رحمانی‌فضلی:

روابط ایران و تاجیکستان مبتنی بر شرایط فرهنگی و منطقه‌ای رو به رشد است

وزرای کشور ایران و تاجیکستان اشتراکات فرهنگی دو کشور را به خصوص در بخش زبان فارسی مهم‌ترین فاکتور در گسترش مناسبات اقتصادی و فرهنگی دو کشور عنوان و بر استفاده از این ظرفیت‌ها برای توسعه اقتصادی هر دو کشور تأکید کردند.
کد خبر: ۴۵۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶ - 01June 2021

رحمانی فضلی: روابط ایران و تاجیکستان مبتنی بر شرایط فرهنگی و منطقه‌ای رو به رشد استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه نشست مشترک وزرای کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان که در محل وزارت کشور در تهران برگزار شد با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اولویتی خاص و جدی به گسترش روابط همسایگی قائل است، اظهار داشت: امروز توفیق داریم در خدمت برادر و دوست خودم اقای رحیم زاده وزیر محترم کشور تاجیکستان هستم و درخصوص زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی بحث و گفت‌وگو‌های خوبی انجام شد.

رحمانی فضلی با اشاره به این که روابط ایران و تاجیکستان مبتنی بر شرایط فرهنگی، اعتقادی، تاریخی، همسایگی و منطقه‌ای کاملا رو به رشد و مناسب بوده است، گفت: تلاش هر دو کشور بر این است که ظرفیت‌های همگرایی و همکاری در سطوح مختلف تقویت شود.

وزیر کشور با بیان اینکه پیرو گسترش مناسبات همکاری دو کشور، اسفند ماه سال گذشته سفری به کشور تاجیکستان داشته ام؛ گفت: تلاش‌های همه مسئولان کشور، اعم از اینجانب در کسوت وزیر کشور، آقای دکتر ظریف به عنوان وزیر خارجه و جناب آقای روحانی رئیس جمهوری بر گسترش مناسبات اقتصادی و فرهنگی دو کشور است.

رئیس شورای امنیت کشور با اشاره به ظرفیت همکاری‌های امنیتی دو کشور، گفت تفاهم نامه امنیتی خوبی میان دو کشور منعقده شده و در این راستا برای همکاری در بخش پلیس میان دو کشور در حوزه‌های مبارزه با مواد مخدر، جرایم سازمان یافته، آموزش، تبادل استاد و دانشجو کار خواهیم کرد.

گسترش همکاری‌ها در حوزه فرهنگی از دیگر محور‌های مورد اشاره وزیر کشور بود و در این خصوص گفت: زبان فارسی زبان مشترک ایران، تاجیکستان و افغانستان است و این سه کشور می‌توانند یک مثلث همکاری فرهنگی در منطقه ایجاد کنند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: پیرو این مناسبات و ظرفیت‌های قوی فرهنگی، گسترش تبادلات علمی، دانشجویی و اساتید میان دو کشور بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت هایش به ضرورت گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: تقویت همگرایی اقتصادی منطقه ای، مورد تاکید مسئولان عالی کشور است و در این راستا ظرفیت خوبی میان دو کشور ایران و تاجیکستان در حوزه سرمایه گذاری‌های مشترک، همکاری‌های بین بانکی و تجاری وجود دارد.

وی اضافه کرد: اراده دو ملت و دو کشور ایران و تاجیکستان بر گسترش این همکاری هاست و برای همین باید نهایت استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه اقتصادی هر دو کشور به عمل آید.

رحمانی فضلی در پایان ابراز امیداوری کرد: ان شاا... این سفر، سفر پر خیر و برکتی برای هر دو ملت ایران و تاجیکستان باشد و زمینه‌های خوب همکاری میان دو کشور گسترش یابد.

در حاشیه نشست امروز وزرای کشور ایران و تاجیکستان، همچنین، رمضان رحیم زاده وزیر کشور تاجیکستان با تشریح این موضوع که جناب آقای دکتر رحمانی فضلی به درستی بر ضرورت گسترش مناسبات فرهنگی و اقتصادی دو کشور تاکید دارد؛ گفت: امروز به همراه هیاتی، با هدف بررسی زمینه‌های گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف به ایران سفر کرده ایم.

وزیر کشور تاجیکستان با اشاره به این موضوع که گسترش همکاری بین دو کشور در حوزه جرایم فراملی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر امری ضروری است؛ گفت: سند‌های همکاری خیلی خوبی میان دو کشور به امضا رسیده است و بایستی از این ظرفیت برای گسترش همکاری در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی استفاده شود.

رحیم زاده با اظهار این مساله که سفر اخیر آقای رحمانی فضلی به کشور تاجیکستان زمینه ساز همکاری‌های خوبی میان دو کشور شد، گفت: باید سفر‌های کاری میان دو کشور ادامه یابد.

وزیر کشور تاجیکستان تصریح کرد: به دنبال بررسی تمام راه‌ها و گزینه‌های موجود در گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی دو کشور ایران و تاجیکستان هستیم و امید داریم که با محور قرار دادن فرهنگ مشترک دو کشور به خصوص زبان فارسی، دوستی دو کشور تقویت و تحکیم شود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها