مدیر موسسه پیام آزادگان در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

روزی قهرمان بودیم اما امروز فراموش شده‌ایم/ تمامی آزادگان مشکل گوارشی دارند

مدیر موسسه پیام آزادگان گفت: روزی که از زندان‌های عراق آزاد شدیم و به کشور بازگشتیم خیلی برای ما دل می‌سوزاندند. آن روزها ما به عنوان قهرمان ملی شناخته می‌شدیم ولی به مرور زمان، یادشان رفت که ما هم هستیم.
کد خبر: ۴۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸ - 11May 2015

روزی قهرمان بودیم اما امروز فراموش شده‌ایم/ تمامی آزادگان مشکل گوارشی دارند

"فریبرز خوب نژاد" رئیس موسسه فرهنگی پیام آزادگان در گفتوگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس با اشاره به برخی از مشکلات آزادگان کشور عنوان کرد: بخش اعظمی از حماسههای دوران دفاع مقدس به همت آزادگان آفریده شده است. اما امروز نسبت به این قشر متاسفانه کم توجهی میشود و فضایی برای رفع مشکلات این عزیزان به وجود نیامده است و امروز آزادهها مشکلات بسیاری دارند.

روزی قهرمان بودیم اما امروز ما را فراموش کردهاند

وی با بیان اینکه به سرمایه آزادگان کشور به خوبی توجه نشده است، خاطرنشان کرد: روزی که از زندانهای عراق آزاد شدیم و به کشور بازگشتیم خیلی برای ما دل میسوزاندند. قوانینی حمایتی نیز برای ما تصویب کردند. آن روزها ما به عنوان قهرمان ملی شناخته میشدیم ولی به مرور زمان ما را یادشان رفت و ما را متهم به این کردند که شما امتیاز و سهمیه دارید دیگر چه مشکلی دارید؟! من برای شما اثبات میکنم که آزادگان نسبت به سایر اقشار هیچ امتیاز ویژهای ندارند.

وی تاکید کرد: میگویند شما زمین گرفتهاید، خوب همهی کارمندان و کارگران در قالب تعاونی زمین گرفتهاند. می گویند به شما وام دادهاند، خوب به همه وام میدهند. میگویند خدمات درمانی دارید، خوب همه کمک هزینه درمانی دریافت میکنند. آن وقت چه امتیاز ویژهای برای ما است؟

قهرمانانی که فراموش شدند

خوب نژاد با بیان اینکه منافع ملی هر کشور نقطه پایانی و خط قرمز است، گفت: منافع ملی شامل دین، مذهب و اعتقادات هر ملتی میشود و باید هر کاری را از منظر منافع ملی ببینیم. آزادهای که برای کشورش جنگیده، ده سال جانش را بر سر دست گرفته و مقاومت کرده، حالا در جامعه با بیماری و بیکاری دست و پنجه نرم میکند. آیا این وضعیت زیبندهی نماد مقاومت و ایستادگی برای کشور است؟ امروز مردم و مسئولان در شرایط حساس کشور به حال این آزاده هم فکر میکنند و میگویند که من هم باید در راه منافع کشورم ایستادگی کنم؟

وی ادامه داد: دولت، بنیاد شهید، ستادکل نیروهای مسلح و مردم و همه باید توجه بیشتری به اسرا، جانبازان و خانوادههای شهدا و ایثارگران داشته باشند. اینها برای دفاع از دین و وطن جنگیدند.

خوب نژاد افزود: چطور به یک فوتبالیست و وزنه بردار این همه امکانات میدهند برای اینکه قهرمان شود و در میادین ورزشی، پرچم ایران را بالا ببرد؟ امروز جوانان وطن این ورزشکاران را میشناسند اما ما را که در زندانهای بعثی شکنجهها تحمل کردیم را نمیشناسند.

مدیر موسسه پیام آزادگان تصریح کرد: بحث گلایه ندارم اما از آنجایی که از وضعیت معیشتی آزادگان اطلاعات کاملی دارم باید عرض کنم امروز آزادگان ما غم نان و درمان دارند. آیا این وضعیت شایستهی آزادگان است؟

این بی مهری در تاریخ نوشته خواهد شد

وی افزود: فرض کنید 40 هزار اسیر دوران دفاع مقدس امروز نبودند؟ به نظر برخیها هیچ اتفاقی نمیافتاد اما این بحث تاثیر مستقیمی بر منافع ملی دارد و این یک تاثیر مستمر است و مختص به یک دوره نیست. باید رفتار مردم و مسئولان تغییر یابد. بی شک در تاریخ نوشته خواهد شد که با 40 هزار اسیر برخورد مناسبی و در خور شان آنان صورت نگرفت. حرفهایم، واقعیتهای تلخ جامعه است.

خوب نژاد با اشاره به مشکلات درمان آزادهها خاطرنشان کرد: مشکل امروز آزادگان بحث معیشت و درمان است. این عزیزان در دوران جوانی اسیر شدند، ده سال در زندانهای بعث بودند. وقتی به میهن بازگشتند با تنی درمانده و با سنی تقریبا بالا ازدواج کردند. حال فرزندان این عزیزان که دوران بلوغ خود را طی میکنند همزمان با بازنشستگی آزادگان است. این یک مشکل را به وجود آورده است.

آزادهها در جوانی پیر شدند/ کسی به پایش سلامت آزادهها توجه ندارد

این آزاده دفاع مقدس بیان کرد: مشکل دیگر آزادهها بیماری است. آزادگان 2 تا 10 سال اسیر بودهاند. اسرایی که 2 سال در زندانهای بعثی بودند بیشتر از دیگر اسرا رنج بردند. چون آن دوسالیها مورد بدترین شکنجهها و دشمنیهای حزب بعث بودیم. جسم بسیاری از آنان نحیف و از دست رفته شده بود. آمار فوت آزادهها در سالهای پیش افزایش یافته است و این دردآور است. در حالی که نهادهای مرتبط نسبت به این مساله بی اعتنا هستند.

وی افزود: من به جامعه پزشکی پیشنهاد دادم تا تحقیقی روی اسرا انجام دهند تا ببینند اسیری که ده سال تخم مرغ، ماست و سبزی را به چشم ندیده و تنها نان خورده ممکن است چه مشکلاتی داشته باشد و از این طریق میتوانند یافتههای خوبی به دست آورند اما کسی این کار را نکرد. در صورتی که آزادهها در جوانی پیر و دچار بیماریهای گوناگون هستند.

خوب نژاد با اشاره به ارائه پیشنهاد پایش سلامت آزادگان گفت: سه بار پیشنهاد پایش سلامت آزادهها را تدوین کردیم تا بیاییند آزادهها را از نو پایش کنند و جسم و بدن و روانشان را چک کنند بعد به نسبت بیماری و مشکلاتی که دارند سرویس بدهند تا بیماری آنها برای خانوادههایشان مشکل ساز نشود اما کسی توجه نکرد.

تمامی آزادگان مشکل گوارشی دارند

مدیر موسسه پیام آزادگان تصریح کرد: ما از ستادکل نیروهای مسلح و بنیاد شهید انتظار داریم که به مساله بیماری آزادگان توجه کنند و نظارت داشته باشند. امروز هیچ آزادهای را پیدا نمیکنیم که مشکل گوارشی نداشته باشد. هیچ آزادهای را پیدا نمیکنیم که مشکل درد استخوان و دندان نداشته باشد و سایر مشکلاتی که هیچگاه به آن توجه نشد.

خوب نژاد افزود: در سالهای اول آزادی دو تن از محققین بزرگ کشور در بحث روانی تحقیقی انجام دادند و ثابت کردند آزادگان به لحاظ روحی فشار زیادی را تحمل کردند و ممکن است در آینده این مشکلات را داشته باشند. اکنون بعد از گذشت سالها آن مشکلات را احساس میکنیم.

هویت آزادگان در خطر است

وی در ادامه به بحث هویت آزادگان اشاره و تصریح کرد: بسیاری از اسرا به عنوان جانباز شناخته میشوند. لازم است اسرای جانباز را هم اسیر و هم جانباز بدانیم. برخی از اسرا نیز جانباز نیستند، لذا باید مشخصات و خدماتی خاص آزادگان در نظر گرفته شود.

این آزاده دفاع مقدس با بیان اینکه در زمان ادغام بنیاد جانبازان و بنیاد شهید، نسبت به آزادگان کم لطفی شد، تصریح کرد: شاید اینگونه حساب کردهاند که آزادگان چون جانباز هستند، جزو جانبازان حساب میکنیم. در صورتی که باید هویت آزادگان حفظ شود. مشکلات آزادگان، مشکلات جانبازان نیست. چند سال پیش چند سرباز انگلیسی به خاک ایران وارد شدند و 15 روز در ناز و نعمت در ایران بودند که در آخر با بدرقه رئیس جمهور به کشورشان برگشتند. بعد از بازگشت، فرمانده بهداشت ارتش ادعا کرد که اینها به خاطر اینکه 15 روز در اسارت بودهاند دچار شوک شدهاند و باید تفریح کنند!

وی افزود: آن وقت ده سال از آزادی این عزیزان از زندانهای مخوف رژیم بعث میگذرد اما توجه خاصی نمیشود و بودجه خاصی برای این عزیزان در نظر گرفته نشده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها