یادداشت/

حضرت معصومه (س)؛ فلسفه وجودی بزرگ‌ترین مرکز نشر معارف اسلامی جهان در قم

وجود معصومه‌ای که خود معدن علم و کرامت و آگاهی است، باعث شد که در کنار انوار وجودی و تابان آن حضرت، حوزه‌های علمیه‌ای به وجود آید که محل رفت و آمد و تربیت فقیهان، راویان و شاگردان برجسته مکتب امام صادق (ع) و محبان اهل بیت (ع) شود.
کد خبر: ۴۶۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱ - 12June 2021

حضرت معصومه (س)؛ فلسفه وجودی بزرگ‌ترین مرکز نشر معارف اسلامی جهان در قمگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ عذرا شباب؛ از دیدگاه اسلام، زن و مرد همچون دو بال دارای صفات و خصوصیات یکسانی هستند که می‌توانند با آگاهی و معرفت در مسیر سعادت و کمال گام بردارند.

تاریخ اذعان دارد که هرگاه زنان در جایگاه حقیقی خود قرار گرفتند، با تدبیر و اخلاص خود توانستند پیام‌آوران و مربیان خوبی برای جامعه باشند؛ حضرت فاطمه زهرا (س)، حضرت زینب (س) و حضرت فاطمه معصومه (س) نیز از این دسته زنان استوار و مبارز و مقاوم و عالمی هستند که از سرچشمه اسلام ناب محمدی (ص) نوشیدند و در جامعه آن را گستراندند.

فضای امن و صفاتی که امام صادق (ع) پیش از تولد حضرت معصومه (س) ترسیم کرده بودند، خبر از تولد بانویی که رسالت مهمی بر دوش دارد و نیز تولد ایشان و امام رضا (ع) از یک مادر، از نکات مهم و قابل توجه برای محققان است؛ زیرا این توصیه‌ها و نحوه تولد حضرت فاطمه معصومه (س) و مسئولیتی که بر دوش دارد، ایجاب می‌کند تا محیط سیاسی و تربیتی حضرت معصومه (س) و فضای ترسیم‌شده در روایت‌های مربوط به ایشان و علت حضور آن بانوی گرامی در قم و شکل‌گیری پایگاه تشیّع با محوریت وجودی حضرت و نوع تعلیم و تعلم و تربیت ایشان در سایه‌سار دو امام معصوم و هجرت حضرت در دفاع از ولایت و امام زمان خویش مورد توجه قرار گیرد.

هر یک از عوامل ذکرشده از نکات قابل توجهی است که جایگاه والا و مقام معنوی و عرفانی حضرت معصومه (س) را نزد خداوند نشان می‌دهد.

حضرت فاطمه معصومه (س) تحت تعلیم دو امام معصوم قرار گرفت و با استعداد و صفات ذاتی که داشت، در کنار عوامل محیطی و تربیت نبوی، چنان آزموده شد تا بتواند از عهده مسئولیت خطیر خویش برآید و در صحنه‌های علمی و عملی حضوری فعال و پویا داشته باشد.

حضرت معصومه (س) در علم‌جویی و علم‌آموزی و برگزاری محافل علمی را شاخصه رشد و تکامل خود قرار داد و «محدثه» بودن را با انتخاب احادیث ناب نبوی، همچون حدیث منزلت، غدیر، دوستی آل محمد و معراج در تاریخ حدیث با راویان موثق جاودانه ساخت تا حیات اهل بیت (ع) تا ظهور حجت حق در مقابل زنگار‌های تاریخ به دور از تحریف جاودانه بماند.

بر این اساس، وجود معصومه‌ای که خود معدن علم و کرامت و آگاهی است در مکان طاهری که به «عش آل محمد» مشهور است، باعث شد که در کنار انوار وجودی و تابان آن حضرت، حوزه‌های علمیه‌ای به وجود آید که محل رفت وآمد و تربیت فقیهان و راویان و شاگردان برجسته مکتب امام صادق (ع) و محبان اهل بیت (ع) قرار گیرد و بزرگترین مرکز نشر معارف اسلامی و پایگاه تشیع در سطح جهان شود.

از این رو، اگر زنان مسلمان با شناخت و معرفت با الگو‌های عملی همچون حضرت فاطمه معصومه (س) آشنا شوند، می‌توانند در جامعه با پویایی، آگاهی و شناخت هویت و جایگاه خویش با مسئولیت‌پذیری اجتماعی، حضوری قوی، مؤثر و تأثیرگذار داشته باشند و تنها در این صورت است که جامعه می‌تواند با امید به رشد و توسعه، مسیر سعادت و کمال را در جهت معرفت الله و خلیفة‌الله شدن طی کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها