سفر نماینده شخصی گوترش به تهران؛ رایزنی درباره تحولات افغانستان

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در دیدار نماینده شخصی گوترش ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای تسهیل و پیشبرد گفتگو‌های بین الافغانی، از روند صلح با مالکیت و هدایت افغان‌ها حمایت کرد.
کد خبر: ۴۶۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲ - 07June 2021

سفر نماینده شخصی گوترش به تهران؛ رایزنی درباره تحولات افغانستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ژان آرنو» نماینده شخصی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان و مسائل منطقه که در راس هیأتی به منظور رایزنی در خصوص مسائل افغانستان به تهران سفر کرده است، با «محمدابراهیم طاهریان فرد» مشاور وزیر امور خارجه و نماینده ویژه در امور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات تحولات جاری افغانستان از جمله روند گفت‌وگو‌ها و وضعیت امنیتی در آن کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طاهریان فرد با اشاره به اینکه صلح و امنیت در افغانستان را به مثابه صلح و امنیت در جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم، از روند صلح با مالکیت و هدایت افغان‌ها حمایت و آمادگی کشورمان برای همکاری در زمینه تسهیل و پیشبرد گفتگو‌های بین الافغانی را اعلام و بر لزوم حفاظت از دستاورد‌های مردم افغانستان در دو دهه گذشته تاکید کرد.

طرفین همچنین از افزایش خشونت‌ها در افغانستان طی ماه‌های گذشته ابراز نگرانی کرده و خواهان کاهش خشونت‌ها و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان شدند.

گفتنی است «سید رسول موسوی» مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا به چند شهر افغانستان سفر کرد. وی در این باره به خبرنگار فارس گفت: با خروج نیرو‌های اشغالگر از افغانستان یک تحول جدید شکل گرفته که در این تحول باید اعتماد مردم جلب شود، اجماع ملی به میان آید و براساس توافق بین‌الافغانی باشد نه خارجی.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز دهم خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره افغانستان اظهار داشت: آینده افغانستان و شکوفایی این کشور و صلح و ثبات در افغانستان همواره تمرکز اصلی رایزنی‌های ما بوده است. درباره سند راهبردی همکاری‌های دو کشور ۹۹ درصد آن مدت‌هاست آماده است، یکی دو موضوع است که دولت افغانستان هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده است. برداشت ما این نیست که اراده در کابل وجود ندارد و حتما باید اجماعی در داخل افغانستان صورت بگیرد. سند‌های راهبردی سند‌های این دولت و آن دولت نیستند. جمهوری اسلامی افغانستان مطمئنا از مسیر امضای چنین توافقنامه‌ها و سند‌هایی تقویت خواهد شد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار