رییس فرهنگ‌سرای امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

فضای مجازی در دوران کرونا فرصتی برای معرفی جهانی شخصیت امام خمینی (ره) شد

خیاط به تشریح برنامه‌های صورت گرفته در سی و دومین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: فضای مجازی در دوران کرونا فرصتی برای معرفی جهانی شخصیت امام خمینی (ره) شد.
کد خبر: ۴۶۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 09June 2021

فضای مجازی در دوران کرونا فرصتی برای معرفی جهانی شخصیت امام خمینی (ره) شد«حامد خیاط» رییس فرهنگ‌سرای امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان‌ اینکه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که امسال در تمامی فرهنگسرا‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درخصوص امام خمینی (ره) برگزار می‌شود با عنوان «امام دل‌ها» و شعار «نسل‌ها تشنه اندیشه او» بوده است، اظهار داشت: فرهنگسرای امام خمینی (ره) از مجموعه‌ی مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان یکی از مراکز هویتی این سازمان، در آستانه سی و دومین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های متنوعی را برگزار کرد. البته امسال دومین سالی است که با شرایط کرونایی روبرو هستیم لذا تمرکز برنامه‌ها همچنان بر فضای مجازی است، اما بخشی از فعالیت‌ها نیز فیزیکی انجام شد.

وی به دو محور اصلی برنامه‌های فرهنگسرای امام (ره) اشاره کرد و افزود: خورشید جماران و سپهر نور عنوان برنامه‌های امسال است. در برنامه خورشید جماران ویدئو‌هایی در حوزه‌های تاریخ، هنر، فرهنگ و دفاع مقدس با حضور چهار مهمان و شخصیت ویژه تولید شد. این مجموعه بخاطر ایام ارتحال با عنوان خورشید جماران تهیه شد و همچنین برنامه گفت‌وگومحور دیگری را از یک سال پیش با عنوان انعکاس در این فرهنگسرا تولید کردیم که ادامه دارد.

محوریت برنامه سپهر نور دفاع مقدس است

رییس فرهنگ‌سرای امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: در برنامه خورشید جماران گفت‌وگو‌هایی انجام شد که در حوزه تاریخ با یعقوب توکلی نویسنده و مورخ دوران معاصر؛ در حوزه فرهنگ با حسن بنیادیان که مدیریت حوزه هنری را بیش از یک دهه برعهده داشته؛ در حوزه هنر با مرتضی گودرزی دیباج و در حوزه دفاع مقدس با سردار جعفر جهروتی‌زاده انجام دادیم. این گفت‌وگو‌ها به صورت فیزیکی صورت گرفته و ضبط شد و از هر گفت‌وگو ۱۰ کلیپ با موضوعات ارتحال حضرت امام (ره)، قیام ۱۵ خرداد، مقاومت، روز قدس، سبک زندگی حضرت امام (ره)، دفاع مقدس؛ مهم‌ترین تصمیمات ایشان، سلوک ایشان و ادامه این مکتب با نگاه به سیره سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی صورت گرفت.

خیاط درخصوص برنامه سپهر نور گفت: در این برنامه در خدمت محمدعلی صمدی نویسنده و پژوهشگر معاصر بودیم که به‌صورت فیزیکی و حقیقی مجموعه گفت‌وگو‌هایی را ضبط کردیم که در ایام ۱۴ و ۱۵ خرداد در فضای مجازی منتشر کردیم. البته به جهت تخصص کارشناس ما در حوزه دفاع مقدس، تامل بیشتر این برنامه بر دفاع مقدس بود.

فضای مجازی فرصتی برای معرفی جهانی شخصیت امام خمینی (ره)

وی فضای مجازی را فرصتی برای معرفی جهانی شخصیت امام خمینی (ره) دانست و افزود: با توجه به تاکیدات حجت‌الاسلام میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای استفاده از فرصت فضای مجازی که به واسطه شرایط کرونایی رونق بیشتری پیدا کرده است، در برگزاری برنامه‌های رحلت امام (ره) تمامی برنامه‌های فرهنگسرای امام (ره) را از طریق ظرفیت‌های فضای مجازی ۲۲ فرهنگسرای تهران منتشر کردیم تا مخاطبین بتوانند حداکثر استفاده را داشته باشند.

رییس فرهنگ‌سرای امام خمینی (ره) ادامه داد: برنامه سپهر نور با مشارکت و همکاری فرهنگسرای رازی برگزار شد و اساسا یکی از اتفاقاتی که در شرایط کرونایی و در دوران مدیریت حجت الاسلام امرودی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رخ داد، ترغیب فرهنگسرا‌ها به کار‌های مشترک و هم‌افزایی در جهت استفاده کردن از توانایی‌های دیگر فرهنگسرا‌ها بود.

فرهنگسرای امام (ره) برنامه‌های مختلفی برگزار می‌کند

خیاط با تاکید براینکه فرهنگسرای امام خمینی (ره) با توجه به هویت و ماموریت‌های محول شده برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کند، گفت: فرهنگسرای امام (ره) در کنار برنامه‌های متعددی که برگزار می‌کند، شش برند یا نمانام ویژه طراحی و اجرا کرده است که کاملا در فضای مجازی و پلتفرم‌ها بازنشر شده است. «رصد» که ویژه تولید موشن‌گرافی برگرفته از بیانات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی است که مناسبت‌ها و رخداد‌های چهار دهه گذشته را منعکس می‌کند.

وی افزود: «انعکاس» دیگر برنامه این مجموعه است که گفت‌وگو با همراهان، محافظان و شخصیت‌های ادبی، فرهنگی و هنری درباره سبک زندگی و منظومه فکری حضرت امام خمینی (ره) است. «مصاف» دیگر برنامه این مجموعه است که به موضوع امام خمینی (ره) و دفاع مقدس در قاب تصویر می‌پردازد و گفت‌وگو محور است. «رخداد» برنامه‌ی عکس نگاشتی است که از مقاطع مهم تصمیم‌گیری‌های حضرت امام (ره) بهره گرفته است و «طریق» دیگر برنامه‌ای است که در واقع روایتگر نوع نگاه مقام معظم رهبری به حضرت امام (ره) و اندیشه‌های ایشان است. «سینمانظر» برنامه دیگری است که به فیلم‌های داستانی و مستندی می‌پردازد که به موضوعات انقلاب، زندگی حضرت امام (ره) و تاریخ انقلاب پرداخته و به مخاطب در این زمینه اطلاعات می‌دهد.

خیاط اظهار کرد: طی یک‌سال گذشته و به جهت ایجاد هم‌افزایی با مراکز مختلف وارد همکاری شدیم تا بتوانیم از لحاظ محتوایی غنی‌سازی داشته باشیم و لذا برنامه‌ها را به سمت برگزاری مشارکتی بردیم. این مشارکت‌ها با دستگاه‌های مختلف صورت گرفت که یکی از این مراکز موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) و مرکز ترویج نام و یاد حضرت امام خمینی (ره) بود که در شهرداری تهران واقع است و متولی فعالیت درخصوص امام خمینی (ره) است. موسسه روایت فتح، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس از جمله مراکز دیگری بودند که تعامل و ارتباط دوسویه‌ای را با آن‌ها ایجاد کردیم.

از موضوع کتاب غفلت نکردیم/ ایجاد ۳۰ شورای اندیشه‌ورز

رییس فرهنگ‌سرای امام خمینی (ره) تصریح کرد: رونمایی از کتاب یکی از فعالیت‌هایی بوده است که طی دو سال گذشته فرهنگسرای امام خمینی (ره) سعی کرده است از آن غفلت نداشته باشد. برگزاری این برنامه‌ها با مخاطب محدود فیزیکی و تمرکز بر فضای مجازی بود که در همین راستا کتاب‌های «نا» زندگی شهید سیدمحمدباقر صدر، «برسد به دست امام (ره)» اشاره به نامه‌های نوجوانان دهه ۵۰ و ۶۰ برای حضرت امام (ره) و «شجره آشوب» کتابی درباره نفوذی‌های حکومت حضرت امیر (ع) نوشته حجت‌الاسلام یوسف ناصری بود رونمایی شدند.

خیاط به ایجاد بیش از ۳۰ شورای اندیشه ورز در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: تمام کارگروه‌های شورا‌های اندیشه‌ورز که بنده مسوولیت دبیری شورای اندیشه‌ورز خط امام (ره) را عهده‌دار هستم، بزرگان مرتبط با حضرت امام خمینی (ره) را در جلساتی حضور می‌دهیم و این جلسات ماهانه به هم‌افزایی‌های درون سازمانی کمک می‌کند و به همین دلیل برنامه‌های فرهنگسرا‌ها از نظر محتوایی و علمی سطح بالاتری دارند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار