طرح قانونگذار آمریکایی برای تعلیق کمک به لبنان جهت فشار بر حزب‌الله

یک قانونگذار آمریکایی در راستای تلاش کشورش برای کاستن از نفوذ و محبوبیت حزب‌الله در لبنان طرحی ارائه کرده که خواستار معلق کردن بخشی از کمک‌های امنیتی آمریکا به لبنان است.
کد خبر: ۴۶۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸ - 25June 2021

طرح قانونگذار آمریکایی برای تعلیق کمک به لبنان جهت فشار بر حزب‌اللهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک قانونگذار آمریکایی، در راستای تلاش‌ها برای کاستن از نفوذ جنبش حزب‌الله در لبنان، طرحی ارائه کرده که خواستار معلق کردن ۲۰ درصد از کمک‌های امنیتی آمریکا به این کشور بحران‌زده است.

هدف از این طرح که توسط «لی زلدین»، عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده وادار کردن ارتش لبنان به قطع همکاری با گروه حزب‌الله است. آن‌ها همچنین خواسته‌اند نیرو‌های مسلح لبنان مطابق با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، حزب‌الله را خلع سلاح کند.

۳ قانونگذار جمهوری‌خواه دیگر به نام‌های «دوگ لامالفا»، «راف نورمن» و «ویکی هارتزلر» هم از دیگر تهیه‌کنندگان این طرح هستند که روز سه شنبه در صحن علنی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شد.

زلدین و همکارانش پیشنهاد کرده‌اند ایالات متحده ۲۰ درصد از کمک‌های نظامی خود به لبنان را تا زمانی که نیرو‌های مسلح این کشور کاملاً با حزب‌الله قطع رابطه کند، معلق کند. قانونگذاران آمریکایی گفته‌اند نیرو‌های مسلح لبنان بایستی تمامی مشارکت‌ها و همکاری‌های خود با حزب‌الله را به مدت دست‌کم یک سال قطع کند.

زلدین در بیانیه‌ای، نگرانی از امنیت رژیم صهیونیستی را یکی از دلایل ارائه این پیش‌نویس قانونی عنوان کرده است. او در این بیانیه مدعی شده است: «حزب‌الله یک سازمان تروریستی و جزو نیرو‌های نیابتی ایران است. قدرت و نفوذ این گروه روی نیرو‌های مسلح لبنان، تهدیدی دائمی علیه اسرائیل به شمار می‌رود.»

در ادامه ادعا‌های مطرح‌شده در این بیانیه آمده است: «تا زمانی که ارتش لبنان تلاش‌هایی واقعی و ادامه‌دار برای رها کردن خودش از نفوذ مخرب حزب‌الله انجام ندهد، ایالات متحده نباید دلار‌های مالیات‌دهندگان خودش را به سمت نیرو‌های مسلح لبنان ارسال کند. این کمک‌ها سرانجام به دستان حزب‌اللهی خواهد رسید که مستقیماً قوی‌ترین متحد ما را تهدید می‌کند.»

طرح زلدین برای بررسی‌های بیشتر به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ارجاع شده است. این طرح هنوز به قانون تبدیل نشده و اگر قرار باشد به قانون تبدیل شود بایستی مسیر طویل و نامطمئنی را پشت سر بگذارد.

زلدین ۱۹ ژوئن ۲۰۱۹ هم یک بار دیگر همین طرح را به مجلس نمایندگان ارائه داده بود. این طرح مورد تأیید کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان قرار گرفت و در رأی‌گیری در صحن علنی از حمایت لازم برای تصویب برخوردار نبود.

نسخه موازی همین طرح، روز سه‌شنبه در مجلس سنا هم معرفی شده است. «تد کروز»، از تندروترین نماینده‌های ضد ایرانی در سنا آن طرح را ارائه کرد.

این طرح برای تبدیل شدن به قانون، ابتدا باید در هر دو مجلس سنا و نمایندگان به تصویب قانونگذاران آمریکایی رسیده و سپس به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد.

دولت آمریکا از سال‌های پیش تلاش گسترده‌ای را برای کاستن از محبوبیت حزب‌الله در دستور کار قرار داده است. واشنگتن به همین دلیل چند سال پیش کشور‌های اروپایی را برای تروریستی اعلام کردن کل حزب‌الله تحت فشار شدید قرار داده است. آمریکا همچنین چندین بانک و شخصیت لبنانی را به اتهام ارتباط حزب‌الله در فهرست تحریم قرار داده است.

تلاش‌های آمریکا در حالی انجام می‌شوند که حزب‌الله، یکی از مهمترین احزاب سیاسی لبنان است و به گفته تحلیلگران در داخل لبنان از محبوبیت گسترده‌ای در این کشور برخوردار است.

اقدامات آمریکا در لبنان بار‌ها مورد انتقاد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی قرار گرفته که می‌گویند حزب‌الله نقش مهمی در حفظ آرامش و ثبات لبنان و مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه داشته است.

نمایندگان کنگره آمریکا بعد از درگیری‌های ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی با حماس طرح‌هایی هم با هدف کاستن از محبوبیت و نفوذ جنبش‌های مقاومت فلسطین ارائه کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکا روز گذشته (پنجشنبه) گزارش دادند ده‌ها قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را ارائه کرده‌اند که خواستار در نظر گرفتن تحریم‌های مالی برای اشخاص، سازمان‌ها و دولت‌هایی است که به حماس کمک‌رسانی می‌کنند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها