مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس کرمانشاه:

تاریخ شفاهی یکی از محور‌های مهم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

سردار باباخانی گفت: تاریخ شفاهی یکی از محور‌های مهم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و نویسندگان نسبت به ثبت و ضبط خاطرات، روایات مادران، همسران و پیشکسوتان دفاع مقدس اهتمام داشته باشند.
کد خبر: ۴۵۸۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵ - 26May 2021

تاریخ شفاهی یکی از محور‌های مهم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استسردار «ناصر باباخانی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس کرمانشاه، اظهار داشت: در بحث تاریخ شفاهی دفاع مقدس مردم استان در زمان جنگ حضور داشته و نیز در هشت سال دفاع مقدس با تمام وجود آن را لمس کرده و در جبهه‌ها بوده‌اند.

وی افزود: خانواده‌های آن‌ها در پشت جبهه از رزمندگان پشتیبانی و یا میزبان رزمندگان اسلام بودند که هر کدام از آن‌ها در ذهن و سینه خود ده‌ها خاطره دارند که بایستی مصاحبه و به صورت کتاب نگاشته شود.

سردار باباخانی گفت:بر همه رزمندگان تکلیف است که همان‌گونه که در زمان جنگ از جان خود مایه گذاشتند الان هم با ذکر خاطرات خود و حقایق جنگ جهت انتقال آن همه حماسه مبادرت ورزند و غفلت نکنند.

وی از شناسایی بیش از ۳۰ نویسنده در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس در استان کرمانشاه خبر داد و متذکر شد: آثار مکتوب ماندگاری دارد و شاعران و نویسندگان ما با زبان قلم معارف دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه تاریخ شفاهی را یکی از محور‌های مهم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و تاکید کرد: نویسندگان نسبت به ثبت و ضبط خاطرات، روایات مادران، همسران خانواده‌های شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس اهتمام داشته باشند و با نگاه ظریف و عاطفی خود به استخراج این گنجینه‌ها بپردازند تا بتوانیم میراثی ارزشمند برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

سردار باباخانی گفت: با کمک نویسندگان استان و اسناد و تاریخ شفاهی اداره کل از سال ۹۵ به بعد تاکنون ۲۵۰۰ ساعت مصاحبه صوتی و تصویری از پیشکسوتان جبهه و جنگ خانواده معظم شهدا و ... انجام و تاکنون بیش از ۲۰هزار صفحه مصاحبه‌ها پیاده و بیش از ۱۵هزار صفحه تدوین و نیز تا کنون بیش‌ از ۲۵ عنوان کتاب تاریخ شفاهی تدوین و تعدادی از آن‌ها نیز به چاپ رسیده و در اختیار عموم مردم و علاقه‌مندان آن قرار گرفته‌ است و در سال ۱۴۰۰ با برنامه‌ریزی انجام شده ۵۰۰ ساعت مصاحبه و بیش‌ از هشت عنوان کتاب تدوین و به چاپ رسیده و از تمامی دست‌اندرکاران این امر مهم تقدیر و تشکر به عمل می‌آید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها