ارائه طرحی در سنای آمریکا برای منوط کردن توافق با ایران به کسب اجازه از کنگره

سناتور‌های جمهوری‌خواه آمریکایی طرحی ارائه کرده‌اند که خواستار منوط کردن هر گونه توافق با ایران به کسب اجازه از نهاد قانونگذار در آمریکا است.
کد خبر: ۴۶۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶ - 11June 2021

ارائه طرحی در سنای آمریکا برای منوط کردن توافق با ایران به کسب اجازه از کنگرهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا امروز جمعه طرحی ارائه کردند که در صورت تصویب، هر گونه توافق با ایران در موضوع برنامه هسته‌ای را به کسب مجوز از نهاد قانونگذار آمریکایی منوط می‌کند.

پایگاه «واشنگتن‌ فری‌بیکن»، از رسانه‌های نزدیک به جریان‌ نومحافظه‌کار در آمریکا می‌گوید نسخه‌ای از این طرح در اختیار این رسانه قرار گرفته است.

با آنکه سناتور‌های جمهوری‌خواه امید چندانی برای به تصویب رساندن این طرح در مجلس سنا که کنترل آن در اختیار قانونگذاران دموکرات است ندارند ارائه آن نشان‌دهنده آخرین تلاش‌های مخالفان برجام برای سنگ‌اندازی در مسیر بازگشت آمریکا به این توافق است.

«ران جانسون»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت ویسکانسین در مجلس سنا و ۲۱ نفر دیگر از سناتور‌های جمهوری‌خواه این طراح را ارائه کرده‌اند.

این گروه از سناتور‌ها می‌گویند توافق با ایران توسط دولت «جو بایدن» بایستی به شکل معاهده باشد. طبق قوانین آمریکا، معاهده‌ها به تأیید دو سوم اعضای مجلس سنا برسند.

واشنگتن‌فری‌بیکن، یکی از اهداف معرفی این طرح را ارسال پیامی به ایران دانسته، مبنی بر اینکه هر گونه توافق با دولت بایدن چنانچه به تصویب کنگره نرسد، از شانس اندکی برای بقا در دولت بعدی آمریکا برخوردار خواهد بود.

جانسون در بیانیه‌ای گفت: «حرف رئیس‌جمهور ریگان درباره صلح از طریق قدرت حرف صحیحی بود. متأسفانه، دشمنان ما می‌دانند که دولت بایدن در همان مسیر فاجعه‌بار و ضعیف رئیس‌جمهور اوباما گام گذاشته است.»

این طرح در حالی معرفی شده که دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بار‌ها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند، اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش در یک جلسه در مجلس سنا گفت که حتی در صورت بازگشت آمریکا به برجام، صد‌ها تحریم از جمله تحریم‌های اعمال‌شده در دوران ترامپ باقی خواهند ماند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار