مدیر گروه علمی نظامی و جغرافیای مرکز تاریخ جامع و دانشنامه دفاع مقدس کشور:

استان مرکزی از استان‌های پیشتاز در حوزه دانشنامه دفاع مقدس است

«خدادادی» گفت: استان مرکزی یکی از استان‌های پیشتاز در حوزه دانشنامه دفاع مقدس است و این استان تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام داده که قابل تقدیر است.
کد خبر: ۴۶۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰ - 28June 2021

مرکزی از استان‌های پیشتاز در حوزه دانشنامه دفاع مقدس است

به گزارش دفاع‌پرس از اراک، «عبدالرضا خدادادی» مدیر گروه علمی نظامی و جغرافیای مرکز تاریخ جامع و دانشنامه دفاع مقدس کشور در نشست تخصصی کمیته‌های دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی اظهار داشت: دانشنامه‌ها منابع مرجعی هستند که به منظور دسترسی سریع و آسان به موضوعی خاص و مدنظر تهیه و هر دانشنامه یک موضوعی کلی دارد که در ذیل آن فرعیات تعریف می‌شوند و همچون پازلی است که باید تکمیل شود که به این پازل‌ها مدخل می‌گویند.

خدادادی اظهار کرد: به طور مثال در دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی نقش کلی استان موضوع کلی و نقش شهرستان‌ها، یگان‌ها، مردم، اماکن، سازمان‌ها و کلیه تاثیرگذاران موضوع فرعی است و این مداخل زمانی که کنار یکدیگر گذاشته می‌شوند دانشنامه را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: در دانشنامه‌ها پژوهشگران علاوه بر دسترسی آسان و ساده به مطالب نیاز به منابع هم دارد و لذا معرفی منابع به خواننده یکی دیگر از کارکردهای دانشنامه است.

مدیر گروه علمی نظامی و جغرافیای مرکز تاریخ جامع و دانشنامه دفاع مقدس کشور بیان کرد: دانشنامه دفاع مقدس یک منبع معتبر و مرجع در حوزه دفاع مقدس است که آیندگان از این مرجع کامل بهره خواهند برد و لذا اگر دانشنامه‌ها از استانداردهای لازم برخوردار باشند؛ قطعاً به‌عنوان منابع معتبر در کتابخانه‌های داخلی و خارجی نگه‌داری و استفاده می‌شوند و لذا ماندگاری طولانی‌مدت از دیگر مزیت‌های دانشنامه است.

خدادادی بیان کرد: جلوگیری از تحریف و انتقال صحیح فرهنگ دفاع مقدس همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است که تهیه یک دایره المعارف محکم، قوی، مستند و بدون تعارف به عنوان دانشنامه از مطالبات ایشان در حوزه دفاع مقدس است.

وی افزود: از سال ۹۴ استارت کار تهیه دانشنامه‌های استانی دفاع مقدس در کشور زده شد و با توجه به تجربیات هر استان ظرفیت های خوبی برای تهیه دانشنامه وجود داشت که در دستور کار قرار گرفت.

مدیرگروه علمی نظامی و جغرافیای مرکز تاریخ جامع و دانشنامه دفاع مقدس کشور بیان کرد: در دانشنامه ملی بیش از ۳ هزار مدخل کلی وجود دارد که هرکدام از آنها بیش از هزاران مدخل فرعی زیر مجموعه آنها است و به طور مثال هر استان به عنوان یک مدخل به آن پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: کارگاه های تخصصی در ذیل دانشنامه دفاع مقدس از سالیان گذشته برگزار شده و خوشبختانه امروز به جایگاه قابل قبولی در حوزه دانشنامه دست پیدا کردیم و برخی از استان ها در مراحل نهایی دانشنامه هستند.

خدادادی با اشاره به اینکه استان مرکزی یکی از استان های پیشتاز در حوزه دانشنامه دفاع مقدس است بیان کرد: استان تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام داده که قابل تقدیر است.

مدیرگروه علمی نظامی و جغرافیای مرکز تاریخ جامع و دانشنامه دفاع مقدس کشور افزود: تهیه دانشنامه دفاع مقدس یک رسالت مهم است و امروز وظیفه داریم برای تهیه آن همه ظرفیت ها و توانمندی های لازم را پای کار بیاوریم.

وی ادامه داد: استان مرکزی در حوزه تهیه اسناد و جمع آوری مدارک در حوزه دفاع مقدس اقدامات بسیار خوبی انجام داده و جزء استان های پیشتاز است و این کار موجب شده زمینه اقدامات پژوهشی و علمی به خوبی فراهم باشد.

خدادادی خاطرنشان کرد: بزرگترین افتخار استان مرکزی در طی این سال ها برگزاری کنگره نقش امام خمینی(ره) و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی بوده که علاوه بر برکات زیاد معنوی، فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی که برای جامعه و مردم داشته زیرساخت های بسیار خوبی در استان فراهم کرده که قابل تقدیر است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار