چرا سازمان ملل دوگانه رفتار می‌کند؟

قرار دادن نام انصارالله یمن در فهرست ناقضان حقوق کودک نشان دهنده رویکرد دوگانه سازمان ملل است.
کد خبر: ۴۶۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۲ - 24June 2021

چرا سازمان ملل دوگانه رفتار می‌کند؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: تردیدی نیست که عدم قرار دادن نام کشور متجاوز به یمن، یعنی عربستان سعودی در فهرست ناقضان حقوق کودک بیش از هر چیز ناشی از آن روابط مالی و نظامی گسترده رهبران ریاض با کشور‌های غربی است. در پنج سال پیش از آغاز جنگ یمن، حجم انتقال سلاح آمریکا به عربستان سعودی سه میلیارد دلار بود؛ این رقم در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ با موافقت آمریکا برای فروش سلاح به ارزش ۶۴.۱ میلیارد دلار، به میانگین سالانه ۱۰.۷ میلیارد دلار رسید. در این مدت فروش سلاح به دیگر مشارکت‌کنندگان در این جنگ همچون امارات متحده عربی نیز به شدت افزایش یافت.

همچنین طبق اعلام اندیشکده مطالعات صلح بین‌المللی استکهلم، آمریکا از سال ۲۰۱۵ بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تجهیزات نظامی عربستان بوده و ۷۳ درصد واردات سلاح‌های این کشور را به خود اختصاص داده است.

با توجه به این پیوند‌ها و ارتباطات گسترده عربستان با آمریکا و سایر کشور‌های غربی، طبیعی است که سازمان ملل به عنوان یک نهاد غربگرا نسبت به قرار دادن نام شریک کشور‌های غربی در فهرست ناقضان حقوق بشر خودداری خواهد کرد.

نکته قابل توجه در باره یمن آن است که سازمان ملل در حالی نام انصارالله را در فهرست ناقضان حقوق کودکان درج کرده است که از سوی دیگر عربستان به عنوان کشور متجاوز علیه یمن دارای سیاه‌ترین کارنامه حقوق بشری و جنایات جنگی است.

براساس آماری که سازمان یونیسف سال گذشته منتشر کرد، بیش از ۲۵۰۰ مدرسه در طول جنگ تعطیل شدند و دو سوم از این مدارس در اثر حملات موشکی ﺁسیب دیده‌اند و ۷ درصد از مدارس هم به عنوان پناهگاه برای ﺁوارگان استفاده شده است.

یونیسف با اشاره به وضعیت وخیم کودکان در یمن از جمله درگیری‌های جاری، فجایع طبیعی (سیل)، بیماری‌های گسترده (وبا، سرخک، فلج اطفال) و فقر اعلام کرد بیش از دو میلیون کودک یمنی از تحصیل محروم شده‌اند و ۵ میلیون ۸۰۰ هزار کودک را که پیش از همه‌گیری کووید ۱۹ در مدرسه ثبت نام کرده‌اند، در معرض خطر قرار گرفته‌اند. همچنین در اثر جنگ و محاصره همه جانبه یمن از سوی ائتلاف سعودی، حقوق معلمان در ۱۱ استان پرداخت نمی‌شود.

همچنین بر اساس گزارش‌های موجود و بنابر اعلام مرکز حقوق‌بشری یمن از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۲۲۷ کودک در نتیجه حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به مناطق مختلف یمن کشته یا زخمی شده اند، علاوه بر اینکه جنگ و ناامنی و عدم اطمینان نسبت به آینده شرایط روانی و اوضاع نابسامانی را برای کودکان رقم زده که همواره در معرض خطر حملات هوایی قرار دارند.

گزارش دیگر منتشر شده از سوی یونیسف تاکید دارد که حدود دو و نیم میلیون کودک یمنی در معرض تهدیدات روزافزون شامل بیماری سوء تغذیه قرار دارند.

از سوی دیگر برنامه جهانی غذا و سازمان فائو و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و سازمان جهانی بهداشت به عنوان چهار آژانس تحت نظارت و مدیریت سازمان ملل متحد در گزارشی مشترک اعلام کردند: دست کم ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال یمنی در سال ۲۰۲۱ در صورت تداوم شرایط موجود بر اثر گرسنگی جان خود را از دست خواهند داد.

این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تجاوز آل سعود ضد ملت قحطی زده یمن و تخریب زیرساخت‌های اقتصادی، خدماتی و اجتماعی این کشور باعث سوء تغذیه حاد در میان کودکان فقیر یمن، گسترش بیماری‌ها، آوارگی، یتیم شدن کودکان و از دست دادن افراد خانواده و مشاهده تصاویر خشونت بار و اختلال در تعلیم و تربیت و آموزش آن‌ها شده است

انتهای پیام/411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار