حقوق بشر، کلیدواژه جنایات آمریکا/

۲۰ هزار کشته در افغانستان نتیجه ۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان

آمریکا از زمان حضور در غرب آسیا و لنگر انداختن در منطقه، جنایات بی‌شماری را زیر لوای حقوق بشر مرتکب شده است که از کودتای ۲۸ مرداد در ایران تا ۲۰ هزار کشته غیر نظامی در افغانستان در طول ۲۰ سال اشغالگری قابل بررسی است.
کد خبر: ۴۶۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱ - 29June 2021

حقوقی به نام بشر، اما ضد بشر/ ۲۰ هزار کشته در افغانستان نتیجه حقوق بشر امریکاییبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، آمریکا از زمان حضور در غرب آسیا و لنگر انداختن در منطقه، جنایات بی‌شماری را زیر لوای حقوق بشر مرتکب شده است که از کودتای ۲۸ مرداد در ایران تا ۲۰ هزار کشته غیر نظامی در افغانستان در طول ۲۰ سال اشغالگری قابل بررسی است.

اما از سال ۲۰۰۱، این کشور به بهانه از بین بردن تروریسم به همراه ائتلافی نظامی به کشور افغانستان حمله کرد. فجایع انسانی، قحطی، و فعالیت شورشیان تنها بخشی از نتیجه حضور اشغالگران آمریکایی در طول ۲۰ سال حضور در این کشور است. کشتار هزاران غیرنظامی نشان‌دهنده ادعی دروغین آمریکا در طرفداری از حقوق بشر و سیاست‌های جنگ طلبانه این کشور در لشکرکشی به کشور‌های برای رسیدن به اهداف نظامی، سیاسی و اقتصادی خود است که بار دیگر به قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی و کشتار غیرنظامیان انجامید.

سپتامبر سال ۲۰۰۱ حمله تروریستی دو هواپیما به وسیله هواپیماربایان در فاصله زمانی کوتاهی به مرکز تجارت جهانی نیویورک منجر به کشته شدن نزدیک به سه هزار نفر از مردم شد. این حادثه که با ابهاماتی زیادی همراه بود سرآغاز شروع دهه‌ها جنگ در عراق و افغانستان شد. آمریکا طالبان را مسوول حمله به برج‌ها دوقلو عنوان کردند و برای ساقط کردن طالبان و تروریسم به اشغال افغانستان دست زدند.

هرچند هدف عنوان شده از سوی دولتمردان آمریکا برای حمله به افغانستان از میان بردن تروریست و طالبان عنوان شد، اما در طی ۱۳ سال اشغال خاک این کشور ۲۰ هزار غیر نظامی جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری آناتولی طی گزارشی جنگ و حملات هوایی نیرو‌های ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به افغانستان به دنبال حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و متعاقب آن، و سقوط حکومت طالبان را می‌توان «طولانی‌ترین جنگ بدون وقفه» تاریخ ایالات‌متحده دانست.

این رسانه می‌افزاید: کارشناسان نظامی و سیاسی بر این باورند که اگر چه جنایت‌های جنگی زیادی توسط سربازان ارتش آمریکا علیه غیرنظامیان افغانستان صورت گرفته، اما واشنگتن همواره تلاش کرده در کنار رسانه‌های غربی بر روی این حوادث ضد بشری سرپوش گذاشته و آن را در نطفه خفه کند.

شبکه بی بی سی طی گزارشی در سوم ژانویه ۲۰۰۲ اعلام کرد شمار تلفات غیرنظامیان افغان در حملات هوایی آمریکا از تعداد قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر در این کشور بیشتر است.

رابرت بلز در دادگاه نظامی سیاتل در واشنگتن اعتراف کرد که در عملیات یازدهم مارس ۲۰۱۲ پس از خروج از پایگاه نظامی قندهار در افغانستان به ساکنان دو روستای نزدیک این پایگاه حمله کرده و ۱۶ شهروند که بیشترشان زن و کودک بودن را به قتل رسانده است.

در این جنایت بیشتر قربانیان از ناحیه سر هدف قرار گرفتند و این سرباز جنایتکار آمریکایی اجساد برخی قربانیان را سوزاند. وکلای بلز مدعی شدند که وی جداً از این اقدام خود پشیمان است و او در شب حمله دچار حالت جنون و افسردگی بوده است؟! وى در یکی زندان‌های ارتش این کشور در ایالت کانزاس نگهداری شده و مقامات آمریکایی تعهد دادند که روند محاکمه این سرباز شفاف خواهد بود. اما جزئیاتی بیشتر تاکنون در مورد این سرباز اعلام نشده است.

خبرگزاری تسنیم سال گذشته در خبری ذکر کرد که گروهبان «جف کورک» که در سال ۲۰۱۰ میلادی در قالب تیم واکنش سریع ارتش آمریکا در افغانستان حضور داشت در پادکست «انیسیتو مودرن وار» اعتراف کرد که نظامیان آمریکایی برای پاکسازی تله‌های انفجاری از کودکان می‌کردند و برای ترغیب آن‌ها برای پاکسازی کوچه‌ها از شکلات و اسباب بازی و بسته‌های غذایی استفاده می‌کردند.

آمریکا با ایجاد ائتلافی از نزدیک به ۳۰ کشور به اشغال افغانستان دست زد. با حضور نیرو‌های آمریکایی در این کشور مشکلاتی که پیش از این نیز مردم افغانستان با آن دست به گریبان بودند تشدید شد. درحالی‌که حدود۲۰ سال حضور نظامی آمریکا و متحدان آن در افغانستان می‌گذرد شواهد و مستندات موجود از وخامت اوضاع مردم این کشور ازجمله در بخش‌های امنیتی و مواد غذایی حکایت دارند. آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم و بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به افغانستان لشکرکشی کرد، اما ناامنی بیشتر سهم مردم این کشور در طول این ۲۰ سال شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها