به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «مجید معارف» استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران در برنامه «سوفیا» که در رادیو گفتوگو پخش شد، معارف، امام را در بینش شیعه مفهوم جامعی بین مرتبهای از مراتب پیامبران الوالعزم و امامان ۱۲ گانه دانست و اظهار داشت: با استناد به روایتی از امام باقر (ع) در ارکان پنج گانه اسلام، ولایت مهمترین رکن است چرا که در حکم کلید است و صاحب ولایت مردم را به سایر ارکان دعوت میکند و نماز، زکات، حج و روزه در مراتب بعدی قرار میگیرد.
استاد الهیات ادامه داد: از منظر امام باقر (ع) مرتبه بالای معارف بهعنوان باب الاشیا و عامل رضای خداوند، اطاعت از امام است.
وی وجود حجت و امام را عاملی برای به سامان رسیدن امور زمین و استقرار یافتن دانست و تصریح کرد: در اندیشه شیعی امامت، حجت و وزنه سنگینی برای سایر امور است.
استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران امامان را در اندیشه شیعی امامت، حجتهای خدا در روی زمین دانست و ضمن اشاره به سه ویژگی امام تصریح کرد: برخورداری از علم ویژه که ابواب گستردهای دارد، نصب و جعل الهی و عصمت از ویژگیهایی است که امام را به حجت تبدیل میکند.
معارف با بیان اینکه حجت دلالتی برای تشخیص حق و باطل توسط مردم است با استناد به حدیثی از امام صادق (ع) بیان کرد: وجود دو امام در یک زمان ممکن نیست مگر آنکه یکی از امامان مطیع دیگری باشد.
این استاد با بیان اینکه اگر حجت نباشد، زمین اهلش را فرو میبرد عنوان کرد: با استناد به قرآن کریم، این فرو بردن میتواند به معنای افتادن مردم به جان یکدیگر باشد و زمانی اتفاق میافتد که حجت و امامی اداره امور را در دست نداشته باشد.
وی در مورد فلسفه امامت متذکر شد: امام تنها متعلق به جامعه شیعیان نیست و یکی از فلسفههای وجود آن این است که امام ضامن تفسیر صحیح اسلام است و اگر نباشد تفاسیر گوناگونی از اسلام و قرآن پیش میآید.
معارف ضمن اشاره به یکی از فلسفههایی که در روایات امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در مورد امامت تبیین شده اظهار کرد: اگر مؤمنان چیزی از دین کم کردند و یا تغییر دادند، امامان در صدد جبران برمیآیند.
منبع: مهر
انتهای پیام/ ۹۱۱