مدیر انتشارات رسول آفتاب در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نیازمند کار قرارگاهی در زمینه ادبیات دفاع مقدس هستیم/ ناشران موضوعات اولویت‌دار دفاع مقدس را نمی‌شناسند

مخدومی ایجاد قرارگاه دائمی ادبیات دفاع مقدس را لازمه فعالیت در این حوزه دانست و گفت: ناشران موضوعات اولویت‌دار دفاع مقدس را نمی‌شناسند لذا خوب است در این زمینه قرارگاهی ایجاد شود.
کد خبر: ۴۶۵۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 04July 2021

نیازمند کار قرارگاهی در زمینه ادبیات دفاع مقدس هستیم/ ناشران موضوعات اولویت‌دار دفاع مقدس را نمی‌شناسندرحیم مخدومی نویسنده و مدیر انتشارات رسول آفتاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به اهمیت انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس و کارایی آن، اظهار داشت: کارایی کتاب دفاع مقدس مانند این است که دانش‌آموز و دانشجو پس از یک‌ سال تحصیل، خودشان را در امتحانات و پایان ترم ارزیابی کنند.

وی افزود: برای یک دانش‌آموز و دانشجو آماده شدن برای پایان سال و امتحانات آن بسیار مهم است. در واقع ماحصل آنچه طی یک سال آموخته‌اند و تحصیل کرده‌اند در چند روز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

این نویسنده جلب توجه مسئولین به مسئله کتاب دفاع مقدس را از دیگر کاربرد‌های رویداد دوسالانه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس دانست و گفت: اگر رویداد‌های ادبی به‌ عنوان یک نقطه عطف وجود نداشته باشند، مسئولین نمی‌توانند باوجود مشغله‌های فراوان به مسئله کتاب دفاع مقدس توجه داشته باشند که در طول سال توسط صد‌ها نویسنده و ده‌ها ناشر رخ می‌دهد.

مخدومی تاکید کرد: رویداد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس این روشنایی را ایجاد می‌کند و به مسئولین گوشزد می‌کند و توجه آن‌ها موجب می‌شود که بازار نشر دفاع مقدس گرم‌تر شود و اگر چنین رویدادی نبود، قطعا امروز شاهد حجم بالایی از کتاب دفاع مقدس و نویسنده و ارتقا کتاب نبودیم.

نویسنده کتاب تحسین شده جنگ پابرهنه رویداد‌های ادبی دفاع مقدس را موجب بالا رفتن سطح کیفی آثار این حوزه دانست و گفت: در حاشیه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس خوب است که ناشران، نویسندگان و منتقدان ادبی در روند این رویداد از برنامه‌های جنبی در راستای تبادل نظر استفاده کنند تا جریان ادبی این حوزه بتواند همفکری داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که انتخاب کتاب دفاع مقدس چه سازوکاری باید برای ناشران داشته باشد، گفت: این رویداد باید به ناشران الگو معرفی کند. البته لازمه این کار این است که ابتدا، جشنواره برای این‌کار تمهیدات داشته باشد چراکه با شرایط فعلی صرفا معرفی یک کتاب بدون شرح درباره خصوصیات آن، دستاوردی برای ناشر نخواهد داشت.

مخدومی تصریح کرد: دو پیامی که رویداد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس می‌تواند برای ناشران داشته باشد پاسخ به این سوال است که ما به چه چیزی و با چه کیفیتی نیازمندیم. ما در سطح کشور چنین رویکردی نداریم و ناشران ذوقی دست‌ به تولید کتاب می‌زنند و نمی‌دانیم در حوزه کودک با موضوع کتاب مقدس چه کرده‌ایم و کجای راه هستیم. نقاط ضعف و قوتمان را نمی‌شناسیم.

این نویسنده تاکید کرد: در حوزه جوانان و زنان و حتی موضوع و رویکردی که اشتغال‌زا و تولید محور باشد و یا موضوعات عرفانی و اخلاقی و رویکرد بصیرت افزایی مطالعاتی صورت نگرفته لذا اطلاعات ناشر در این زمینه ضعیف است که نیازمند کار قرارگاهی در زمینه ادبیات دفاع مقدس هستیم یعنی اینکه در طول سال مطالعه صورت گیرد که در موضوعات مختلف کجا قرار گرفته‌ایم و به‌کدام سمت حرکت می‌کنیم و چگونه باید حرکت کنیم و تراز و شاخص کتاب معرفی و مورد بحث قرار گیرد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار