عضو کمیته علمی مقابله با کرونا مطرح کرد؛

ماسک و فاصله اجتماعی الزامات مقابله با کرونای هندی

ناجی در رابطه با نوع تغییر یافته کرونای هندی (دلتا) گفت: احتمال افزایش و همه‌گیری نوع دلتای کرونا ویروس وجود دارد.
کد خبر: ۴۶۵۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱ - 03July 2021

ماسک و فاصله اجتماعی الزامات مقابله با کرونای هندی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، علیرضا ناجی عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در گفت‌وگویی در رابطه با نوع تغییر یافته کرونای هندی (دلتا) و ویژگی‌های بیماری‌زایی آن اظهار داشت: متأسفانه وارد پیک پنجم کرونا شده‌ایم، ولی همچنان در موج اول به سر می‌بریم.

وی ایران را تنها کشوری دانست که در موج اول مانده است و فقط پیک‌های مختلف را تجربه کرده، گفت: دلتا نسبت به آلفا ایمن گریز‌تر است و در حقیقت با گونه‌ای رو به رو هستیم که می‌تواند وضعیت غالب در دنیا باشد.

ناجی ۹۴ درصد از بیماری‌های غرب را مختص دلتا دانست و ادامه داد: بعید نیست در ایران هم همین اتفاق افتاده باشد، ولی فرق ما این است که ما پایش ژنتیکی کووید را صورت نداده‌ایم.

وی افزود: در طی دو سه هفته اخیر احتمالاً عامل کنونی بیماری کووید، دلتا ویروس باشد.

ناجی گفت: افراد به میزان بیشتری به این نوع دچار می‌شوند و همان پروتکل‌های قبلی در مورد این نوع هم صادق است.

وی با بیان اینکه انتقال ویروس همچنان و مثل گذشته از طریق هوای تنفسی منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: این ویروس عفونت را تشدید کرده و میزان تکثیر آن بالا رفته است.

ناجی با اعلام اینکه میزان زیادی از ویروس همراه قطعات تنفسی از سیستم تنفسی خارج می‌شود، گفت: در پیک پنجم هم مردم به‌صورت خانوادگی بیمار می‌شوند و لذا انتقال بسیار افزایش یافته است.

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا ادامه داد: باید جلوی مسافرت و مهاجرت‌ها را در کشور بگیریم و همین مسئله امروز جای تأسف دارد که بی‌عملی ما را نمایان می‌سازد.

ناجی در خصوص چگونگی تغییر حالت ویروس به دلتا اظهار کرد: هنوز نباید وارد دست ساز بودن ویروس شویم، ولی نباید اجازه دهیم ویروس به‌صورت همه‌گیر منتقل شود و تکثیر پیدا کند که منجر به تغییر در پروتئین‌های مربوط به ژنوم ویروس گردد.

وی افزود: دلتا ویروس در افریقا و برزیل و هند دیده شده است و ویروس دلتا مثالی از ویروس موجود در دلتاست که بنا بر تکثیر یافتن ویروس بوده است.

ناجی گفت: تغییرات ویروسی حاصل از تکثیر و گردش ویروس در جامعه است که منجر به تغییر ژنتیکی می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: موج زمانی تعریف می‌شود که یک بیماری وارد جامعه شده و کشور بر اساس سیاست‌های مبارزه‌ای آن را کاهش می‌دهند، ولی متأسفانه ما این کار را انجام نداده‌ایم.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها