به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت؛

«چمران عزیز» منتشر شد + فیلم

به مناسبت چهلمین روز شهادت عارف بالله مصطفی چمران، فرهنگسرای ارسباران ویدیویی تحت عنوان «چمران عزیز» منتشر کرد.
کد خبر: ۴۶۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷ - 22June 2021

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، همزمان با چهلمین سالروز شهادت عبد صالح و عارف بالله شهید مصطفی چمران، فرهنگسرای ارسباران اقدام به تولید و انتشار ویدیوی «چمران عزیز» کرد.

«چمران عزیز» منتشر شد + فیلم

شهید مصطفی چمران سال ۱۳۱۰ در تهران متولد شد. وی تحصیلات خود را در دانشگاه تهران به پایان برد و برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در آنجا موفق به اخذ مدرک دکترای فیزیک پلاسما شد. سپس برای گذراندن آموزش‌های نظامی به مصر و بعد از آن به لبنان رفت و به همراه امام موسی صدر، در تشکیل جنبش امل نقش مؤثری ایفا کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چمران به ایران بازگشت و در دولت مهدی بازرگان مدتی مسئولیت وزارت دفاع را عهده‌دار شد. به هنگام بروز بحران در مناطق کردنشین ایران، به شهر پاوه رفت که در آنجا به همراه عده‌ای از پاسداران و نیرو‌های ژاندارمری در محاصره گروه‌های ضدانقلاب قرار گرفت.

پس از پیام امام به مردم برای حرکت به‌سوی پاوه و نجات محاصره‌شدگان، وی اقدام به آزادسازی شهر‌های کردنشین کرد. با تلاش‌های او و سایر نیروها، همه شهر‌ها در مدت ۲۰ روز آزاد شد. چمران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان نماینده مردم تهران انتخاب شد و پس از تجاوز عراق به ایران در سال ۱۳۵۹، ستاد جنگ‌های نامنظم را برای مقابله با متجاوزان تشکیل داد. وی در ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰، در جبهه دهلاویه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.

محتوای فیلم «چمران عزیز» به شرح زیر است:

در این فیلم صوتی از شهید چمران هست که به شرح زیر است:

«اما در همه حال چه در اوج و چه در حضیض همیشه در گوشه افق برای ما روزنه امیدی روشن است و ما امید داریم و منتظریم.»

در این فیلم سخنی از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد شهید چمران منتشر شده است که به این شرح است:

«شهید چمران یکی از دو نفر برتر دانشگاه، بخش و رشته خود محسوب می‌شد. وی خوش‌ذوق، هنرمند و عکاس درجه یک بود و دل باصفایی داشت. عرفان نظری نخوانده بود و شاید در هیچ مسلک توحیدی و سلوک عملی هم پیش کسی آموزش ندیده بود، اما دل باصفا و خداجویی داشت. اهل مناجات و معنا بود.»

امام خمینی (ره) پس از شهادت شهید چمران فرمودند: «شهید چمران باعزت و عظمت و تعهد به اسلام جان خود را فدا کرد و در این دنیا شرف را بیمه کرد.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار