حضور حداکثری، اقتدار ملی/ یادداشت

نقش تاثیرگذار «رسانه ملی» در مشارکت حداکثری انتخابات

پخش مناظره‌های نامزد‌های ریاست جمهوری با موضوعات مختلف فرهنگی، اقتصادی و ... از رسانه ملی، رقابت‌های انتخاباتی را پرشورتر می‌کند و نقش مؤثری در آگاهی بخشی و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دارد.
کد خبر: ۴۶۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 08June 2021

//گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ نزدیک به یک سال و اندی است که کشور‌های جهان ازجمله ایران دوران کرونا را سپری می‌کنند؛ دورانی که همچنان با پستی و بلندی همراه است.

در این دوران کشورمان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را هم در پیش دارد و کمتر از ۱۰ روز دیگر این حماسه بزرگ در کشور برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه در دوران انتخابات گذشته نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری برای تبلیغات خود در اقصی نقاط کشور ستاد‌های انتخاباتی گسترده تشکیل می‌دادند و یا شخصا در برخی استان‌های کشور حضور می‌یافتند، اما اینبار برای نخستین بار ویروس کوچک کرونا مانع گردهمایی عظیم و پرشور انتخاباتی شده است.

امروز و در قرن بیست و یکم صداوسیما و فضای مجازی جایگزین برنامه‌های حضوری فعالیت‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری شده است و این رسانه‌های جمعی یک تنه بار برنامه‌های انتخاباتی را به دوش می‌کشند.

در هفته‌های منتهی به انتخابات، فضای مجازی به یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های فعالیت نامزد‌ها تبدیل شده است. اکثریت مردم در این فضا در خصوص مسائل انتخاباتی ازجمله مشارکت در این حماسه به تبادل نظر می‌پردازند و چهره‌های مختلف جریان‌های سیاسی در شبکه‌هایی ازجمله توئیتر و کلاب هاوس هم مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند.

اما رسانه ملی هم پا به پای فضای مجازی با فراهم کردن عدالت رسانه‌ای برای تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی برنامه‌های متنوعی را در دستور کار قرار داده است؛ برنامه‌های گفت‌وگو محور (بی تعارف، گفت‌وگوی ویژه خبری، مناظره)، برنامه‌های معرفی سوابق فردی و اجرایی و برنامه‌هایی در قالب مصاحبه و مستند از جمله مواردی است که صدا و سیما توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند.

اما نقطه عطف تمام این برنامه‌ها، مناظره‌های نامزد‌های ریاست جمهوری با موضوعات مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که می‌تواند رقابت‌های انتخاباتی را پرشورتر کرده و بینندگان هم می‌توانند قدرت بیان، تجزیه و تحلیل و صبر و خویشتنداری هر یک از نامزد‌ها را مورد قضاوت قرار دهند.

وقتی نامزد‌ها به سوال‌ها و موقعیت‌های از پیش تعیین نشده واکنش نشان می‌دهند، برای بینندگان این فرصت به وجود می‌آید تا نامزد‌ها را با یکدیگر مقایسه و کاندیدای مورد علاقه خود را بهتر انتخاب کنند، چراکه تعداد بسیار زیادی از مردم در پی یافتن پاسخ به سوالاتشان در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... هستند که آیا با انتخاب فلان نامزد، مشکلاتشان حل خواهد شد یا خیر.

در کنار این موارد پوشش گسترده و فراوانی مخاطبان رسانه ملی در سراسر کشور هم نقش مؤثری در آگاهی بخشی و مشارکت سیاسی در انتخابات را دارد.

راهنمایی رسانه ملی باعث ایجاد ارتباط نزدیک با افکار عمومی می‌شود و می‌تواند در جلب نظر آن‌ها تاثیرگذار باشد تا ضمن افزایش انگیزه مردم باعث افزایش آگاهی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی آن‌ها شود و زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود و ملت بیدار ایران با حضور حداکثری در پای صندوقهای اخذ رای در مسیر پیشرفت، آبادانی و استقلال کشور گام بردارند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار