رئیس فراکسیون روحانیت مجلس:

معارف دینی را باید با زبان مناسب و اصلی به مردم آموزش داد

حجت‌الاسلام تقوی با تاکید براینکه معارف دینی را باید با زبان مناسب و اصلی به مردم آموزش داد، گفت: عصر و نسل‌ها ادبیات مختلفی دارند که باید این محتوا را با زبان روز تبلیغ کرد. شناخت زبان روز نیازمند شناخت مخاطب است.
کد خبر: ۴۶۳۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰ - 22June 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سیدرضا تقوی» رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در آیین گرامی‌داشت چهلمین سالگرد تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و افتتاحیه رویداد ملی «نشر خوبی‌ها» با بیان اینکه تبلیغ مسئله مهمی برای تربیت، هدایت و بصیرت‌افزایی است، اظهارداشت: تبلیغ و واژه قرآنی بلاغ برای بیان سخن خدا میان مردم است. بلاغ مبین در فرهنگ اسلامی با پروپاگاندای غربی بسیار تفاوت دارد. در اینجا هدف رساندن محتواست.

وی با اشاره به اینکه محتوا باید هم رسانده شود و هم خوب ارائه شود، تصریح کرد: هر مبلغی که محتوا را در ذهن مخاطب بنشاند و آن را تحت تاثیر قرار دهد، موفق بوده است.

حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه معارف دینی را باید با زبان مناسب و اصلی به مردم آموزش داد، گفت: محتوا از حضرت آدم تا خاتم‌الاوصیا یکسان است، اما عصر و نسل‌ها ادبیات مختلفی دارند که باید این محتوا را با زبان روز تبلیغ کرد. شناخت زبان روز نیازمند شناخت مخاطب است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای تبلیغ باید با لسان قوم با مردم سخن گفت. گاهی در سخنرانی‌ها و وعظ‌ها با زبان قوم صحبت نمی‌کنیم و به زبان اصل و نسل توجه نداریم. باید این زبان را بشناسیم. ما معمولا حرف خودمان را می‌زنیم و از حرف مخاطب دور هستیم.

معارف دینی را باید با زبان مناسب و اصلی به مردم آموزش داد

وی با اشاره به اینکه بلاغ یعنی حجت را برای مخاطب تمام کردن، گفت: فرق روحانیت با روشنفکران در این است که اگر چه آنان حرف درست هم بزنند، اما نمی‌توانند در مردم اثر کنند، در حالی که روحانیت در مردم وارد شده است. مردم روحانیت را از خودشان می‌دادند و با آن‌ها احساس خویشاوندی می‌کنند.

تقوی با بیان اینکه هنوز روحانیت موثرترین قشر و دارای قدرت بالایی است، افزود: هرگز قدرت نظامی نمی‌تواند جای روحانیت را بگیرد، زیرا روحانیت بر دل‌های مردم سیطره دارد.

در تبلیغ باید سراغ تربیت جمعی رفت

حجت‌الاسلام سعید دسمی، معاون تربیتی قرب بقیه الله (عج) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این مراسم طی سخنانی اظهارداشت: انسان سازی معلول جامعه‌سازی و جامعه‌سازی معلول انسان‌سازی است. یعنی تبلیغ از فرد محوری و شخص محوری باید به سمت تربیت جمعی برود.

معارف دینی را باید با زبان مناسب و اصلی به مردم آموزش داد

وی افزود: آیت‌الله شاه‌آبادی می‌فرمایند اگر بنا دارید ناظم عالم با شما همراه شود و عرش رحمانی به عرش زمینی تبدیل شود، باید عرش زمینی را به قلوب مؤمنین تبدیل کنید.

حجت‌الاسلام دسمی در پایان سخنان خود افزود: اگر مبلغ توان خود را برروی جماعت سازی بگذارد، موفق‌تر است که ثمره آن انسان‌سازی و در نهایت اجتماع سازی خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار