عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

سازمان ملل از فلسفه وجود خود فاصله گرفته است

رحیمی جهان‌آبادی تأکید کرد: اساس پیدایش سازمان ملل و مفاد منشور این سازمان در استقلال دولت‌ها، در برابری حقوقی دولت و جلوگیری از اقداماتی است که به صلح و امنیت بین‌المللی آسیب می‌زند، تعریف می‌شود، این مواد از اصلی‌ترین وظایف و فلسفه شکل گیری سازمان ملل به شمار می‌روند.
کد خبر: ۴۶۱۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶ - 14June 2021

سازمان ملل از فلسفه وجود خود فاصله گرفته است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جلیل رحیمی جهان‌آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه حق رای ایران در مجمع عمومی سازمان ملل رفع تعلیق شده است، اظهار داشت: سازمان ملل بر اساس آیین نامه داخلی خود عمل می‌کند؛ طبق این آیین نامه کشور‌هایی که مدت مشخصی حق عضویت پرداخت نکنند حق رای شأن تعلیق می‌شود، ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانست حق عضویت را پرداخت کند، با تحریم‌ها هر پولی که ایران به بانک‌های آمریکایی واریز کند آن منبع مالی بلوکه می‌شود و ما به این دلیل نمی‌توانستیم حق عضویت خود را پرداخت کنیم.

این نماینده مجلس بیان کرد: باید گفت که ایران با پرداخت حق عضویت حق رای در مجمع عمومی را بدست می‌آورد که این مجمع تصمیم گیر اساسی در سازمان ملل نیست، در آیین نامه سازمان ملل به‌صورت مشخص اعلام نشده اگر عدم پرداخت حق عضویت موجه باشد، حق عضویت تعلیق نشود.

وی اظهار داشت: اساس پیدایش سازمان ملل و مفاد منشور این سازمان در استقلال دولت‌ها، در برابری حقوقی دولت، در جلوگیری از اقداماتی است که به صلح و امنیت بین‌المللی آسیب می‌زند تعریف می‌شود، این مواد از اصلی‌ترین وظایف و فلسفه شکل گیری سازمان ملل به شمار می‌روند. اقدامات آمریکا علاوه بر اینکه استقلال سیاسی کشور ما را تحت شعاع قرار می‌دهد، علاوه بر اینکه مداخله آشکار در تمام امور دارد و برای ایران تعیین تکلیف می‌کند، علاوه بر اینکه رفتار ظالمانه دارد و به صلح و ثبات و امنیت بین‌المللی آسیب می‌زند و با حمایت از رژیم صهیونیستی می‌کند در زمینه حمله به تأسیسات اتمی ایران، ترور دانشمندان و مسئولان ارشد نظامی به معنای واقعی نقض صلح و امنیت بین‌المللی را رقم می‌زند.

رحیمی جهان‌آبادی در ادامه گفت: از سازمان توقع می‌رود حداقل به اساسنامه و فلسفه وجودی خود توجه کند، اگر دولت‌ها سازمان ملل را ناتوان ببیند، به صلح و ثبات بین‌المللی آسیب وارد می‌شود، آن وقت هر دولتی تلاش می‌کند تلافی کرده، از خود دفاع کند و رفتار‌هایی نشان دهد که دامن درگیری و چالش را در نظام بین‌المللی اضافه کند. این امر نشان می‌دهد سازمان ملل نه جایگاه لازم و توانی دارد و نه اثرگذار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران حق رای در مجمع عمومی را دارد و کار این مجمع صدور اعلامیه و بیانیه است و قطعنامه‌های اجرایی مانند شورای امنیت سازمان ملل صادر نمی‌کند که مشکلی را حل کند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار