حقوق بشر، کلیدواژه جنایات آمریکا/ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس طی بیانیه‌ای؛

جامعه بین‌الملل می‌بایست تهدید بزرگ برای صلح و امنیت جهان و منطقه را از پیش رو بردارد

جامعه بین‌الملل می‌بایست با کنار گذاشتن برخورد‌های دوگانه خود نسبت به پدیده گسترش سلاح‌های غیر متعارف، رژیم غاصب صهیونیستی را ملزم به نابودی زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود کرده و این تهدید بزرگ برای صلح و امنیت جهان و منطقه را از پیش رو بردارد.
کد خبر: ۴۶۴۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲ - 29June 2021

بیانیه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به مناسبت روز مقابله با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی (۸ تیرماه)به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، روز هشتم تیر، سالروز بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعثی است و به همین علت این روز، روز «مقابله با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی» نام گرفته است. به همین مناسبت، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیانیه‌ای را منتشر کرد که به شرح زیر است:

«در طول هشت سال جنگ تحمیلی صدام علیه کشورمان بسیاری از کشور‌ها از هیچ گونه کمکی به این رژیم دریغ نکردند که تسلیحات شیمیایی از ظالمانه‌ترین آن‌ها بود.

صدام جنایتکار وقتی به رغم همکاری‌های گسترده غرب و شرق نتوانست از طریق جنگ متعارف، سپاه اسلام را از مقاومت باز دارد با پشتیبانی شرکت‌های اروپایی و با چراغ سبز دولت‌هایشان به سلاح‌های شیمیایی روی آورد. از این رو در روز‌های هفتم و هشتم تیر سال ۱۳۶۶ هواپیما‌های عراقی با بمباران مناطق پرازدحام و متراکم جمعیتی شهر سردشت هزاران انسان بی‌گناه اعم از زن، مرد و کودک را آماج انواع گاز‌های کشنده شیمیایی قراردادند. پس از این جنایت هولناک، شهر سردشت نخستین شهر قربانی جنگ‌افزار‌های شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نام گرفت.

نقض آشکار حقوق بشر امری بود که هم از سوی خود دولت عراق که از این تسلیحات استفاده می‌کرد صورت گرفت و هم از سوی کشور‌هایی که ارتش بعث را به اینگونه سلاح‌های ممنوعه تجهیز می‌کردند. اوج قصاوت و ماهیت ضدبشری این مدعیان حقوق بشر زمانی آشکار شد که نه تنها این حملات با سکوت کامل رسانه‌های غربی مواجه شد، بلکه حتی در مواردی اقدام به انکار آن نیز کردند.

در پی این جنایت، جمهوری اسلامی ایران با اعزام مجروحان شیمیایی سردشت به کشور‌های مختلف سعی در نشان دادن این فاجعه کرد. سرانجام پس از مشاهده آثار و شدت جراحات وارده بر مجروحان، نشست‌های متعددی در مجامع بین‌المللی برگزار شد و کنفرانس خلع سلاح مستقر در ژنو پیش‌نویس و طرح کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تهیه و به سازمان ملل تقدیم کرد و در سال ۱۹۹۳ پس از دو دهه مذاکره پیرامون این موضوع سرانجام این معاهده در پاریس به امضا رسید و از سال ۱۹۹۷ به اجرا درآمد.

امروز پس از گذشت ۳۴ سال از فاجعه سردشت جامعه بین‌الملل می‌بایست با کنار گذاشتن برخورد‌های دوگانه خود نسبت به پدیده گسترش سلاح‌های غیر متعارف رژیم غاصب صهیونیستی را ملزم به نابودی زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود کرده و این تهدید بزرگ برای صلح و امنیت جهان و منطقه را از پیش رو بردارد.

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و جانبازان سرافراز هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدا و جانبازان شیمیایی، بار دیگر توجه مجامع بین‌المللی را به لزوم ممانعت از به کارگیری و انبارسازی سلاح‌های غیر متعارف کشتار جمعی و همچنین احقاق حقوق قربانیان این حوادث معطوف می‌کند.»

انتهای پیام/118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار