با حضور اهالی فرهنگ و هنر «کتابشهر بوشهر» افتتاح شد

پس از شهرهای تهران، مشهد مقدس و شهرکرد قطار افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب و محصولات فرهنگی این بار در بوشهر افتتاح شد.
کد خبر: ۴۵۹۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲ - 30May 2021

با حضور اهالی فرهنگ و هنر «کتابشهر بوشهر» افتتاح شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، پس از شهرهای تهران، مشهد مقدس و شهرکرد قطار افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب و محصولات فرهنگی این بار در بوشهر توقف کرد.

در این مراسم که علاوه‌بر افتتاح فروشگاه، رونمایی از کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» نیز انجام شد، علاوه‌بر عادل پیغامی و سیدبشیر حسینی، مدیرعامل انتشارات دفتر نشر معارف و نویسنده کتاب نیز حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، حیدری مدیر کتابشهر بوشهر ضمن خیرمقدم به حضار با بیان این‌که در این فروشگاه کتاب‌های درسی، دانشگاهی و کمک‌آموزشی عرضه نمی‌کنیم، اظهار داشت: در کتابشهر بوشهر تمرکز ما روی کتاب‌ّهای بزرگسال،‌ رمان‌های فارسی وکودک و نوجوان است.

 وی افزود: در این فروشگاه علاوه‌بر کتاب، لوازم‌التحریر، هدایای فرهنگی و بازی‌های فرهنگی به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

همچنین حجت‌الاسلام قادری، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر ضمن خیرمقدم گفت: سازمان تبلیغات تلاش در راستای ترویج کتاب را جز‌ء وظایف ذاتی خود می‌داند و در این مسیر در حد توان از دوستان حمایت کرده و خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: کتابشهر به‌عنوان پناهگاهی برای دغدغه‌مندان فرهنگ، باعث ترویج و گسترش امید و نشاط در فضای بوشهر شود.

علی‌محمد اسماعیلی، مدیرعامل مجموعه کتابشهر ایران نیز ضمن خیرمقدم، با بیان این که مجموعه کتابشهر به‌عنوان بازوی توزیعی سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کند، گفت:‌ نقش کتابشهر حمایت، پشتیبانی، آموزش و راهبری فروشگاه‌ها است و در این مسیر بیشتر زحمات برعهده فعالان فرهنگی دغدغه‌مندی‌است که به‌عنوان کارگذار مسئولیت فروشگاه‌ها را برعهده دارند.

وی ابراز امیدواری کرد با آموزش نیروهای دغدغه‌مند شاهد افتتاح فروشگاه‌های مشابه در سایر شهرهای استان باشیم.

مسعود پیرمرادیان، مدیرعامل  دفترنشر معارف نیز طی سخنانی هدف نشر معارف از انتشار کتاب «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» را گفتمان‌سازی برای معرفی تولید به عنوان نسخه شفابخش و علاج مشکلات اقتصادی و معیشتی امروز بیان کرد و گفت: باید این الگوهای موفق را به نسل جوان معرفی کنیم تا نسل جدید با یک نگاه حکیمانه به کار، علاوه‌بر رفع نیاز مادی خود، به دنبال حل مشکلات جامعه و ایجاد ارزش باشند.

بهزاد دانشگر نویسنده کتاب در سخنانی با بیان این که کارکردن نوعی جهاد است و موجب اعتلای انسان مومن و جامعه دینی می‌شود، گفت: نگاه جامعه ما به کار نگاه بیماری است و تصور می‌کنیم هدف از کار صرفا پول درآوردن است! لذا در این کتاب سعی کردم با نگاهی متفاوت به کار کردن بپردازم.

 وی با بیان این که ادعایی ندارم الزاما تمام مطالب کتاب درست است بلکه صرفا تجربه شخصی آقای «نوید نجات‌بخش» به‌عنوان مدیرعامل شرکت «دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان» در تاسیس و مدیریت این شرکت بیان شده است، گفت: راوی طرح‌هایی را در خلال صحبت‌هایش ارائه می‌دهد که در ذهن مخاطب الهام‌بخش و شروع‌کننده مسیری جدید خواهد بود.

 وی در پایان گفت: هر چند تندتر از عقربه‌ها حرکت کن درباره کار و خلاقیت صحبت می‌کند اما این کتاب در اصل مسیری نو است که ما را به اندیشیدن در حوزه اقتصاد دعوت می‌کند.

عادل پیغامی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق گفت: کتابشهر به‌جهت یدک کشیدن کلمه «شهر» که نماد مدنیّت و کلیدواژه مبنایی تمدن است، مسئولیت بیشتری نسبت به یک فروشگاه معمولی دارد، افزود: شهر دارای ساختمان، خیابان، فروشگاه و ... است اما آن‌چه هویت شهر را تشکیل می‌دهد انسان‌ها هستند؛ انسان‌ها هستند که کتابشهر را پاتوق، کانون برگزاری رویدادها و نشست‌ها و محلی برای ایجاد ضربان و تپش در قلب شهر و جاری شدن پیام در رگ‌های شهر می‌کنند.

این استاد دانشگاه درباره کتاب تندتر از عقربه‌ها حرکت کن گفت: در قبل از انقلاب رسما مستعمره نبودیم، لیکن هیچ یک از برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... کشور در داخل طراحی نمی‌شد.

وی ادامه داد: به‌علت غفلت نخبگان، سیاسیون و عوام در سال‌هایی که در اروپا انقلاب صنعتی اتفاق می‌افتاد و یک تقسیم کار بین‌المللی برای دسته‌بندی کشورها به صنعتی و غیرصنعتی در جریان بود، کشور ما در دسته دوم جای گرفت. عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق افزود:‌ امروز مجددا شاهد همان تقسیم کار بین‌المللی برای دسته‌بندی کشورها به دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان هستیم و با مدیریت مقام معظم رهبری در حال ورود به کلوپ کشورهای دانش‌بنیان هستیم.

این استاد اقتصاد صحبت‌های خود را با تاکید بر اهمیت روایت ادامه داد و گفت: همان‌طور که روایت شهید آوینی از دفاع مقدس باعث مصون ماندن آن از فراموشی و تحریف شد،‌ باید با ارائه روایت‌های اصیل مانع فراموشی و تحریف مجاهدت جوانان در عرصه‌های جنگ علمی، فناوری و اقتصادی شویم. لذا اهمیت کتاب روایت شرکت دانش‌بنیانی است که با باور به ارزش‌های ایرانی-اسلامی در عرصه اقتصادی حضور دارد.

وی درباره اهمیت روایت تلاش‌های جوانان افزود:‌ مادامی‌که تعداد این روایت‌ها به حد مطلوب نرسد تبدیل به ساختار، فرهنگ و هویت نخواهد شد چرا که سیاست‌ها، برنامه‌ها و بودجه‌های مصوب مجلس و دولت هویت‌ساز نیست.

وی با بیان این که امروز در اقتصاد بیشتر شاهد روایت نیمه خالی لیوان هستیم، گفت: کمتر شاهد بیان نقاط قوت و نیمه پر لیوان هستیم. لذا این کتاب از این جهت ارزشمند است که یکی از رویش‌های تمدنی انقلاب اسلامی را روایت کرده است.

عضو برجسته انجمن اقتصاد مقاومتی گفت: این کتاب از نظر سبک زندگی نیز حائز اهمیت است و دیدگاه مخاطب قبل و بعد از مطالعه قطعا متفاوت است. از نظر ایجاد کسب و کار برای نوجوانان و جوانان الهام‌بخش است، در تغییر دیدگاه تربیتی مادران موثر است، حتی برای تغییر دیدگاه‌های اقتصادی و آشنایی با ظرفیت‌های جوانان به کاندیداهای ریاست جمهوری نیز توصیه می‌کنم کتاب را بخوانند.

 پیغامی در انتهای سخنان خود به مفهوم «الهیات اقتصادی» اشاره کرد و گفت: غربی‌ها تلاش زیادی برای تثبیت مفاهیم الهیات اقتصادی سرمایه‌داری نمودند. در مقابل، این کتاب الهیات اقتصادی انقلاب اسلامی را روایت می‌کند و راوی به حضور خداوند در تک‌تک لحظات و در تمام مسیر کسب و کار اعتقاد دارد و به‌خوبی این حضور را به مخاطب منتقل می‌کند. محور بودن خانواده، الگوگیری از پدر، نقش تعالی‌بخش مادر، ریسک‌پذیری، اصالت دادن به خدمت به‌عنوان معیار اصلی برای انتخاب مسیر کسب و کار و سرزندگی به‌دلیل ارائه نوآوری از دیگر ویژگی‌های مثبت این کتاب بود که مورد توجه دکتر پیغامی قرار گرفت.

 سیدبشیر حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما در سخنانی ضمن تمجید از کتابشهر بوشهر به علت عدم عرضه کتب درسی و کمک‌آموزشی گفت: این موضوع باعث می‌شود مخاطب عاشقانه به‌دنبال محتوایی که به آن علاقه‌مند است بگردد.

وی ویژگی بارز اهالی کتاب اعم از راوی، نویسنده، ناشر و فروشنده را استقامت دانست و افزود: ‌بوشهر نماد شجاعت و شهامت و یادآور رشادت‌های «رئیسعلی دلواری» است و امروز نیز باید رئیسعلی‌ها را از بوشهر به جامعه معرفی کنیم.

این کارشناس سواد رسانه‌ای ادامه داد: غربی‌ها به‌شدت تلاش می‌کنند ذهن جوانان ما را از قهرمان‌های ملی خالی کنند چرا که ذهن بدون قهرمان، رویای قهرمانی نیز نمی‌پروراند! به‌همین علت هنگام نام‌بردن از انسان‌های موفق از بیگانگان نام می‌بریم.

 وی علاوه بر تلاش غربی‌ها، نبود روایت‌های معتبر و اصیل از تلاش قهرمانان ملی و عدم توجه کافی به حوزه فرهنگ و رسانه به‌عنوان تنگه احد انقلاب اسلامی را از دیگر دلایل این موضوع عنوان کرد.

داور برنامه استعدادیابی عصر جدید در توصیه‌ای به جوانان گفت: اگر مسیر علاقه شما از درس نمی‌گذرد ادامه تحصیل ندهید و عمر و جوانی خودتان را در کلاس‌های بی‌روح نابود نکنید اما محکم و استوار پای استعدادتان بایستید.

وی راوی کتاب را به‌عنوان نمونه موفقی از این موضوع نام برد و گفت: نوید نجات‌بخش با «عشق» و «جنون» کسب و کار خود را ساخت و به موفقیت دست یافت. راوی خدا را در مادی‌ترین لحظات پیدا کرده و مطالعه کتاب به ما فرصت می‌دهد به تمام مسلماتی که در ذهن‌مان نقش بسته تردید کنیم.

 وی با بیان این که کتاب به شدت کلیشه‌گریز است و به هیچ یک از مسلمات تن نمی‌دهد، افزود: برخی از مسائل مطرح‌شده در کتاب حتی از نظر علمی غلط است اما راوی در کسب و کار خود از آن‌ها نتیجه مثبت گرفته است.

این استاد دانشگاه در خصوص اهمیت روایت گفت: امروز بیش از خدمت به روایت خدمت نیازمندیم. چرا که حتی روایت شهادت مرد میدان ما، شهید حاج قاسم سلیمانی که در بامداد روز جمعه در کشور خارجی مظلومانه توسط استکبار به شهادت رسید را تحریف کردند! علت این تحریف کمبود روایت است و اگر روایت فتح غالب شود این اتفاق تکرار نخواهد شد.

در پایان مراسم از کتاب «تند از عقربه‌ها حرکت کن» با حضور میهمانان رونمایی و جشن امضای کتاب نیز برگزار شد.

 فروشگاه کتابشهر بوشهر واقع در میدان امام خمینی با مساحتی بالغ بر 180 متر مربع، علاوه‌بر عرضه بیش از دو هزار و 700 عنوان کتاب، لوازم‌التحریر و هدایای فرهنگی نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. همچنین این کتابشهر تلاش نموده با ایجاد کافه کتاب محیط مناسبی برای گردهمایی و تبادل نظر اهالی کتاب فراهم کند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار