شعار فلسطینی‌ها علیه تشکیلات خودگردان در تشییع جنازه فعال فلسطینی

ده‌ها هزار نفر امروز (جمعه) در مراسم تشییع جنازه «نزار بنات» فعال فلسطینی شرکت کردند و علیه تشکیلات خودگردان و شخص «محمود عباس» شعار دادند.
کد خبر: ۴۶۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲ - 25June 2021

شعار فلسطینی‌ها علیه تشکیلات خودگردان در تشییع جنازه فعال فلسطینیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، ده‌ها هزار نفر از ساکنان کرانه باختری امروز (جمعه) در شهر الخلیل در مراسم تشییع جنازه «نزار خلیل محمد بنات» فعال سیاسی و اجتماعی فلسطینی که به دست مأموران تشکیلات خودگردان کشته شده است، شرکت کردند.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، گروه‌های فلسطینی از جمله جنبش حماس از روز گذشته ساکنان کرانه باختری را برای حضور در این مراسم دعوت کرده بودند. ده‌ها هزار نفر امروز در حالی که علیه تشکیلات خودگردان و شخص محمود عباس شعار می‌دادند در شهرک «دورا» محل سکونت «نزار بنات» حضور یافتند. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از فلسطینی‌ها خواسته بودند تا با حضور در تشییع جنازه این فعال فلسطینی در برابر جنایت صورت گرفته ساکت نشوند.

مراسم پس از اقامه نماز جمعه از مقابل مسجد «وصایا رسول الله» در منطقه جنوبی الخلیل آغاز شد و تشییع کنندگان تا مقبره شهدای منطقه «ضاحیه» پیش رفتند. آن‌ها در مسیر شعار می‌دادند که «ای نزار‌ای مجروح، خون تو هدر نخواهد رفت.»، «ای نزار‌ای قهرمان تو را مقابل خانه‌ات ترور کردند»، «ننگ و شرمساری... تشکیلات نزار را ترور کرد.»

حاضرین به هنگام تشییع پیکر «نزار بنات» نیز شعار دادند: «الشعب یرید اسقاط النظام»، شعاری که در جریان بیداری اسلامی در کشور‌های عربی علیه حاکمان خودکامه سر داده می‌شد. همچنین شعار دیگر آن‌ها «ای [محمود]عباس برو...‌ای سخن همه مردم است.» بود.

از صبح روز گذشته که خبر بازداشت و سپس فوت «نزار بنات» منتشر شده، موجی از خشم و ناراحتی در میان فلسطینی‌ها آغاز شده است. تمامی گروه‌های فلسطینی از جمله جهاد اسلامی و حماس این اقدام مأموران تشکیلات خودگردان را محکوم کرده‌اند. اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن محکومیت این اقدام، خواستار انجام تحقیقات فوری و شفاف شده‌اند.

روز گذشته نیز معترضان به قتل این فعال سیاسی-اجتماعی در رام‌الله (مرکز سیاسی کرانه باختری) و شهر الخلیل تجمع کرده و علیه تشکیلات خودگردان شعار دادند. شرایط امنیتی کرانه باختری شکننده به نظر می‌رسد و در رام‌الله، مأموران امنیتی با معترضان درگیر شدند.

طبق گفته خانواده «نزار بنات» ۲۵ مأمور امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در ساعت ۳:۳۰ بامداد پنج‌شنبه به خانه او حمله کرده و با شلیک گلوله و پرتاب بمب صوتی و با زور در خانه را شکسته و وارد شدند و در حالی که اهالی خانه خواب بودند، شروع به ضرب و شتم شدید «نزار بنات» کردند.

به گفته خانواده وی، مأموران در حین بازداشت هیچ یک از پروتکل‌های قانونی را رعایت نکرده و هیچ حکم جلبی نیز به اعضای خانواده و شخص نزار بنات نشان داده نشد. ساعاتی پس از بازداشت استانداری الخلیل خبر فوت وی را به خانواده‌اش داد و ساعاتی بعد در بیانیه‌ای مدعی شد که مأموران در حین بازداشت حکم جلب به همراه داشتند و نزار بنات به علت سکته قلبی و پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده است.

«نزار بنات» منتقد سرسخت تشکیلات خودگردان فلسطین به سرکردگی «محمود عباس» و کاندیدای فهرست «الحریه و الکرامه» در انتخابات پارلمانی بود و چندی پیش از اتحادیه اروپا خواسته بود تا کمک مالی به تشکیلات خودگردان را به دلیل به تعویق انداختن انتخابات، قطع کند. به عقیده نزار بنات، «تشکیلات خودگردان برای منافع خود همه چیز از جمله خیزش مردمی و فدائیان فلسطین را می‌فروشد».

او همچنین حامی جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران بود و در چندین ویدئو به انتقاد از موضع برخی کشور‌های عربی در خصوص ایران پرداخته بود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار