یادداشت/ علی عبدالصمدی

تغییر مفهوم «قلم» با رشد و ارتقاء دانش بشری

خداوند در قرآن کریم به «قلم» و آنچه می‌نگارد، سوگند یاد کرده که خود نشان‌دهنده اهمیت دانش و اندیشه‌ورزی است.
کد خبر: ۴۶۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 05July 2021

تغییر مفهوم «قلم» با رشد و ارتقاء دانش بشریگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ در تقویم ملی کشورمان ۱۴ تیر روز «قلم» نامگذاری شده است. خداوند در قرآن کریم به «قلم» و آنچه می‌نگارد، سوگند یاد کرده که خود نشان‌دهنده اهمیت دانش و اندیشه‌ورزی است.

روز «قلم» روز ملی معلمان و آموزگارانی است که شغل انبیاء الهی را پیشه‌ی خود ساختند و برای سوادآموزی و پیکار با جهل و نادانی عمر خود را صرف کردند.

از سوی دیگر روز «قلم» روز دانش‌آموزان و دانشجویانی است که بعضا در علم‌آموزی گوی سبقت از اساتید خود ربودند و مرز‌های اندیشه و دانش را درنوردیدند.

این روز را از سویی می‌توان روز خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیز دانست؛ قلم‌فرسایانی که رسالت اطلاع‌رسانی و آگاهی جامعه را به دوش می‌کشند و بعضا در این راه دست از جان خویش شستند. به طورکلی نمی‌توان روز «قلم» را محدود و محصور به قشری خاص در جامعه برشمرد.

امروزه با رشد سوادآموزی در جامعه‌ی ما تقریبا تمامی اقشار جامعه اعم از پزشکان، مهندسین، بازرگانان، بازاریان و... با سواد و تحصیل کرده و از اهالی «قلم» به شمار می‌آیند. در جامعه‌ی کنونی و با رشد فناوری‌های نوین در عرصه‌ی دیجیتال هم مفهوم «قلم» تغییر کرده و هم با سواد بودن معنایی دیگر به خود گرفته است.

در دنیای فعلی استفاده از فناوری‌های مدرن، کامپیوتر، موبایل‌های هوشمند، رسانه‌های آنلاین و تولید محتوا در این گونه از عرصه‌ها اهل «قلم» بودن و با سواد محسوب می‌شود.

این ادعا به آن معناست که سطح سواد در کشور ما و طبیعتاً در جهان ارتقاء پیدا کرده است. دیگر «قلم» صرفا در معنای فیزیکی آن نیست و ابعادی مجازی نیز یافته است.

در شرایط کرونایی که تمامی کشور‌ها درگیر آن هستند، قلم‌فرسایی چه در عرصه‌های علم آموزی و چه در عرصه‌های دیگر (اعم از خبرنگاری و...) رنگ و بویی دیگر به خود گرفته اند. استفاده از فضای مجازی این امکان را برای قلمفرسایان عرصه‌های مختلف اجتماعی فراهم کرده است تا در شرایط عاری از آلودگی‌های ویروسی به رسالت خود ادامه دهند، اما این همه‌ی ماجرا نیست.

هنوز بسیاری از اهالی قلم و صاحبان فکر و اندیشه بالاخص آن‌ها که در حوزه‌ی بهداشت و درمان حائز رای هستند، از نزدیک با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. بسیاری از کسانی که در حوزه‌ی سرگرم‌سازی و خبررسانی در شبکه‌های مختلف رادیویی تلویزیونی فعال هستند و به نوعی در اینگونه از عرصه‌ها صاحب رای به شمار می‌روند، از نزدیک درگیر این ویروس هستند. تجار و کسبه و کنشگران اقتصادی نیز از این قائله مستثنی نبوده و نیستند.

بسیاری از اقشار که فعالیتشان در دوران کرونا محدودتر شده جز اهالی قلم به شمار می‌آیند. به‌عنوان مثال بسیاری از ورزشکاران در کنار فعالیت‌های جسمانی و ورزشی خود، دوره‌های آموزشی را گذرانده یا در زمینه‌ی علوم دیگر صاحب درجات علمی شده اند که موید این ادعاست که حتی ورزشکاران نیز می‌توانند جز اهالی قلم در حوزه‌ی ورزش به شمار آیند.

به طور کلی، روز «قلم» روزی محدود به قشر خاصی نیست و این روز را می‌توان به تمامی اقشار از هنرمندان تا آموزگاران، اساتید و دانش پژوهان، پزشکان، مهندسین و تجار تبریک گفت.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار