سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد؛

نقش کتابفروشان در حوزه فرهنگ

حجت‌الاسلام نصیرایی گفت: یکی از چرخه‌های مهم حوزه فرهنگ مساله کتاب و کتابخوانی است و نقش کتابفروشان به عنوان کسانی که در این چرخه فعالیت نهایی را دارند اهمیت زیادی دارد.
کد خبر: ۴۶۰۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ - 05June 2021

نقش کتابفروشان در حوزه فرهنگ

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «مجید نصیرایی» سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) با اشاره به لزوم حمایت از اهالی نشر به‌خصوص کتابفروشی‌ها اظهار داشت: موضوع کتاب و کتابخوانی و اهمیتی که طرح‌ها فصلی فروش کتاب در ترویج فرهنگ مطالعه دارد، موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن بگذریم و مسئولان و سیاستگذاران باید در استمرار آن پیگیر باشند.

وی افزود: هر طرحی که به رونق حوزه نشر کمک کند مفید است؛ اگر جامعه ما هر چه بیشتر با کتاب و کتابخوانی آشنا شود و انس بیشتری با آن پیدا کند، بسیاری از مشکلات و معضلاتی که جامعه در بخش‌های مختلف گرفتار آن است کاهش پیدا خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ریشه بسیاری از معضلات امروز جامعه ما در فرهنگ و رویکرد‌های فرهنگی ما است، عنوان کرد: در برخی مواقع به آموزه‌های خود خوب توجه نمی‌کنیم، یا آن‌ها را به کار نمی‌گیریم، این امر موجب می‌شود یکسری مشکلات در جامعه شکل گیرد.

وی با طرح این موضوع که توجه به حوزه فرهنگ یک ضرورت است، توضیح داد: در حوزه درمان هرچه در بخش پیشگیری‌ها فعال‌تر باشیم بیمار‌ی‌ها کمتر می‌شود و در بخش فرهنگ نیز همین‌گونه است و هرچه به طرح‌ها و ایده‌های مختلف در فرهنگ توجه شود بسیاری از هزینه‌هایی که باید در بخش‌های دیگر انجام شود کمتر می‌شود.  

 سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هزینه در بخش سیاستگذاری به مراتب کمتر از بخش‌های دیگر است، اظهار کرد: یکی از چرخه‌های مهم حوزه فرهنگ مساله کتاب و کتابخوانی است و نقش کتابفروشان به عنوان کسانی که در این چرخه فعالیت نهایی را دارند اهمیت دارد.

وی یادآور شد: اگر در حوزه نشر و کتاب هر کدام از چرخ‌دنده‌ها درست کار نکند و در جای خود به آن توجه نشود خروجی کارخانه آسیب می‌بیند و نقصان ایجاد می‌شود و طبیعتا همه چرخ‌دنده‌ها طی هماهنگی با یکدیگر باید کار کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توجه به کتابفروشان و در ادامه سایر رسته‌های حوزه نشر را هدف نهایی طرح‌های فصلی فروش کتاب دانست و تاکید کرد: نباید دست‌اندرکاران این حوزه با مسائل و مشکلات ریز و کوچک درگیر شوند، بلکه باید شرایطی فراهم شود که مسائل اصلی و کلان این حوزه در قالب چنین طرح‌هایی دنبال شود.

نصیرایی در پایان گفت: در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به نحوی کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند را پوشش دهد و در قالب طرح‌های مختلف از کسانی که در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند حمایت کند تا فعالان این حوزه موفق‌تر باشند و به‌نظرم طرح‌های فصلی این ویژگی‌ها را دارد.

طرح فصلی بهارانه کتاب در سال ۱۴۰۰ در خردادماه و با اعتبار حدود ۴ میلیارد تومان برگزار خواهد شد.  این طرح از ۱۷ خرداد در کتابفروشی‎‌های سراسر کشور برگزار می‎‌شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها