یادداشت/‌

«ابتهاج» در یادواره‌های شهدا باعث بالندگی جامعه می‌شود

برگزاری یادواره شهدا با خمیرمایه ابتهاج که شادمانی و شور را در مخاطب ایجاد می‌کند، می‌تواند نسل جوان را به اندیشه‌های دفاع مقدس پیوند دهد تا آنان بر باور غرور ملی و احساس شعف و بصیرت دینی و اخلاقی پا در مسیر حفظ ارزش‌های دفاع مقدس بگذارند و در جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی گام بردارند.
کد خبر: ۴۶۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ - 07June 2021

گروه‌ استان‌های دفاع‌پرس- «موسی‌الرضا عبداللهی» پیشکسوت دفاع مقدس؛ بهره‌گیری از خاطرات دفاع مقدس و نام شهیدان می‌تواند روحیه جهاد و مقاومت را در ملّت شکوفا کند و به اقتدار نظام بیفزاید؛ ولذا باید یادواره‌های شهدا به جامعه ابتهاج ببخشد و شادمانی و شور را در مخاطب ایجاد کند تا شخصیّت او برجسته شود، غیرت بیابد و از عمق جان، از هویّت معنوی و ملی خود پاسداری کند.

‌امروز شاهد هستیم که ادبیات استعمار بر پایه کم‌رونق جلوه دادن روحیه جهاد و مقاومت استوار شده تا اقتدار جوامع دینی خدشه‌دار شود ولذا راهبردی که برای عملیاتی شدن این توطئه دنبال می‌کند، هدف قرار دادن برنامه‌های گرامیداشت شهیدان است. نظام سلطه به دنبال آن است تا یادواره‌ها به صورت کلیشه‌ای برگزار شود تا روح حماسی که غرور ملّی را به جامعه تزریق می‌کند بر آن حاکم نباشد و طیف خاصی در آن حضور یابند و اقشار مؤثری همچون جوانان حضور کمرنگی داشته باشند در حالیکه یادواره‌ها باید بر محور جوان‌گرایی و شور و نشاط برگزار شود.

‌اگر یادواره‌های شهدا نتواند مصداق کلمه ابتهاج در جامعه باشد راه بیهوده‌ای طی شده چون برای آینده نجات‌بخش نخواهد بود. بزرگداشت ارزش‌های دفاع مقدس باید بر این اصل استوار باشد که نشاط و بالندگی را در مردم تقویّت کند تا به هویّت و داشته‌های خود افتخار کنند. یادواره‌های شهدا نباید صرفاً به حضور پیشکسوتان دفاع مقدس و خانواده‌ شهیدان محدود شود هر چند آنان محور این برنامه‌ها هستند، ولی تصمیم‌سازان و اجراکنندگان باید قشری باشند که کمال آینده مقاومت، دفاع و جهاد به دست آنها است.

اگر قرار باشد ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت دفاع مقدس و یادآوری‌ نام و یاد شهیدان بر محور حزن و اندوه باشد و فقط جاماندگان از قافله شهدا دور هم جمع شوند و خاطراتی از آن دوران را بیان کنند نتیجه‌ چندان مثبتی به همراه نخواهد داشت. تزریق روحیه نشاط بدون حاشیه، تضمین کننده روحیّه جهادی و حماسی ارزش‌های دفاع مقدس است که سنگ بنای اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود.

روزهای پیش‌روی کشور و مردم ایران اسلامی و همچنین چشم‌انداز آینده اسلام حکم می‌کند که ابتهاج به نام شهیدان و معارف دفاع مقدس بر اصول رشد و تعالی و ظرفیّت‌سازی برای انجام کارهای بزرگ قرار گیرد و جوانان آن را مدیریّت کنند تا ایستادگی و مقاومت آنان در برابر ستمکاران، جوانان را به یک ارزش فرهنگی و ثروت ملی تبدیل سازد.

جوانان امروز ایران اسلامی باید بیاموزند که شرط به میدان مبارزه رفتن این است که بدون وحشت و دلهره باشند تا قوّت و انرژی‌ آنان صَرف دفاع از ارزش‌های اسلامی و انسانی انقلاب شود.

اگر خمیرمایه برنامه‌های گرامیداشت شهدا ابتهاج باشد، می‌تواند نسل جوان را به اندیشه‌های دفاع مقدس پیوند دهد تا آنان بر باور غرور ملی و احساس شعف و بصیرت دینی و اخلاقی پا در مسیر حفظ ارزش‌های دفاع مقدس بگذارند و برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی گام بردارند.

حفظ خاطرات دفاع مقدس و حماسه‌ جانفشانی شهیدان از افتخارات مردم محسوب شود، اگر در آنها عنصر ابتهاج فراموش شود نمی‌تواند مخاطب را به خودآگاهی برساند. در یادواره‌های شهیدان باید خلوص رفتار و انتقال پیام و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری مشهود باشد و هر چه این برنامه‌ها کوچک‌سازی شود و در بین نسل جوان و نوجوان گسترش یابد اثرات آن ماندگارتر خواهد شد و سطح شناخت آنان را ارتقای خواهد بخشید و زمینه زدودن ابر غلیظ شک و تحریف را از بین خواهد برد و زمینه‌های جهالت گفتاری و فتنه‌انگیزی و تحریف وقایع را خنثی خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار