فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی و جهادسازندگی سپاه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

گسترش فعالیت‌های محرومیت‌زدایی سپاه در سطح منطقه/ سپاه به دنبال ترغیب دستگاه‌های مسئول در انجام پروژه‌های محرومیت‌زدایی است

سردار حزنی گفت: هدف سپاه از ورود به عرصه محرومیت‌زدایی، انتقال فرهنگ محرومیت‌زدایی به دستگاه‌های مسئول و تشویق و ترغیب آن‌ها در سبقت‌گیری از سپاه برای انجام پروژه‌های محرومیت‌زدایی است.
کد خبر: ۴۵۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۱ - 01June 2021

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ زمانی که انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید، بخشی‌هایی از کشور گرفتار فقر و محرومیت بود؛ لذا دولت‌های پس از انقلاب، بودجه‌هایی را برای محرومیت‌زدایی اختصاص دادند که متأسفانه در جای خود خرج نشدند و محرومیت همچنان باقی ماند؛ بر این اساس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار مأموریت اصلی خود برای کاهش محرومیت وارد این عرصه شد و تلاش‌های بسیار زیادی هم تاکنون انجام داده است.

با توجه به این موضوع و به‌منظور کسب آگاهی از برخی فعالیت‌های سپاه در حوزه محرومیت‌زدایی، خبرگزاری دفاع مقدس گفت‌وگویی را با سردار «سیدضیاءالدین حزنی» فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی و جهادسازندگی سپاه انجام داده که متن آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: چرا قرارگاه محرومیت‌زدایی «کوثر» به قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه تغییر عنوان داد؟

چون قرارگاه محرومیت‌زدایی کوثر زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بود که فقط می‌توانست در شعاع ۷۰ کیلومتری پروژه‌های قرارگاه خاتم فعالیت کند؛ از سوی دیگر به‌واسطه آن که نیرو‌های تابعه سپاه اعلام می‌کردند که آمادگی دارند در پروژه‌های محرومیت‌زدایی و نیز برپایی بیمارستان‌های سیار در چنین مناطقی به ایفای نقش به پردازند، به این نتیجه رسیدیم که جهت بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها قرارگاهی در سطح کل سپاه ایجاد کنیم.

سپاه به دنبال ترغیب دستگاه‌های مسئول در انجام پروژه‌های محرومیت زدایی است/ گسترش فعالیت‌های محرومیت زدایی سپاه در سطح منطقه

به عبارت دیگر، چون فعالیت‌های محرومیت‌زدایی که سپاه‌های استانی، نیرو‌های تابعه سپاه و دانشگاه علوم پزشکی سپاه می‌خواستند در مناطق محروم انجام دهند در ذیل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) امکان‌پذیر نبود، لذا قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی سپاه راه‌اندازی شد.

بعد از راه‌اندازی این قرارگاه، سردار «سلامی» فرمانده کل سپاه برای تأمین نظرات فرمانده معظم کل قوا مبنی بر زنده کردن جهاد سازندگی، این قرارگاه را به قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه تغییر عنوان داد و علاوه بر همکاری با سایر دستگاه‌های متولی امور محرومین و مستضعفین تحت نظارت رهبری در پی آن هستیم که این قرارگاه در کشور‌هایی مانند عراق، سوریه، لبنان، یمن، پاکستان و هندوستان نیز بتواند پروژه‌هایی را انجام دهد.

معنی چنین تصمیمی آن است که باید این قرارگاه را تقویت کنیم تا ضمن اینکه کل کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد، بتواند در منطقه نیز فعالیت‌هایی داشته باشد.

سپاه به دنبال ترغیب دستگاه‌های مسئول در انجام پروژه‌های محرومیت زدایی است/ گسترش فعالیت‌های محرومیت زدایی سپاه در سطح منطقه

دفاع‌پرس: محور عمده فعالیت‌های این قرارگاه چیست؟

این قرارگاه هر نوع فعالیتی که بتواند سطح فقر مردم را کاهش دهد، انجام می‌دهد؛ حال ممکن است در برخی مناطق کمبود آب موجب فقر مردم شده باشد که با انجام پروژه‌های آبخیزداری سعی می‌کنیم وضع مردم را بهبود ببخشیم.

البته انچام پروژه‌های آبخیزداری که منجر به ایجاد اشتغال شود و بتواند از مهاجرت مردم جلوگیری کند، بسیار با اهمیت است؛ درحالی که بعد از انقلاب اسلامی به دنبال رفع فقر در مناطق روستایی بودیم، حاشیه‌نشینی هم به معضلات قبلی اضافه شد و این هم نتیجه اقتصاد ناکارآمد دولت‌های پس از انقلاب است. مردم ما فقیر نیستند، چون هفت درصد ثروت‌های خدادادی در ایران قرار دارد؛ لذا بی‌عدالتی در توزیع امکانات و رسیدگی به مردم نقاط مختلف کشور منجر به فقر و محرومیت شده است، ولی اگر بی‌عدالتی‌ها را جبران کنیم و اقتصاد کشور را هم سامان دهیم، می‌توان درصد بالایی از فقر و محرومیت را در کشور از بین برد.

دفاع‌پرس: چرا با وجود اینکه محرومیت‌زدایی در کشور متولی دارد، سپاه در این حوزه فعالیت می‌کند؟

بسیاری از دستگاه‌ها بودجه‌ای را که باید در چنین مناطقی هزینه کنند، دریافت می‌کنند، اما متأسفانه برای محرومیت‌زدایی استفاده نمی‌کنند؛ در صورتی که سپاه با وجود آن‌که مأموریتی در این راستا ندارد، تلاش‌های خود را برای محرومیت‌زدایی انجام می‌دهد؛ به بیان دیگر علی‌رغم آن‌که وظیفه اصلی سپاه برقراری امنیت پایدار و حفظ و حراست از تمامیت ارضی کشور است، ولی در کنار این مأموریت اصلی، محرومیت‌زدایی، مردم‌داری و مردم‌یاری را انجام می‌دهد؛ بنابراین چنانچه هرکس که پشت هر میزی از پست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نشسته است، بخواهد وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد، دیگر مشکلی به نام منطقه محروم نخواهیم داشت؛ پس وقتی برخی‌ها وظایف خود را به درستی انجام ندهند، در نتیجه وضع موجود حاصل می‌شود.

سپاه به دنبال ترغیب دستگاه‌های مسئول در انجام پروژه‌های محرومیت زدایی است/ گسترش فعالیت‌های محرومیت زدایی سپاه در سطح منطقه

به‌عنوان مثال در همین تهران که پایتخت کشور هم محسوب می‌شود، ۲۳ محله محروم داریم که به لحاظ اقتصادی خیلی محروم هستند؛ حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا در پایتخت جمهوری اسلامی باید شاهد وجود چنین محله‌هایی باشیم؟

البته همان‌گونه که عنوان شد به شرط آن‌که هرکس مسئولیت خود را به نحو مطلوبی انجام دهد، می‌شود فقر و محرومیت را در کشور ریشه‌کن کرد.

دفاع‌پرس: هدف سپاه از ورود به عرصه محرومیت‌زدایی چیست و اینکه آیا قرار است کار‌های دستگاه‌های متولی در این حوزه را انجام دهد؟

هدف سپاه از ورود به این عرصه، انتقال فرهنگ محرومیت‌زدایی به دستگاه‌های مسئول و تشویق آن‌ها در سبقت‌گیری از سپاه برای انجام پروژه‌های محرومیت‌زدایی است؛ به‌عنوان مثال کمک‌های مؤمنانه‌ای که سپاه و بسیج انجام می‌دهد، تأمین هزینه‌های این کمک‌ها به وسیله مردم صورت می‌گیرد؛ لذا امیدواریم بتوانیم بعد از سپری کردن دوران کرونا بتوانیم پروژه‌هایی که داریم را به سرانجام برسانیم.

سپاه به دنبال ترغیب دستگاه‌های مسئول در انجام پروژه‌های محرومیت زدایی است/ گسترش فعالیت‌های محرومیت زدایی سپاه در سطح منطقه

دفاع‌پرس: آیا تلاش‌های قرارگاه در محرومیت‌زدایی منجر به مهاجرت معکوس هم شده است؟

اگر بتوانیم آب را سامان دهیم، این موضوع باعث سرسبزی و نشاط می‌شود که به دنبال آن اشتغال هم به وجود می‌آید؛ در همین رابطه مواردی داشتیم که با احیای قنات روستایی در اطراف شهر مشهد، آن‌هایی که به واسطه نبودِ آب این قنات در حاشیه مشهد ساکن شده بودند، به روستای خود بازگشتند.

البته در رابطه با فعالیت‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی این نکته را هم باید اضافه کرد که بازوی اجرایی قرارگاه، سازمان بسیج سازندگی است، بدین معنی که تأمین اعتبارات و عقد قرارداد از سوی قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی سپاه و فعالیت‌های اجرایی پروژه‌ها توسط بسیج سازندگی، صورت می‌گیرد.

دفاع‌پرس: اخیراً با سازمان بسیج اساتید و اصناف کشور تفاهم‌نامه‌ای در راستای مأموریت‌های قرارگاه محرومیت‌زدایی داشتید؛ توضیحی در این رابطه می‌فرمایید؟

بسیج اصناف گروه‌های جهادی مثل گروه جهادی صنف آهنگران، خیاطان، تعمیرکاران لوازم برقی و... را در سراسر کشور شکل داده که این گروه‌ها با حضور در مناطق محروم، تلاش‌هایی را به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌دهند که برای بهره‌مندی از این تلاش‌ها و هدفمند شدن آن‌ها تفاهم‌نامه‌ای با بسیج اصناف امضا کردیم.

سپاه به دنبال ترغیب دستگاه‌های مسئول در انجام پروژه‌های محرومیت زدایی است/ گسترش فعالیت‌های محرومیت زدایی سپاه در سطح منطقه

علاوه بر این، با بسیج اساتید هم تفاهم‌نامه‌ای داشتیم تا از فکر و دانش اساتید بسیجی در محرومیت‌زدایی هم بهره ببریم و به‌صورت علمی در جهت محرومیت‌زدایی گام برداریم؛ یعنی برای نوشتن راهکار و برنامه محرومیت‌زدایی در حوزه‌هایی مانند آموزش و پرورش یا وزارت نیرو از توانمندی اساتید بسیجی استفاده خواهیم کرد.

البته برای سایر اقشار بسیج نیز همچون دانش‌آموزی، جامعه زنان، دانشجویی و... هم همکاری‌های مشترکی خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار