اذعان رئیس سابق موساد به اقدامات تروریستی علیه برنامه هسته‌ای ایران

«یوسی کوهن» در سخنانی به نقش رژیم صهیونیستی در اقدام تروریستی علیه تاسیسات هسته‌ای نطنز و ترور شهید «محسن فخری زاده» دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران اذعان کرد.
کد خبر: ۴۶۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷ - 11June 2021

اذعان رئیس سابق موساد به اقدامات تروریستی علیه برنامه هسته‌ای ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «یوسی کوهن» رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در سخنانی که به نوشته «آسوشیتد پرس» نزدیکترین تصدیق به دست داشتن این رژیم در حملات علیه برنامه هسته‌ای ایران و دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی آن است، به اظهارنظر در خصوص این حملات تروریستی پرداخت.

وی در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی که بخشی از آن پنجشنبه شب پخش شد، مدعی شد: اگر دانشمندی حاضر به تغییر شغل باشد و دیگر به ما آسیب نزند، آن وقت بله گاهی به آن‌ها راهی برای خروج (از مخمصه) پیشنهاد می‌کنیم.

کوهن در پاسخ به سوالی درباره اقدام تروریستی اخیر در تاسیسات هسته‌ای نطنز مبنی بر این که اگر می‌توانستند به آنجا بیایند، وی خبرنگاران را به کدام قسمت می‌برد، ادعا کرد: به بخش زیرزمینی جایی که سانتریفیوژها قبلاً در آن می‌چرخیدند. آنجا دیگر شبیه قبل نیست.

بر اساس این گزارش، کوهن به طور مستقیم به انجام این اقدامات اشاره نکرد اما صراحت و دقت وی در بیان، نزدیکترین اعتراف از طرف یک مقام صهیونیستی در خصوص دست داشتن این رژیم در این اقدامات تروریستی بود.

به نوشته آسوشتید پرس، «ایلان دایان» خبرنگاری که با او مصاحبه می‌کرد در بخشی از این برنامه تحقیقی شرح مفصلی را از چگونگی وارد کردن مخفیانه مواد منفجره به سالن‌های زیرزمینی نطنز بیان می‌کند.

طبق این گزارش، در حالی که کوهن در مقابل دوربین به جنایت ترور شهید محسن فخری‌زاده اعتراف نمی‌کند، در بخشی از این برنامه، این خبرنگار می‌گوید که رئیس سابق موساد کل کارزار را تایید می‌کند. دایان همچنین توصیف می‌کند که چطور بوسیله یک تسلیحات کنترل از راه دور که روی یک وانت نصب شده بود، این دانشمند شهید می‌شود و بعد آن سلاح از بین می‌رود.

به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، این سخنان هشداری آشکار به سایر دانشمندان هسته‌ای ایران بود مبنی بر این که ممکن است آن‌ها هم هدف چنین ترورهایی حتی در شرایطی که دیپلمات‌ها در وین مشغول رایزنی برای احیای توافق هسته‌ای ایران هستند، قرار بگیرند.

به ادعای آسوشیتد پرس، نمایندگی ایران در سازمان ملل بلافاصله به درخواست اظهارنظر درباره سخنان کوهن پاسخ نداد.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز گذشته به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه ماجراجویی هشدار داد و عنوان کرد: تکرار چنین اقدامات جنایتکارانه و ترور دانشمندان هسته‌ای، نه تنها با پاسخ قاطعانه ایران مواجه خواهد شد، بلکه قطعاً گزینه دیگری جز تجدیدنظر در اقدامات شفاف ساز و سیاست همکاری آن با آژانس باقی نخواهد گذاشت.

وی طی سخنانی در شورای حکام گفت: مایلم به موضوع دیگری که اهمیت برجسته‌ای برای کشور من دارد، اشاره کنم و آن، اقدام تروریستی است که علیه یکی از تأسیسات هسته‌ای در ایران انجام شده است. اقدام تروریستی روز یکشنبه مورخ ۱۱ آوریل ۲۰۲۱، می‌توانست به یک فاجعه انسانی و زیست محیطی تبدیل شود.

غریب‌آبادی عنوان کرد: عاملان چنین اقدام خرابکارانه‌ای که به طور عامدانه یک تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان بسیار حساس با خطر زیاد انتشار بالقوه مواد رادیواکتیو را هدف قرار داده‌اند، نبایستی بدون مجازات بمانند و هر کسی که مستقیم یا غیرمستقیم در این اقدام نقش داشته است، باید به عنوان همدست در این عمل تروریستی پاسخگو و مسئول باشد. رسانه‌های اسرائیلی و غربی به طور ضمنی همدستی رژیم اسرائیل در این اقدام ناجوانمردانه تروریستی را تأیید کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بسیار ضروری است که آژانس بلافاصله به این موضوع رسیدگی کند. جمهوری اسلامی ایران طبق حقوق بین‌الملل، ضمن پاسخ محکم، تمامی اقدامات لازم را نیز برای محافظت و دفاع از شهروندان، منافع و تأسیسات خود در برابر اقدامات تروریستی یا خرابکارانه انجام می‌دهد.

وی همچنین با بیان این‌که طنز تلخ تاریخی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه سلاح هسته‌ای رژیم اسرائیل در منطقه ناپایدار خاورمیانه غافل است، گفت: آژانس باید خودش را از هرگونه دستورکار سیاسی دور کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار