فتح خرمشهر، فتح خون/ مجتهدزاده:

عزم زنان ایران در دفاع مقدس اعجاب‌انگیز بود

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان گفت: مقاومت و فداکاری این زنان بزرگ در خرمشهر چنان اعجاب‌انگیز است که قلم و بیان از ذکر آن عاجر بلکه شرمسار است.
کد خبر: ۴۵۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ - 24May 2021

عزم زنان ایران در دفاع مقدس اعجاب انگیز بودبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس به مناسب سالروز فتح خرمشهر و وز مقاومت دزفول در پیامی تصویری اظهار داشت: فتح خرمشهر برای تاریخ ایران بیش از اینکه فتح یک سرزمین باشد نماد و ارزشی از یک سلسله خواستن‌ها، شهادت‌ها و استقامت‌هاست. سوم خرداد روز آزادسازی شهریست که در جنگ اراده‌ها اراده دشمن را زمینگیر می‌کند و این پیام را به دشمن می‌دهد که ولینصرن الله من ینصره.

وی افزود: خرمشهر پس از ۵۷۵ روز اشغال در ۲۵ روز نبرد سخت در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ در عملیات پیروز بیت المقدس آزاد می‌شود و نمادی از مدیریت جهادی و مردمی می‌شود. فتح خرمشهر نقطه عطف مهم و تاریخی در دوران دفاع مقدس است که علاوه بر یک پیروزی سیاسی نظامی همواره به عنوان عامل مهم تقویت، انسجام ملی و مظهر خودباوری ملی مورد توجه قرار گرفته.

مجتهدزاده تصریح کرد: فتح خرمشهر به عنوان‌ی پدیده ماندگار تاریخی و درس ملی به ما نشان می‌دهد ملتی که با وجود تحریم‌های ظالمانه و کم سابقه و با کمترین تجهیزات و امکانات در سایه اعتماد به نسل جوان با انگیزه و توجه به فرمان رهبرش می‌تواند بر تمامی قدرت‌های پشتیبانی کننده صدام و مستکبران غلبه کند و پیروزی مهم و تاریخی عبرت آموز را به دست آورد.

وی در ادامه گفت: این فتح بزرگ مرهون تحقق علل و عواملی است. اولین عامل تقویت وحدت و همدلی سیاسی و اجتماعی کشور بود. دومین علت سرعت بخشیدن به اقدامات نظامی و عملیاتی با به کارگیری تفکر جهادی و انقلابی است. سومین عامل حضور انسجام بخش خانواده در فتح خرمشهر بود. انسجام وحدت مثال زدنی سپاه و نیرو‌های ارتش با استفاده از ظرفیت‌ها دانش و تجربه و عمل انقلابی.

مجتهدزاده در ادامه با برشمردن عوامل پیروزی عملیات بیت المقدس بیان کرد: تقویت بصیرت و شناخت عموم جامعه درباره مکر و نیرنگ دشمن و توجه به توان داخلی به جای دل بستن به اردوگاه استکبار، اتخاذ راهبرد تفکر انقلابی در صحنه نبرد و پیروزی این تفکر بر تفکر لیبرال‌های غرب زده، ظهور و بروز استعداد‌های نهفته بر محور خودباوری ملی و فراهم شدن زمینه برای به منصه ظهور رسیدن نبوغ جوانان و رزمندگان با شناخت توانمندی جوانان، صبر و استقامت بی نظیر ملت در برابر همه مشکلات موجود آن زمان از دیگر عوامل است.

وی افزود: از سوی دیگر تاریخ معاصر ایران شاهد گویایی بر حضور همه جانبه زنان مسلمان در صحنه‌های گونان دفاعی و سیاسی و اجتماعی بوده، زنانی که در راه آرمان و عقیده حاضرند از عواطف و احساسات خود چشم پوشی کنند، این زنان در دفاع مقدس نقشی ریشه دار و اثرگذار داشته‌اند و با پیروی از مکتب عاشورا یک حماسه فراموش نشدنی خلق کردند همانطور که امام عزیز درباره نقش آنان در دفاع مقدس فرمود پیروز و سرافراز باد نهضت اسلامی زنان معظم ایران، افتخار بر این قشر عظیمی که با حضور ارزشمند و شجاعانه خود در صحنه دفاع میهن اسلامی و قرآن کریم، انقلاب را به پیروزی رساندند و در جبهه و پشت جبهه در حال فعالیت و آماده فداکاری هستند. با قدرت می‌شود گفت همراهی و استقامتی که از ناحیه زنان قهرمان ایران در جریان فتح خرمشهر به ظهور رسید در هیچ زمان و منطقه‌ای از جهان سابقه ندارد، به تعبیر امام راحل چه افتخاری بالاتر از اینکه زنان بزرگوار ما در مقابل رژیم ستمکار سابق و بعد از سرکوبی آن در مقابل ابرقدرت‌ها و وابستگان آن‌ها در صف اول دفاع مقدس ایستادگی و مقاومتی از خود نشان دادند که در هیچ عصری چنین مقاومت و چنین شجاعتی از مردان به ثبت نرسیده است.

مجتهدزاده در ادامه گفت: مقاومت و فداکاری این زنان بزرگ در خرمشهر چنان اعجاب انگیز است که قلم و بیان از ذکر آن عاجر بلکه شرمسار است، زنان و بانوان کشورمان در برهه‌های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی به ویژه دفاع مقدس به خوبی از عهده رسالت و نقش آفرینی به عنوان مبارز روایتگر حمایتگر و مشوق مردان برآمدند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با داشتن الگوی مشارکت زن در هنگامه دفاع و صحنه‌های نبرد در صدر اسلام، زنان را برای انجام امور مهم در هشت سال دفاع مقدس سازماندهی و به کارگیری می‌نمود.

وی بیان کرد: زنان ایران با یادآوری رفتار و سیره حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) و دیگر زنان قهرمان صدر اسلام به وظیفه الهی و انسانی خویش در طول دفاع مقدس عمل کردند و اگر نبود صبوری، عزم همت و ایثارگری و کمک زنان ما چنین مقاومت پیروزمندانه‌ای در آن دوران شکل نمی‌گرفت. حلاوت و شیرینی فتح خرمشهر در سایه خودباوری ملی همواره باعث سربلندی ملت ایران خواهد بود، اگر در این زمان و سال جهش تولید نیز بخواهیم آن سربلندی‌ها را تکرار کنیم و تحقق بخش منویات مقام معظم رهبری که فرمودند خرمشهر‌ها در پیش است باشیم، و شاهد فتوحات ماندگار در عرصه‌های مختلف باشیم توجه به مولفه‌های پیروزی بخش در زمان فتح خرمشهر راهگشاترین مسیر خواهد بود.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار