یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

اعتماد به جوانان راهی برای رسیدن به «ایران قوی»

دانشمندان ایرانی با تلاش‌های فراوان در تولید واکسن «کوو ایران برکت» به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کردند و گام‌های بلندی برای رسیدن به ایران قوی برداشتند.
کد خبر: ۴۶۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۸ - 29June 2021

اعتماد به جوانان راهی برای رسیدن به «ایران قوی»گروه اجتماعی دفاع‌پرس- سمانه حسن‌خانی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی دو ماه پس از آغاز واکسیناسیون کرونا و در شرایطی که واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال کامل شده بود، روز جمعه چهارم تیر دُز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت کردند.

امام خامنه‌ای به رغم آنکه طبق سند ملی واکسیناسیون می‌توانستند زودتر در برابر ویروس کرونا واکسینه شوند، اما منتظر ماندند تا واکسن تولید دانشمندان ایرانی به نتیجه برسد؛ واکسنی که محصول تلاش پژوهشگران و دانشمندان جوان ایرانی است و با اتکا به دانش بومی به مرحله تست انسانی رسیده است.

با توجه به تحریم دارویی و تجهیزات پزشکی از سوی آمریکا روند واکسیناسیون در کشورمان به تأخیر افتاد و نخبگان ایرانی را برآن داشت تا از همان روز‌های نخست شیوع کرونا در کشورمان، فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی تولید دارو و واکسن کرونا را شروع کنند.

امروز که ۱۷ ماه از پاندمی کرونا در سراسر جهان می‌گذرد و فقط پنج کشور جهان توانستند واکسن کرونا را تولید کنند، دانشمندان جوان جمهوری اسلامی ایران هم توانستند با تولید چند مدل واکسن کرونا در کنار کشور‌های توسعه یافته از جمله آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و هند به فناوری تولید واکسن کرونا دست پیدا کنند.

اما موضوع قابل تأمل این است که به گفته‌ی مسئول تیم نظارت بر آزمایش‌های انسانی واکسن کوو ایران برکت، این واکسن ایرانی یکی از کم خطرترین و ایمن‌ترین واکسن‌هاست که توانسته بر مدل‌های مختلف این ویروس از جمله کرونای انگلیسی اثرگذار باشد.

اخیرا هم روابط عمومی شرکت دارویی شفا فارمد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با انجام آزمایش بر روی خون ۱۰ نفر از افرادی که در فاز اول و ۳۰ نفر از کسانی که در فاز دوم مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت داوطلب شده بودند، ثابت شد آنتی بادی تولیدشده در بدن این افراد قادر به شکست واریانت آفریقایی کووید ۱۹ است؛ بنابراین واکسن کوو ایران برکت، کرونای آفریقایی را هم شکست داده است.

این واکسن با رعایت تمام قوانین بین‌المللی و پارامتر‌هایی بسیار سخت‌گیرانه‌تر از قواعد سازمان جهانی بهداشت تولید شده است و طبق سخنان وزیر بهداشت ۵۷ گروه تحقیقاتی برای تولید داروی بیماری کرونا فعالیت می‌کنند و نتایج آن در یک کمیته علمی بررسی می‌شود. ضمن اینکه در تحقیقات جهانی و بین‌المللی هم ایران به‌عنوان یکی از کشور‌های بسیار فعال حضور دارد.

پیشرفت ایران در تولید واکسن ایرانی باعث شد بی‌بی‌سی به نقل از وزارت دارایی آمریکا اعلام کند که تحریم‌های دارویی ایران لغو شده است تا دوباره نمایش تکراری و مضحک بشر‌دوستانه‌اش را اجرا کند؛ بنابراین باید قوی شویم تا دشمنان نظام در نقشه‌های خود ناکام بمانند همانطور که رهبر انقلاب اسلامی هم بار‌ها تاکید کردند: «کشوری و ملّتی که می‌بیند دشمنی‌های دشمنان و زیاده‌خواهان و مستکبران را، راهکار و علاجش این است که خودش را قوی کند. این قوّت کشور و «ایران قوی» یک شعار عمومی است، این را همه قبول دارند؛ آن کسی که بنده را هم قبول ندارد، شعار «ایران قوی» را قبول دارد. مسلّماً ایران قوی بهتر از ایران ضعیف و ناتوان و توسری‌خور است.»

امروز هم که دانشمندان جوان ایرانی در زمینه پزشکی و سلامت جامعه به موفقیت‌های چشمگیری رسیدند یک گام بلند برای ایران قوی برداشتند و این قدرتمندی هر روز باید توسعه یابد. اعتماد رهبر انقلاب اسلامی بر واکسن ایرانی و تشویق تولید علمی دانشمندان کشورمان هم مردم را بیشتر برای تزریق واکسن وطنی ترغیب خواهد کرد و هم پژوهشگران با انگیزه‌ای مضاعف در راستای تولید دستاورد‌های علمی گام برخواهند داشت.

از طرفی طبق سخنان وزیر بهداشت در دنیایی که واکسن به کالایی استراتژیک و سیاسی تبدیل شده و برای تهیه واکسن کرونا و پایان دادن به کابوس مرگ‌های این بیماری بین کشور‌ها رقابتی نفسگیر شکل گرفته و ۷۰ درصد واکسن‌های دنیا در اختیار هشت کشور ثروتمند دنیاست و هیچ کشوری این تعداد دٌز واکسن را در اختیار کشور ما قرار نمی‌داد، اما حالا ما این مزیت و برتری را داریم که علاوه بر خودکفایی در تولید واکسن در زمینه صادرات هم گام برداریم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار