پیشکسوت جهاد سازندگی خراسان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

«اردوهای تربیتی هجرت»، ابتکار خاص جهاد سازندگی خراسان در دفاع مقدس بود

«کفشدار» گفت: «اردوهای تربیتی هجرت» ابتکار جهاد سازندگی خراسان در دفاع مقدس بود که در جریان برگزاری 117 دوره آن، بالغ بر 8 هزار و 400 نفر به جبهه‌‎ها اعزام شدند که از این تعداد، بیش از هزار و 400 نفر از اعضای اهل سنت شوراهای روستایی بودند.
کد خبر: ۴۵۹۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴ - 29May 2021

«حسن کفشدار» پیشکسوت جهاد سازندگی خراسان در دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد ضمن تشریح ابتکار خاص جهاد سازندگی خراسان در برگزاری دوره‌های تربیتی ویژه اعضای شوراهای اسلامی روستا در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: در دوران رضاخانی که جریان‌های مربوط به خان سالارها، خفقان بسیار مخربی در روستاها به وجود آورده بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم حزب رستاخیز و منافقین به طور متمرکز در بحث روستاها وارد عمل شده بودند و فضاسازی‌ها و تبلیغات سنگینی علیه نهضت اسلامی مردم انجام می‌دادند ولذا ما در پاسخ به این دروغ‌پردازی‌ها وارد عمل شدیم.

وی افزود: پایبندی و تعهدی به فرمایش امام راحل داشتیم که فرموده بود تهذیب اولویت بر تعلم دارد و از آن جایی که برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی روستایی به جهاد سازندگی تکلیف شده بود لذا طرحی را برنامه ریزی کردیم که به موجب آن، اعضای شوراهای اسلامی روستاها در مناطق عملیاتی و خطوط مقدم جبهه‌ها حضور پیدا کرده تا از فضای تهذیبی، عقیدتی و نظامی فوق  العاده حاکم بر جبهه‌ها بهره ببرند.

«اردوهای تربیتی هجرت» ابتکار خاص جهاد سازندگی خراسان در دفاع مقدس بود/// خبر عکس ندارد در ضمن اعداد رو مطابق با دستورالعمل اصلاح کنید/

این پیشکسوت جهاد سازندگی خاطرنشان کرد: پس از یک آموزش کوتاه مدت نظامی، با حضور روحانیون سازمان تبلیغات اسلامی، دوره‌های فشرده عقیدتی هم برای اعضای شوراهای اسلامی روستایی برگزار می‌کردیم. «اردوهای تربیتی هجرت» ابتکار خاص جهاد سازندگی خراسان در دفاع مقدس بود؛ ابتکاری که در جریان برگزاری 117 دوره مجزا، هر کدام به مدت 15 روز، بالغ بر 8 هزار و 400 نفر از اعضای شوراهای اسلامی با معارف جنگ و فرهنگ دفاع مقدس آشنا شدند که از این تعداد، بیش از هزار و 400 نفر از اعضای اهل سنت شوراهای روستایی از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و استان خراسان جنوبی فعلی بودند که اسامی و مشخصات کامل همه این افراد به تفکیک روستاها موجود است.

وی ادامه داد: اولین مرحله از دوره‌های تربیتی سراسری جهادسازندگی در سوسنگرد و در قالب هفت دوره برگزار شد. پس از این، مکان اردوگاه را در محل مناسبی در هجده کیلومتری خرمشهر منتقل کردیم و درنهایت بعد از شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر، همه این برنامه‌ها را در قالب «اردوگاه تربیتی بزرگ هجرت» گردآوری کرده و به آبادان انتقال دادیم. این دوره‌ها تا زمان پذیرش قطعنامه ادامه پیدا کرد و در تمام طول هشت سال دفاع مقدس به طور مستمر برگزار می‌شد.

ابتکار خاص جهاد سازندگی خراسان در دفاع مقدس

کفشدار در پاسخ به سؤالی درباره انگیزه فردی اعضای شوراهای روستایی برای حضور در جبهه‌ها تصریح کرد: هرگز جبر و دستوری در کار نبود و همه این افراد خودشان داوطلب و علاقمند بودند و بعضی اوقات حتی در خطوط مقدم و جبهه‌های مستقیم نبرد هم بنا به درخواست‌های مکررشان به نگهبانی گمارده می‌شدند. سخن گفتن از تحمیل درباره این دوره‌های عقیدتی نظامی در شأن جامعه بزرگ ایثارگران شوراهای اسلامی شهر و روستا نیست و حقیقت آن است که در تارک تاریخچه مجاهدت‌های شوراهای اسلامی، نام و یاد بالغ بر 80 نفر از اعضای این شوراها که در جبهه‌های جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند، می‌درخشد.

وی ابراز داشت: مرحوم «علی فرمان پور» یکی از نوابغ حوزه آموزش و تربیت و صاحب ابتکار این طرح بود؛ دوره‌ای که منجر به پرورش نسل درخشانی از مدیران و مسئولان شد و باعث گردید تا بسیاری از روستاها از حالت محروم و بحران‌زده در دوران ستم‌شاهی به روستاهایی آباد و در حال پیشرفت در دوران پس از انقلاب تغییر شکل پیدا کنند. بعدها این ابتکار جهاد خراسان تبدیل به یک الگوی جاری در کشور شد که نمونه‌های مشابه آن به گونه‌ای اجرا شد که بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، دفاع مقدس دانشگاه انسان‌سازی شود و در کنار خسارات و تلفاتی که دشمنان در این جنگ به ما تحمیل کردند، نسلی از مدیران و مسئولان انقلابی و دلسوز مردم نیز تربیت شوند.

نهادینه شدن روحیه جهادی در اعضای شوراهای اسلامی

این پیشکسوت جهاد سازندگی خراسان، پرورش روحیه جهادی در بین اعضای شوراهای اسلامی را از دیگر دستاوردهای دوره بزرگ تربیتی هجرت دانست و ابراز داشت: یکی دیگر از دستاوردهای این طرح، پرورش روحیه جهادی و استکبارستیزی در بین اعضای شوراهای روستایی بود؛ به گونه‌ای که گزارشات مکرری بعد از پایان دوره‌ها به دستمان می‌رسید که این افراد پس از بازگشت از جبهه‌ها، به روستاهای خود بازگشته و نظام ارباب و رعیتی حاکم بر آن روستا را به کلی براندازی کرده و با خوانین سرسختانه به مقابله برخواسته بودند. در مقابل مردم هم به سخن و عمل این افراد دلبستگی پیدا کرده بودند و آن‌ها را یادگاران دفاع مقدس و همرزمان شهدا می‌دانستند که با واقعیت هم تطابق داشت.

وی گفت: اردوگاه تربیتی هجرت بعدها ضمن تبدیل به یک رسته نظامی رسمی، عهده‌دار بخشی از خط مقدم می‌شد تا در جریان آموزش عقیدتی و نظامی اعضای شوراهای اسلامی روستا، این ظرفیت نیروی انسانی را در یک بخش خاص و در جهت انتفاع جبهه‌ها به کار بگیرد. در همین حین بود که ما با همه فرماندهان عالی دفاع مقدس آشنایی پیدا کردیم و در سایه این ارتباطات نیز توفیقات فراوانی حاصل شد.

«اردوهای تربیتی هجرت» ابتکار خاص جهاد سازندگی خراسان در دفاع مقدس بود/// خبر عکس ندارد در ضمن اعداد رو مطابق با دستورالعمل اصلاح کنید/

کفشدار متذکر شد: افرادی که به عنوان اعضای شورای یک روستا به جبهه‌ها می‌آمدند، پس از بازگشت به شدت متأثر از این آموزش‌ها بودند و با روحیه جهادی که از رزمندگان فرا می‌گرفتند، مبدع طرح‌های ابتکاری و جهادی شدند که خیرات و برکات آن هنوز هم در بدنه روستاهای کشور مشهود است.

روستاها تبدیل به مهد تحقق فرامین امام شدند

این پیشکسوت جهاد سازندگی در تشریح برخی دیگر از جنبه‌های مهم و تأثیرگذار اردوهای تربیتی هجرت اظهار داشت: یکی دیگر از دستاوردهای دوره تربیتی هجرت، فراهم کردن زمینه انتقال تجربیات میان اعضای شورای روستاها با یکدیگر بود تا جایی که بعدها خبردار شدیم که الگوی کشت بسیاری از اراضی روستایی در نقاط مختلف کشور به لطف راهکارهایی که اعضای شورای آن روستا از اعضای شورای روستاهای دیگر در این دوره آموخته بودند، اصلاح شده و زمینه گشایش و پیشرفت اهالی آن منطقه را ایجاد کرده بود.

وی افزود: بر این اساس، وقتی حضرت امام (ره) فرمانی در خصوص رسیدگی به ایتام و محرومان، مدیریت پرداخت های زکات و مسائل دیگر صادر می‌کردند، به همت جهادسازندگی و البته شوراهای روستایی که با فرهنگ ایثار و شهادت تربیت شده بودند، به سرعت پیگیری و اجرا می‌شد و در این عرصه، تفاوتی میان شهرهای بزرگ ایران اسلامی و روستاها وجود نداشت.

کفشدار متذکر شد: در حال تدوین دانشنامه‌ای هستیم که اسامی تربیت‌شدگان، برگزارکنندگان و اساتید این دوره‌ها را به دقت ارائه کند. «فعالیت‌های 10 ساله شوراهای اسلامی» کتابی است که در دست تألیف قرار دارد و در آن به تفضیل در خصوص نقش شوراها در جبهه‌ها اعم از حضور مستقیم عملیاتی تا تبلیغ و فراخوان نیرو، تربیت مردم در بخش روستایی، بسیج کردن مردم برای آبادانی روستاها و تأثیرگذاری شوراها در پروژه‌های سازندگی بحث شده و امیدواریم که با انتشار این دانشنامه، گامی در راستای معرفی مجاهدت‌های ناگفته جهادسازندگی در دوران دفاع مقدس برداشته شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها