این عملیات از جبهه‌های غربی کشور هم عقب‌نشینی کرد.

وی با اشاره به اهمیت تاریخ شفاهی در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در این رویکرد باید به نگرش علمی و مدیریت دانش دفاع مقدس توجه ویژه شود. مدیریت دانش دفاع مقدس باید با ثبت دانش به نسل جوان و جامعه مخاطب کمک کند تا روند رو به رشدی را در این زمینه شاهد باشیم.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تبدیل دانش غیر رسمی به دانش ثبت شده صریح را مهمترین اهداف مدیریت دانش دانست و افزود: پیاده سازی این اندوخته‌های علمی در سازمان باید گام به گام و در طول زمان صورت گیرد تا نتیجه‌بخش باشد.

وی با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی مدافعان و رزمندگان ما دارای مزیت‌های رقابتی نسبت به دشمن بودند، گفت: نویسندگان ما باید بر روی این مزیت‌ها تاکید داشته باشند و این پارامتر‌ها را برای نسل جوان تبیین کنند.

سهرابی افزود: نخستین مزیت برترساز، فرماندهی امام خمینی (ره) بود. رهبری الهی، معنوی و مدبر که رزمندگان به او افتخار و اوامر ایشان را با جان و دل اطاعت می‌کردند، در مقابل صدام رهبر رژیم بعث عراق بود، فردی جبار، قصاب و بی رحم که به هیچ یک از اصول اخلاقی پایبند نبود.

وی تصریح کرد: دومین مزیت رقابتی ملت ایران در دوران دفاع مقدس تحول معنوی در جوانان بود که بدون ترس و واهمه با دشمن می‌جنگیدند. رزمندگان ما حضورشان در جبهه‌های حق علیه باطل با انگیزه قلبی و بدون اجبار بود.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: استفاده از فرماندهان جوان در جنگ از دیگر مزیت‌های رقابتی بود که می‌توانست کمک‌کننده و اقتدارآفرین باشد. مادران و همسران رزمندگان در دفاع مقدس از دیگر مزیت‌های رقابتی محسوب می‌شدند که با کمک‌های خود و ایجاد آرامش معنوی فضای ذهنی رزمنده را برای جهاد در راه خدا آماده می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: حمایت همه‌جانبه در پشت جبهه‌ها که بیانگر همت همه اقشار مردم و پای کار بودنشان در دوران دفاع مقدس است از دیگر مزیت‌های برترساز دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود.

سهرابی با بیان اینکه شهادت در جامعه اسلامی یک مقیاس برترساز است، افزود: رژیم بعثی کشته‌هایش در جنگ را پنهانی و شبانه دفن می‌کرد اما در کشور ما شهدا مایه عزت ملت ایران هستند و شهادت بالاترین درجه سعادتمندی یک انسان محسوب می‌شود.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پایان گفت: هنر تاریخ شفاهی این است که نکات برترساز دفاع مقدس در برابر دشمن را با مدیریت دانش دفاع مقدس به گونه‌ای به جامعه مخاطب منتقل کند که مخاطب آن را بپذیرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها