عراقچی:

امتیاز خاصی‌ نمی‌دهیم/ مذاکرات بر اساس "لغو همه تحریمها در روز توافق" جریان دارد

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان کار نگارش پیش نویس متن توافق جامع را آهسته و پیوسته خواند و گفت: آن روزی که اعلام می‌کنیم توافق اجرایی خواهد شد، در آن روز همه تحریم‌های اقتصادی و مالی باید حتما لغو شود و بر همین اساس، مذاکرات کنونی جریان دارد.
کد خبر: ۴۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲ - 05May 2015

امتیاز خاصی‌ نمی‌دهیم/ مذاکرات بر اساس

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، سیدعباس عراقچی مذاکرهکننده ارشد هستهای کشورمان که در نیویورک به سر میبرد، کار نگارش پیش نویس متن توافق جامع را آهسته و پیوسته خواند و گفت: در حال پیشرفت هستیم و امیدواریم بتوانیم این کار را در موعد مقرر به پایان رسانیم.

وی در ادامه افزود: هنوز در خصوص بعضی از موارد مثل ادبیات نگارش و برخی از مسائل اختلاف نظر وجود دارد و هنوز مواردی که در کروشه یا پرانتز قرار دارند، تعدادشان زیاد است.

** آنچه ایران در این مذاکرات به طرف مقابلش عرضه میکند، اعتماد سازی است

معاون امور حقوقی و بینالملل وزیر خارجه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا که از بازرسیهای ابدی در ایران خبر داده بود، گفت: فکر نمی کنم خیلیچیز عجیب و غریبی باشد، این یکیاز اصول اولیه NPT است. کشورهایی که به NPT ملحق میشوند بر اساس آن، از انرژی صلحآمیز هستهای برخوردار میشوند، فعالیتهای هستهای صلح آمیز خود را دنبال می کنند و در مقابل بازرسیهای آژانس و اعتمادسازی به آژانس را میپذیرند.

وی تاکید کرد: اینکه نظارتهایی وجود داشته باشد که از صلح آمیز بودن این برنامهها اطمینان حاصل شود، یکی از اصول اولیه NPT است و ما سالهاست که به NPT پیوسته ایم و بر اساس آن، یک موافقتنامه پادمان میان ایران و آژانس امضا شده که دائمی است و این چیز عجیب و غریبی نیست.

عراقچی افزود: در مذاکرات نیز بحث نظارت ها یکیاز بخشهای جدی برای ماست و آنچه جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به طرف مقابلش عرضه میکند، اعتماد سازی است.

** هیچ امتیاز خاصی نمیدهیم

وی تاکید کرد: ما هیچ امتیاز خاصی نمیدهیم و در مقابل، آنها غنی سازی، آب سنگین و ادامه برنامههای ما را در خیلی از حوزهها میپذیرند، همکاریها و رفع تحریمها را میپذیرند و ما در مقابل، اعتمادسازی را مقداری بیشتر میکنیم.

معاون وزیر امور خارجه به لزوم تصویب پروتکل الحاقی از سوی قوه مقننه نیز اشاره کرد و گفت: یکیاز مواردی که موضوع مذاکره است، پروتکل الحاقی است که اگر مجلس شورای اسلامی بپذیرد، پروتکل الحاقی هم اجرایی خواهد شد و آن هم هیچ چیز عجیب و غریبی نیست، چون بیش از یکصد کشور دنیا، پروتکل الحاقی را اجرا می کنند و یکیاز اصول اولیه NPT این است که کشورها برنامه هستهای صلحآمیز خود را خواهند داشت و در مقابل، با یکسری نظارتها و بازرسیها توسط آژانس موافقت می کنند که اعتماد وجود داشته باشد.

** مذاکرات کنونی بر اساس "لغو همه تحریمها در روز توافق" جریان دارد

عراقچی در پاسخ به این سئوال که در مذاکرات نیویورک، چقدر درباره لغو تحریمها صحبت شده است، گفت: همانطور که بارها گفته ایم، یکیاز خواستههای اصلیما، لغو فوری همه تحریمهای اقتصادی و مالی است در مرحلهای که توافق اجرایی میشود.

وی افزود: وقتیکه نگارش این توافق پایان یابد و آن روزی که به توافق برسیم، تاریخی را مقرر میکنیم که این توافق از چه زمان اجرایی شود.

مذاکرهکننده ارشد هستهای کشورمان به نیاز طرفها به دوره زمانی برای اجرائی شدن توافق اشاره کرد و گفت: آن روزی که اعلام میکنیم توافق اجرایی خواهد شد، در آن روز همه تحریمهای اقتصادی و مالی باید حتما لغو شود و بر همین اساس، مذاکرات کنونی جریان دارد و توافقات کلی در این زمینه به وجود آمده است و مسائل و جزئیات آن نیز اکنون در حال نگارش هست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار