کتاب صوتی نظارت شورای نگهبان بر فرآیند انتخابات منتشر شد

با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان و گروه کتاب گویای ایران صدا، کتاب «شورای نگهبان؛ نظارت بر انتخابات» به صورت صوتی منتشر شد.
کد خبر: ۴۵۹۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷ - 31May 2021

کتاب صوتی نظارت شورای نگهبان بر فرآیند انتخابات منتشر شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب صوتی «شورای نگهبان؛ نظارت بر انتخابات» شامل ۱۵ قطعه صوتی و به مدت ۶۴۳ دقیقه با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان و گروه کتاب گویای ایران صدا تولید و منتشر شد.

در این مجموعه ۱۵ قسمتی مخاطبان با فلسفه، مفهوم و چارچوب نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و پاسخ به شبهات و ابهامات پیرامون آن آشنا می‌شوند.

به‌منظور پرداختن به پرسش‌های مرتبط با موضوع نظارت شورای نگهبان بر فرآیند برگزاری انتخابات و همه‌پرسی، ابتدا در فصل اول مفاهیم کلیدی پژوهش، فلسفه‌ی نظارت بر انتخابات، اصول حاکم بر نظارت بر انتخابات و الگوهای نظارت بر انتخابات در سراسر دنیا مورد مطالعه قرار می‌گیرد. سپس پیشینه‌ی نظارت بر انتخابات در ایران بررسی می‌شود؛ بعد از آن چرایی نظارت شورای نگهبان بر فرآیند انتخابات و همه‌پرسی بر اساس دیدگاه قانون‌گذار اساسی و ادله‌ی حقوقی تبیین خواهد شد. پس از آن فرآیند و روند قانونی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات‌های مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‌پرسی بررسی خواهد شد؛ پس از آن حدود صلاحیت شورای نگهبان در امر نظارت بر انتخابات و همه‌پرسی از حیث ضمانت‌اجرای نظارت و از حیث قلمرو موضوعی از دیدگاه حقوقی و قانونی تبیین خواهد شد؛ سپس صلاحیت شورای نگهبان در فرآیند تأیید و رد صلاحیت داوطلبان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در پایان محدودیت‌های مقامات ناظر بر انتخابات در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران بیان می‌شود.

همچنین در این کتاب به بررسی حقوقی حدود و صلاحیت و اختیارات شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات پرداخته می‌شود. در این راستا «فلسفه نظارت بر انتخابات و اصول حاکم بر آن»؛ «پیشینه و فرآیندهای نظارت بر انتخابات و همه‌پرسی»؛ «فلسفه نظارت بر انتخابات در ایران»؛ «چرایی انتخاب شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر انتخابات»؛ «حدود صلاحیت شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات از حیث قلمرو ضمانت اجرا» و «محدودیت‌های مقام‌های ناظر بر انتخابات» شرح داده می‌شود. در پایان نیز به شبهات پیرامون صلاحیت نظارتی شورای نگهبان، پاسخ داده می‌شود.

متن این اثر نوشته علی فتاحی زفرقندی و نظارت علمی آن توسط آقایان علی بهادری جهرمی و سید حجت الله علم الهدی صورت گرفته است.

در تولید این مجموعه، احمد خدابنده به عنوان تهیه کننده، میثم جزیی (کارگردان تصویری) سید حسین حسینی و فاطمه عباسی (راوی)، شیما اهدایی وند (سردبیر رادیویی) محمد حسن باقری (کارشناس حقوقی) و مهرنوش محتشمی (ناظر کیفی) نقش آفرینی کرده اند.

پژوهشکده شورای نگهبان در جهت ترویج و آشنایی هر چه بیشتر با قانون اساسی، اقدام به برگزاری امور نوآورانه از جمله برگزاری رویداد علمی مرتبط با انتخابات، رونمایی از اپلیکیشن تلفن همراه اساسنامه، تولید اینفوگرافی و موشن گرافی و برگزاری نشست ها و کارگاه های آموزشی مجازی و... کرده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار