لغو «راهپیمایی پرچم» و تحمیل معادله مقاومت بر اسرائیل

لغو راهپیمایی پرچم رژیم صهیونیستی به فاصله چند هفته از شکست آن در جنگ غزه، صراحتا به معنای تسلیم شدن صهیونیست‌ها و شخص نتانیاهو در برابر تهدید‌های مقاومت است که معادله جدیدی بر اسرائیل تحمیل می‌کند.
کد خبر: ۴۶۰۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳ - 08June 2021

لغو «راهپیمایی پرچم» و تحمیل معادله مقاومت بر اسرائیلبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از شبکه خبری المیادین، رژیم اشغالگر صهیونیستی سرانجام بعد از فشار و تهدید‌های مقاومت مجبور شد تا راهپیمایی موسوم به راهپیمایی سالانه پرچم که قرار بود پنجشنبه آینده در مرکز قدس اشغالی و حومه مسجد الاقصی برگزار شود را لغو کرد. همین موضوع موجب سردرگمی و نگرانی میان صهیونیست‌ها و آشفتگی احزاب راستگرای اسرائیل که مجبور شدند در برابر تهدید‌های مقاومت تسلیم شوند، شده است.

این راهپیمایی که قرار بود همانند هر سال حدود ۱ ماه قبل و پیش از جنگ ۱۲ روزه غزه برگزار شود به دلیل این درگیری‌ها به تعویق افتاد؛ همان طور که گروه‌های مقاومت فلسطین با نبرد شمشیر قدس طی هفته‌های گذشته مانع برگزاری این راهپیمایی شدند در این مرحله نیز با تهدید موشک باران شهر‌های اسرائیلی، صهیونیست‌ها را از انجام هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در قدس عقب راندند.

تصمیم مقامات صهیونیست برای لغو راهپیمایی پرچم بعد از اخطار واضح مقاومت که توسط اتاق عملیات مشترک گروه‌های فلسطینی تکرار شد و به تل‌آویو هشدار داد تا حوادث قبل از آغاز جنگ اخیر غزه را تکرار نکند، گرفته شد.

پیام هشدار دهنده مقاومت به تل آویو با یک معادله صریح و قاطع برای دشمن روشن شد: اینکه هر گونه تلاش اسرائیل برای تحریک علیه فلسطینیان در قدس اشغالی یک نبرد شمشیر قدس جدیدی را به همراه خواهد داشت. راهپیمایی پرچم رژیم صهیونیستی قرار بود در منطقه باب‌العامود انجام شود که یک تحریک روشن علیه فلسطینیان بود و به همین دلیل صهیونیست‌ها می‌ترسند که چنین اقدامی موجب تکرار جنگ ۱۲ روزه غزه در ابعاد گسترده تری شود.

علاوه بر درگیری‌های مسلحانه، مقاومت مردمی در فلسطین اشغالی و استمرار و پایداری آن سهم اساسی در عقب نشینی صهیونیست‌ها از برگزاری این راهپیمایی داشت. علاوه بر آن فلسطینیان ساکن مناطق اشغالی ۱۹۴۸ بازیگران اصلی در این انقلاب مردمی فلسطین هستند که نشان داد تقابل یکپارچه با دشمن تا چه اندازه کارساز است.

همچنین عقب‌نشینی رژیم اشغالگر از برگزاری راهپیمایی پرچم درحالی صورت گرفت که رژیم‌های سازشکار عربی و تیم رسانه‌ای و سیاسی کشور‌های غربی کاملا از آن حمایت می‌کردند و بنابراین لغو این راهپیمایی در چنین شرایطی شکست اسرائیل را عمیق‌تر می‌کند و چنددستگی میان صهیونیست‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.


در همین راستا «محمد اللحام» عضو شورای انقلابی در جنبش فتح اظهار داشت که اتحاد ملی فلسطینیان رژیم اشغالگر صهیونیستی را وحشت زده کرده است و یک نگرانی و ترس شدیدی از جانب صهیونیست‌ها در این زمینه وجود دارد.

وی تاکید کرد که ما باید به وحدت ملی پایبند باشیم و به ایستادگی و مقابله با برنامه‌های رژیم اشغالگر ادامه دهیم و مقابله با پروژه‌های صهیونیستی باید از درون و بیرون کرانه باختری صورت بگیرد. همچنین در مذاکرات آینده قاهره باید درباره یک برنامه ملی که با این خیزش ملی فلسطینیان سازگار باشد، توافق کنیم.

از سوی دیگر «محمد ابوعاصی» مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در بلغارستان در این زمینه اظهار داشت که هیچکس نمی‌تواند پیروزی فلسطینیان را که توسط مقاومت تحت حمایت انتفاضه داخلی فلسطین به دست آمد، انکار کند.

وی تصریح کرد، کشور‌های سازشکار عربی تلاش می‌کنند تا آشفتگی اوضاع اسرائیل را آرام‌تر کنند؛ اما مردم فلسطین به تنهایی و به دور از هر گونه مواضع حمایتی عرب در برابر دشمن صهیونیستی ایستادند و چیزی که فلسطین در ۱۲ روز به دست آورد طی حدود سی سال مذاکره بی سرانجام به دست نیاورده بود. در این میان تنها محور مقاومت حامی فلسطینی‌ها بود.

ابوعاصی در ادامه به لغو راهپیمایی پرچم رژیم صهیونیستی اشاره کرده و گفت، تهدیدات مقاومت هیچگاه پوچ نیست؛ زیرا در جریان جنگ غزه دیدیم در همان ساعتی که وعده داده بود مواضع اسرائیل را موشک باران کرد و رژیم اشغالگر باید هزاران بار در محاسبات خود تجدید نظر کند. در حال حاضر تنها با اقدامات عملی می‌توان از ادامه تجاوزات اشغالگران در قدس و مسجد الاقصی جلوگیری کرد. همچنین بحران داخلی اسرائیل از قبل نیز وجود داشت، اما جنگ اخیر غزه آن را به شکل کامل نشان داد.

«ابراهیم المدهون» نویسنده و کارشناس سیاسی فلسطینی نیز به نوبه خود اظهار داشت، سردرگمی صهیونیست‌ها در فضای داخلی نتیجه احساس شکستی بزرگ است که علاوه بر نخبگان و مقامات صهیونیست افکار عمومی و شهرک نشینان اسرائیلی نیز به خوبی دریافته‌اند که اسرائیل در حال فرسایش است.

وی تصریح کرد، تهدید‌های مقاومت درباره پاسخ به هرگونه تجاوز اسرائیل به قدس جدی است و می‌بینیم که دامنه نفوذ مقاومت از کرانه باختری تا غزه و قدس و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ گسترش یافته تا به رژیم اشغالگر بگوید هرگونه تجاوز علیه فلسطینیان در هر جایی بهای سنگینی دارد.

پیش از این نیز علامت سوال‌های زیادی درباره زمان و هدف برگزاری راهپیمایی پرچم مطرح شده بود و گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره انفجار اوضاع در مسجدالاقصی به نتانیاهو هشدار داده بود. «ایهود باراک» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز این راهپیمایی را تلاشی برای شعله‌ور کردن مجدد خشونت آن هم در یک زمان حساس توصیف کرد.

همچنین محافل صهیونیستی، احزاب راست افراطی اسرائیل به ریاست نتانیاهو را متهم کردند که تلاش می‌کنند اوضاع قدس اشغالی را متشنج کنند تا کابینه ائتلافی نفتالی بنت و یائیر لاپید تشکیل نشود. در حالی که نتانیاهو برای فرار از سقوط تلاش می‌کرد، اما لغو راهپیمایی پرچم عملاً به معنای تسلیم شدن شخص وی در برابر تهدید‌های مقاومت است و همان‌طور که نبرد شمشیر قدس اختلافات را در صحنه سیاسی اسرائیل بیش از پیش ملتهب کرد و نتانیاهو را در میان موجی از انتقادات گسترده قرار داد، همین موضوع عامل سرنگونی و حذف او از صحنه قدرت اسرائیل می‌شود.

علاوه بر آن دادگاه عالی رژیم صهیونیستی مجبور شد جلسه رسیدگی به تصمیم خود درباره تخلیه خانه‌های فلسطینی در محله الشیخ جراح را به تعویق بیاندازد و این اتفاق همزمان با مهاجرت چشمگیر خانواده‌های یهودی از اراضی اشغالی ۱۹۴۸ همراه شد که شاهدی زنده بر شکنندگی جبهه داخلی اسرائیل است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها