فتح خرمشهر، فتح خون/ یادداشت

حسرت صدام برای فتح دژ مقاومت ایران در دفاع مقدس

مقاومت مردم دلیر و شجاع دزفول در دوران جنگ تا آنجا زبان‌زد خاص و عام شد که امام خمینی (ره) در سخنان خود فرموده بودند دزفولی‌ها دِین خود را به اسلام ادا کردند.
کد خبر: ۴۵۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲ - 30May 2021

حسرت صدام برای فتح دژ مقاومت ایران در دفاع مقدسگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ روزبه قمصری؛ علت نامگذاری چهارم خرداد با عنوان «روز مقاومت دزفول» را می‌توان مقاومت بی‌نظیر و حماسه‌گونه مردم این شهر در برابر موشک‌باران رژیم بعثی عراق در دوران دفاع مقدس دانست. زیرا این شهر در جنگ هشت ساله ایران و عراق بار‌ها و بار‌ها مورد هجوم و موشک‌باران رژیم وقت عراق قرار گرفت تا آنجایی که این شهر را با نام «شهر موشک‌ها» هم یاد می‌کنند.

اگر بخواهیم شما را با گوشه‌هایی از آنچه بر این شهر و مردم مقاوم آن گذشته، آشنا کنیم باید به این نکته اشاره شود که مردم این شهر نماز جمعه دزفول را با وجود حمله بیش از ۲۰۰ مورد موشک و ۲۰ هزار گلوله‌ای که در جریان آغاز جنگ تحمیلی صورت گرفت، ترک نکردند.

بهتر است بدانیم شهر دزفول در طول دوران دفاع مقدس جمعا چیزی حدود هفت هزار شهید، مجروح و مفقودالاثر تقدیم این آب و خاک کرده است. ضمن اینکه تعداد شهدایی که تقدیم حفظ و حراست از خاک وطن کرده حدود دو هزار و ۶۰۰ نفر است که برای شهری به این کوچکی رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

مقاومت مردم دلیر و شجاع دزفول در دوران جنگ تا آنجا زبان‌زد خاص و عام شد که امام خمینی (ره) در سخنان خود فرموده بودند دزفولی‌ها دِین خود را به اسلام ادا کردند. همچنین مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در بخشی از صحبت‌های خود دزفول را «دژ مقاومت» در دوران دفاع مقدس نامگذاری کرده بود.

اراده آهنین مردم شهیدپرور دزفول در طول هشت سال دفاع مقدس علی رغم موشک‌باران و گلوله‌باران شدید، موجب شده بود تا با بازسازی مناطق تخریب شده و عدم ترک شهر، مانع از رسیدن صدام به آرزوی خود مبنی بر خالی کردن این شهر شوند.

برای اینکه هرچه بیشتر و بهتر با اهمیت ژئوپولوتیک دزفول در پازل جنگ ایران و عراق آشنا شویم باید بدانیم که نقش کلیدی و استراتژیک دزفول در جلوگیری از سقوط خوزستان در ابتدای جنگ تا آنجا بود که اگر رژیم بعث عراق موفق می‌شد تا این شهر را تصرف کند به راحتی می‌توانست استان خوزستان را اشغال کند و اگر در این میان مقاومت مثال زدنی مردم دزفول نبود قطعا با سقوط کل استان خوزستان روبرو می‌شدیم.

بر اساس آمار‌هایی که در زمان جنگ منتشر شده، دزفول تنها شهر اشغال نشده‌ای بود که با وجود شدیدترین حملات و موشک‌باران‌ها هرگز تسلیم دشمن بعثی نشد. در واقع مردم دزفول با پایداری خود، این شهرستان را به حق به عنوان پایتخت مقاومت ایران اسلامی مطرح کردند.

بدون اغراق می‌توان گفت واژه «مقاومت» بیش از هر چیز برازنده مردم همیشه در صحنه و قهرمان دزفول و نماد غرورآفرین مقاومت و ایثار مردم این شهر است. زیرا در سالیان اخیر نیز مردم متدین و شریف دزفول همواره در هر شرایطی وفاداری و حمایت خود را از نظام مقدس جمهوری اسلامی نشان داده و ثابت کرده‌اند که همیشه مطیع فرامین رهبری و آماده دفاع از این آب و خاک هستند.

در توصیف روز دزفول به عنوان روز مقاومت و پایداری همین بس که این روز یکی از مهمترین رویداد‌ها و وقایع تاریخی جنگ تحمیلی محسوب می‌شود چرا که نسل انقلاب و فرزندان انقلاب را نزد مردم نسل آینده کشور سربلند کرده و به آن‌ها یادآوری می‌کند که یک وجب از خاک این سرزمین به دشمنان واگذار نشد حتی موشک‌های رژیم متجاوز و جنایتکار بعثی اراده مردم این شهر را نیز در دفاع از اسلام، انقلاب و نظام اسلامی سست نکرد.

در انتها باید شهادت‌های دسته جمعی و مجروحیت‌های گروهی در روز‌هایی که این شهر پی در پی مورد حملات بسیار شدید نیرو‌های بعثی قرار می‌گرفت را فراموش نکرد و از خاطر نبرد، زیرا مشخص نبود اگر شهری دیگر به جای دزفول آماج این حملات قرار می‌گرفت می‌توانست اینگونه در برابر آن مقاومت کند یا خیر.

بهتر است بدانیم که دزفول در طول جنگ ۱۷۶ بار توسط موشک، ۴۸۹ بار توسط بمب و راکت و دو هزار و ۵۰۰ بار توسط توپ مورد حمله قرار گرفت که بر این اساس ۱۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی، اداری و آموزشی این شهر ویران شد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار