یادداشت/ به‌مناسبت اربعین شهید سردار حجازی

شهید «محمد حجازی»؛ ستاره‌ای به بزرگی گمنامی‌‌اش

سنگینی فقدان شهید «محمد حجازی» زمانی بر مردم ایران مشخص شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیف شهادت وی فرمودند که فقدان ایشان حقا مایه تاسف و اندوه است چرا که در همه مجاهدت‌هایش برای ملت ایران، موفق و پیروز بیرون آمد.
کد خبر: ۴۵۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۵ - 29May 2021

شهید حجازیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ تاریخ ایران بزرگ پر است از درخشش ستاره‌هایی که هر کدام به نوعی در برهه‌ای برای آسمان پر نقش و نگار آن زیبایی مضاعف آفریده‌اند. از دیرباز ایران مهد پرورش مردان و زنان بزرگی بوده است که سرنوشت هر کدامشان به قدر یک کتاب پربرگ هدایت‌گر راه آیندگان بوده است؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پشت‌بند آن وقوع جنگ تحمیلی، شاید بتوان ادعا کرد که ظهور و بروز مردان بزرگ تا این حد پررونق نبوده است، به طوری‌که بسیاری از شهدا و رزمندگانمان را می‌توان در زمره مردان بزرگ برشمرد.

هرچند عصر ارتباطات را هم تجربه کرده‌ایم و به مدد شبکه‌های اجتماعی و وسایط ارتباط جمعی مدعی مخابره اخبار و پیام‌ها هستیم، اما مع‌الاسف هنوز بسیاری از بزرگان و ستارگان ایران و جهان را که راقم خدمتی به بشریت بوده‌اند نمی‌شناسیم؛ در این میان ایران بزرگ هنوز در حیرت شجاعت، عزت، ایمان، غیرت و ایثار مردان بزرگش در دفاع مقدس مانده و کمتر توانسته‌ایم به انعکاس جلال و جمال قهرمانانمان بپردازیم.

امروز البته به هانه این بحث، چهلمین روز درگذشت مردی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در وصف رشادت‌ها و ایثار وی فرمودند «عمری سراپا مجاهدت، فکری پویا، دلی سرشار از ایمان راستین و آکنده از انگیزه و عزم راسخ، و نیروئی یکسره در خدمت اسلام و انقلاب، خلاصه‌ئی از شخصیت این مجاهد فی سبیل الله» اوست. اینکه پس از عمری تلاش این کلمات را بتوان از لبان امیر و جلودار خود در وصف خویش چید، حاکی از بزرگی و مجد و عزتمندی است.

ایران اسلامی اگرچه به سبب بی‌کفایتی برخی دولتمردان در هر سه قوا و کارشکنی منافقین در بدنه کشور و دشمنی و شرجویی دشمنان در خارج با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، اما حضور و نفس گرم امثال شهید محمد حجازی که اغلب در گمنامی و به دور از هیاهو مشغول جانفشانی و مجاهدت برای سربلندی کشور بوده‌اند، از نعمات بزرگی است که خداوند ملت‌های زنده و عزتمند را ازآن بهره‌مند می‌کند.

شهید حجازی چه در برهه مبارزه با آشوب ضد انقلاب در آذربایجان غربی و چه در دوره ریاست بر سازمان بسیج مستضعفین و یا خدمت در نیروی قدس سپاه، جز به اعتلای پرچم مقدس ایران اسلامی نمی اندیشید و همین انگیزه باعث شد تا در جبهه مقاومت که پیشانی مواجهه مستقیم ایران بزرگ با دشمنان قسم خورده خویش است، بتواند مثمر ثمر بوده و لقمه‌ای گل.گیر برای دشمنان باشد.

بهره‌مندی ایران عزیز از مجاهدت‌های این مرد بزرگ در حدی بود که رهبر معظم انقلاب در پیام پرمعنای خویش همه مجاهدت‌های این مرد بزرگ را موفقیت‌آمیز خواندند و فقدان وی را «حقا مایه تایف و اندوه» دانستند، که این تعریف دو لبه، از یک سو عظمت فقدان او را برای ملت مظلوم ایران آشکار می‌کند و از سوی دیگر سربلندی این شهید عزیز را به تصویر می‌کشد. سنگینی این فقدان تلخ زمانی آشکارتر می‌شود که گمنامی و غربت این دست افراد، همچنان در میان ما سایه سنگین خود را بر چشم‌ها و دل‌ها خواهد انداخت چرا که کمتر توانسته‌ایم در معرفی و تکریم چنین بزرگانی قدمی برداشته و از این رهگذر به فرزندان برومند این سامان ببالیم.

از این‌رو امروز به مناسبت چهلمین روز شهادت ایشان، بایسته است تا دلسوزان این سرزمین کمر همت بسته و هر کس در هر موقعیت و با هر امکانی که دارد، در راستای معرفی و تکریم ایشان و تشریح مجاهدت‌هایش تلاش کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار