فراخوان کتاب سال جوانان تا ۱۰ تیر تمدید شد

مهلت ثبت نام و پذیرش آثار دومین دوره جایزه ملی کتاب سال جوانان ایران تا دهم تیر ماه تمدید شد.
کد خبر: ۴۶۳۲۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵ - 21June 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پوشش گسترده اخبار این رویداد در رسانه‌های گروهی، از سوی برخی ناشران و نویسندگان جوان که فراخوان سال ۱۴۰۰ دیر به آگاهی ایشان رسیده بود، پیوسته درخواست‌هایی مطرح می‌شد تا مهلت پذیرش تمدید شود.

بدین روی دبیرخانه جایزه کتاب سال جوانان در پاسخ به علاقه‌مندان اعلام کرد، پدیدآورندگانی که آثار پیشنهادی خود را در سامانه ketabjavanan.ir به ثبت رسانده اند، تا پایان ساعت اداری پنج شنبه ۱۰ تیر فرصت دارند تا دو نسخه از هر عنوان کتاب را به همراه تصویر اسناد هویتی به نشانی تهران، پل کالج، ابتدای خ حافظ، خیابان بامشاد، شماره دو، واحد یک، کدپستی ۱۵۹۹۶۱۷۷۱۱ بفرستند.

جایزه ملی کتاب سال جوانان ایران مهمترین رویداد فرهنگی نیمه نخست سال در حوزه کتاب است که با آرمان نکوداشت و تشویق برترین پدیدآورندگان جوان ایران زمین با راهبری کانون فرهنگ و اندیشه ایرانیان و همکاری معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران سامان یافته است.
گفتنی است جشن نکوداشت برگزیدگان این جایزه در روز ۸ امرداد به فرجام خواهد رسید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، شماره‌های ۸۸۹۴۸۸۲۰-۰۲۱ و ۰۹۳۶۸۸۵۸۹۹ آماده پاسخگویی هستند.

درباره جایزه
در ایران به مانند همه کشور‌های فرهنگ دوست جهان، فراتر از جوایز ادبی ریز و درشت که به یادبود یک رخداد یا به پاسداشت یک فرزانه نامگذاری شده است، از چند دهه پیش آیین گزینش سالانه برترین‌های نشر در چارچوب «کتاب سال ایران»، سنجه بنیادین برای شناسایی آثار نوشتاری کشور بوده است.

کتاب سال ایران یا به بیان درست‌تر کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، آیینی فراگیر و گسترده برای سنجش همه کتاب‌هایی است که در یک سال خورشیدی به چاپ رسیده‌اند و در پیشگاه مردم قرار گرفته‌اند.

به دلیل همین گستردگی و فراگیری دامنه گزینش، همیشه بسیاری از آثار که اتفاقاً از جایگاهی ستودنی برخوردار بودند، اما به هر روی تاب هماوردی با یلان دانشور و ادیب نداشتند، از گردونه بیرون می‌مانند.

فراتر از کتاب سال مرجع کشور، نمونه‌هایی، چون کتاب سال های موضوعی مانند طنز، شیدا (موسیقی)، دفاع مقدس، ولایت و …، همچنین کتاب سال های صنفی مانند پزشکی، حوزه، دانشجویی و … یا حتی جوایز ادبی جنسیتی مانند جایزه پروین در ایران داشته ایم، ولی تاکنون کتاب سالی برپایه رده بندی سنی، به داوری نوقلمان نپرداخته است.

روشن است یک ورزشکار زیر ۲۰ سال که توانسته پیروزی‌های چشمگیری در رسته خود داشته باشد و سرآمد هم نسلان شود، در پیکار با ورزشکار سن بالاتر و لزوماً پر تجربه‌تر شرایطی نابرابر دارد.

بر پایه همین نگرش، یک نویسنده تازه کار و نوپا در رویارویی با یک نویسنده کهنه‌کار و زبردست از توان پایین‌تری برای شانه به شانه‌شدن بهره‌مند است.

بدین‌روی سزاوارانه می‌نمود تا برای شکوفایی نسل جوان قلم به دست کشور، برنامه ویژه‌ای فراهم آید؛ و پایه گذاری «جایزه ملی کتاب سال جوانان ایران» پاسخی به این نیاز همیشگی بود.

کتاب سال جوانان رویداد بزرگ فرهنگی برای گزینش برترین نویسندگان، مترجمان و پدیدآورندگان جوان – زیر ۲۹ سال – حوزه کتاب ایران است که وظیفه دارد همه ساله به رصد بهترین آثار جوانان بپردازد.

آرمان این جایزه ملی، ارج گزاری جوانان شیفته دانش، پژوهش و آموزش ایران، همچنین بازنمایی، دلگرمی و تشویق ایشان است.

کاری بس شایسته که سامان بخش گستره فرهنگ نوشتاری ایران و جوانان اهل قلم آن است و بسترساز آینده درخشان برای نسل نوی میهن.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار