رئیس سازمان اسناد بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس:

تاریخ شفاهی، گنجینه اسرار پنهان دفاع مقدس است

سردار «علاماتی» گفت: پیشکسوتان دفاع مقدس، صندوقچه‌هایی از اسرار ناگفته جنگ تحمیلی هستند و باید خاطرات پیشکسوتان دفاع مقدس را شنید، با حقایق و واقعیت‌های جنگ تطبیق دارد و از درون این ناگفته‌های خالصانه، رازهای پنهان جنگ تحمیلی را کشف کرد.
کد خبر: ۴۶۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸ - 27June 2021

تاریخ شفاهی، گنجینه اسرار پنهان دفاع مقدس استسردار سرتیپ دوم پاسدار «غلامرضا علاماتی» رئیس سازمان اسناد و مدارک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد با تأکید بر ضرورت گردآوری و مستندسازی خاطرات شفاهی دفاع مقدس اظهار داشت: اسنادی که از هر دوره تاریخی باقی می‌ماند، تنها راه ارتباط و آشنایی نسل‌های آینده با آن دوره است و در حقیقت، تاریخ از این برهه زمانی بر مبنای مستنداتی که از آن باقی مانده، قضاوت خواهد کرد.

وی افزود: در رابطه با دفاع مقدس که مملو از ایثارگری‌ها، گذشت‎ها و فداکاری‌های ملت مظلوم ما در برابر استکبار جهانی است، بسیاری از اسناد که حتی بعضاً به صورت مکتوب وجود ندارند، در حافظه تاریخی این مردم و سینه پیشکسوتان دفاع مقدس ثبت و ضبط شده است که باید مکتوب، صحت سنجی و مستندسازی شود.

رئیس سازمان اسناد و مدارک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، پیشکسوتان دفاع مقدس را صندوقچه‌هایی از اسرار ناگفته خواند و خاطرنشان کرد: باید خاطرات پیشکسوتان دفاع مقدس را شنید، با حقایق و واقعیت‌های جنگ تطبیق دارد و از درون این ناگفته‌های خالصانه، رازهای پنهان جنگ را کشف کرد.

علاماتی ضمن برشمردن چالش‌های پیش رو در مقوله مستندسازی خاطرات شفاهی دفاع مقدس تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم در خصوص تاریخ شفاهی دفاع مقدس این است که مبادا این محفوظات و مستندات به دست فراموشی و نابودی سپرده شود. نسل پیشکسوتان به مرور زمان و به خاطر مشکلاتی که این عزیزان به خاطر صدمات و لطمات ناشی از دفاع مقدس متحمل هستند، دچار فرسایش است و لذا امر مستندسازی و جمع آوری خاطرات باید با سرعت هرچه بیشتر در دستور کار باشد.

وی تأکید کرد: دغدغه مهم بعدی در خصوص تحریف معارف دفاع مقدس است. این موضوع امری نیست که صرفاً از ناحیه معاندین و مغرضان صادر شده باشد و حتی افرادی نیز که دچار جهالت یا احساسات گرایی های بدون منطق هستند، این قابلیت سوء را دارند که ناخواسته با اهداف دشمن همراه شوند و آب به آسیاب شبهه افکنی تا و تحریف تا بریزند.

رئیس سازمان اسناد و مدارک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به دیدار یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس با رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته دفاع مقدس سال گذشته گفت: باید این زاویه انحراف از ابتدا باید محدود شود و پیش از آن که تحریف تا و شبهات در حوزه اسناد دفاع مقدس وارد شود، از فراهم شدن زمینه بروز این مسائل غیرواقعی جلوگیری کنیم. رهبر معظم انقلاب در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس در شهریورماه سال گذشته به صراحت فرمودند که «باید جنگ را کسانی روایت کنند که آن را تجربه کرده‌اند» و بر این مبنا، همه تلاش ما این است که آنچه واقعیت داشته است، از طریق یک فرآیند روشن و مشخص صحت سنجی شود و به منظومه مستندات ملحق گردد.

وی ابراز داشت: همه مراکز اسناد ما در استان تا در جریان این فرآیند مشخص هستند و پس از کشف صحت و سلامت اسناد، آن را در سامانه جامع اسناد دفاع مقدس بارگذاری می‌کنند تا در دسترس همه پژوهشگران و محققان تاریخ‌پژوه قرار بگیرد.

علاماتی متذکر شد: هنگامی‌که همه دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمن دست به دست هم داده بودند تا خانواده‌های ایرانی را از فرستادن فرزندانشان به جبهه تا منصرف کنند، مردم ما نشان دادند که خود را نسبت به دفاع از آرمان‌های انقلاب و مرزهای سرزمینی‌شان مسئول می‌دانند و بر همین اساس، گستره توزیع اسناد دفاع مقدس به اندازه گستره جغرافیایی وسیع ایران اسلامی است و هرجا که یک جمعیت از ملت مجاهد ایران سکونت دارند، یک خاطره کمتر پرداخته‌شده از یک خانواده ایثارگر وجود خواهد داشت که قابل مستندسازی و ثبت باشد.

این مسئول امیدواری کرد: مرکز اسناد دفاع مقدس علاوه بر نقش ملی و فراگیر خود، وظیفه دارد تا شناسنامه ایثارگری‌های مردم هر خطه از این سرزمین را به تفکیک سکونتگاه تا و اقلیم‌های جغرافیایی گردآوری کند که تحقق این مأموریت، رسالت وجودی دفاتر ما در استان‌های مختلف است و در این راستا، مرکز اسناد دفاع مقدس خراسان رضوی با افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه در این استان و بکارگیری هسته‌های جامع مطالعاتی با کیفیت و سرعت چشمگیر، در زمره مراکز اسناد پیشرو در بین استان‌های دیگر کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها