نوری که امام خمینی (ره) به آن باور داشت

محفل قرآنی «رهرو قرآن» با حضور دبیرکل نهاد، هدایت الله بهبودی نویسنده کتاب «الف لام خمینی» و قاریانی از استان‌های قم و خراسان رضوی برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۰۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵ - 05June 2021

نوری که امام خمینی (ره) به آن باور داشتبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محفل قرآنی «رهرو قرآن» با حضور دبیرکل نهاد، هدایت الله بهبودی نویسنده کتاب «الف لام خمینی» و قاریانی از استان‌های قم و خراسان رضوی برگزار شد.

دبیرکل نهاد در ادامه با اشاره به اینکه حتی پیامبران الهی در قرآن به صفت نور متصف شدند، تصریح کرد: در آیه ۸ سوره تغابن به مؤمنین و مسلمانان و انسان‌ها دستور داده می‌شود: «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنَا» یعنی ما نور را نازل کردیم ایمان بیاورید. در آیه ۱۵۷ سوره اعراف هم آمده است: «فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». در آیه ۱۷۴ سوره نساء هم آمده است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُبِینًا» به این معنی که برای هدایت شما از جانب خدا برهانی (محکم) آمد، و نوری تابان به شما فرستادیم؛ بنابراین خداوند، انبیا و کتب آسمانی نور بیان شده است.

هدف انبیا بر اساس آیه ۱۱ سوره طلاق: «لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» است. خداوند همچنین در آیه ۲۵۷ سوره بقره خود را سرپرست و، ولی مؤمنان معرفی کرده و در موردشان اینطور می‌گوید: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» خداوند کسانی که به سرپرستی او آمدند به سوی نور هدایت می‌کند. نقطه مقابل آن هم وجود دارد؛ کسانی که منکر سرپرستی او می‌شوند از نور به سمت طاغوت هدایت می‌کند: «وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ».

وی افزود: بر سیاق همین محتوا دشمنان و مخالفان راه هدایت چه کسانی هستند؟ طبق آیه ۳۲ سوره توبه «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ» کسانی هستند که می‌خواهند نور خدا را با حرف‌هایشان خاموش کنند. در آیه‌های مختلف این معنی تکرار شده است. جالب این است که در آیه ۸ سوره تحریم دعای مؤمنان دعای نور است: «رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا» بنابراین می‌بینید که تمام ابعاد و مراتب هستی مطابق معارف قرآنی تکمیل شده به نور است.

مختارپور با خوانش مجدد جملات حضرت امام خمینی (ره) گفت: تأکید رهبر کبیر انقلاب اسلامی بر نور در این جملات ناظر بر همین معانی است و ناشی از نگاه بلند ایشان است.

وی در پایان افزود: از همه عزیزانی که در برپایی این برنامه و برنامه‌های مشابه برای بزرگداشت یاد و نام حضرت امام (قدس سره) تلاش کردند، تشکر می‌کنم و از درگاه خداوند برای همه طلب نور، هدایت و مغفرت دارم.

تأثیر وجودی امام بعد از رحلتشان هر روز بیشتر می‌شود

همچنین هدایت الله بهبودی نویسنده کتاب «الف لام خمینی» در ارتباطی مجازی گفت: واقعیت این است که برای من امکان دستیابی به مراتب وجودی حضرت امام (که زندگی ایشان را در عالم وحدانی در بر می‌گیرد) نبود و کتابی که به نام «الف لام خمینی» به رشته قلم در آمد به جهان کثرت ایشان پرداخته و زندگی و زمانه آن شخصیت را از خاندان او آغاز و تا پیروزی انقلاب پی می‌گیرد.

وی افزود: پرداختن به این جهان ملموس توسط یک پژوهشگر تاریخ کار آسانی نبوده و نیست. یکی از علت‌های آن سکوت امام درباره زندگی خودشان است و آنچه از زبان ایشان در مورد خودشان باشد از یک ستون هم تجاوز نمی‌کند.

نویسنده کتاب «الف لام خمینی» تصریح کرد: ما برای پرداختن به زندگی این مرد با دو دوره متفاوت و از یک جهت سخت مواجه بودیم. دوره‌ای که در فقدان اطلاعات و داده‌ها می‌گذشت. یعنی تولد تا شروع نهضت در سال ۱۳۴۱. از طرف دیگر از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ با فراوانی اطلاعات مواجه بودیم و از این نظر حقیقت‌یابی و جستجوی اطلاعات درست کاری بسیار دشوار بود.

بهبودی تأکید کرد: با این حال آنچه در این کتاب آمد موجب شد تا هم مجامع رسمی و هم نظر علاقه‌مندان شخصیت ایشان را جلب کند که خداوند را شاکرم.

این پژوهشگر تاریخ افزود: زندگی امام دو وجه متفاوت دارد. پیش از اوایل دهه ۱۳۲۰ زندگی ایشان در عالم وحدت گذشته و بعد از سال ۱۳۲۲-۱۳۲۳ وارد جهان کثرت شده و ایشان با جریانات روز مواجه شده است. با این حال تمنای وجودی ایشان برای برخورداری از یک انزوا همچنان تا رحلت آیت الله بروجردی ادامه داشت. بعد از آن به دلیل شکسته شدن احکام دینی توسط حاکمیت طاغوت ایشان مجبور به حضور در اجتماع و سیاست شد. این رویکرد نه تنها موقتی نبود، بلکه در سال ۱۳۵۷ برگی از تاریخ ایران، تاریخ منطقه و تاریخ جهان را ورق زد و هر روز که از رحلت ایشان فاصله می‌گیریم، تاثیر آمد و رفت ایشان را بیشتر احساس می‌کنیم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار