مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان:

بانوان فرماندهان خط مقدم جنگ فرهنگی هستند

سرهنگ مصطفی پور با بیان اینکه جنگ امروز جنگ نرم و فرهنگی است که همه حوزه‌های زندگی را درگیر کرده، گفت: بانوان فرماندهان خط مقدم جنگ فرهنگی هستند، زیرا جنگ فرهنگی بنیان خانواده را هدف قرار داده است و دشمن تلاش می‌کند بنیان خانواده را سست و مادر را از ارزش و اقتدار دور کند.
کد خبر: ۴۶۵۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶ - 06July 2021

بانوان فرماندهان خط مقدم جنگ فرهنگی هستندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، سرهنگ «حسین مصطفی پور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان امروز (سه‌شنبه) در نشست با رابطین شهرستانی کمیته زنان دفاع مقدس استان با اشاره به نقش مهم و اثرگذار بانوان در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: نقش زنان در پیروزی دفاع مقدس اگر بیشتر از مردان نباشد کمتر نیست، اما متاسفانه کمتر به این نقش مهم پرداختیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه زنان به عنوان رزمنده حضور مستقیم در خط مقدم دفاع مقدس داشتند، تصریح کرد: بانوان رزمنده استان گیلان نیز با وجود فاصله بیش از ۱۵۰۰ کیلومتری تا جبهه ها، هم در خط مقدم حضور داشتند و هم به درمان مجروحان و امدادگری در پشت جبهه می‌پرداختند.

وی با اشاره به نقش بانوان در پشتیبانی از جبهه ها، افزود: فعالیت‌های اثرگذار بانوان در پشتیبانی موجب شد کمک‌های بهتری به دست رزمندگان برسد.

مصطفی پور، نقش عاطفی مادران و همسران را در روحیه بخشی به رزمندگان برجسته دانست و خاطرنشان کرد: مادران و همسران شهدا و رزمندگان ایثارگرانه و فداکارانه عزیزان خود را به جبهه اعزام کردند و این ایثارگری و فداکاری تا امروز ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه اگر ایثار و از خودگذشتگی مادران و همسران شهدا نبود رزمندگان ما نمی‌توانستند با آسودگی خیال در مقابل دشمنان ایستادگی کنند، تاکید کرد: جدا شدن از فرزند و فرستادن او به جایی که بازگشتن از آن نامعلوم است، نهایت ایثار مادران شهدا را نشان می‌دهد و مادران شهدا این کار بزرگ را با نگاه دینی و ایمانی خود انجام دادند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به تاسی مادران و همسران شهدا به حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب کبری (س) متذکر شد: در کشور ۶۰۰۰ زن جانباز داریم که مستقیما در جنگ شرکت کردند.

وی با تاکید بر لزوم ثبت و ضبط خاطرات والدین شهدا به ویژه مادران از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی فرزندان شهیدشان، تصریح کرد: متاسفانه خیلی از مادران شهدا را از دست دادیم و فرصت ما کم است لذا باید کار‌های فرهنگی خودمان را به سمت تاریخ شفاهی ببریم و حکایت ایام دفاع مقدس را از زبان والدین شهدا بازگو کنیم.

مصطفی پور مادران شهدا را الگوی مادران امروز برای تربیت نسل عاشورایی و انقلابی دانست و خاطرنشان کرد: با وجود گذشت سه دهه از جنگ، شاهد شهدای مدافع حرم هستیم که نقش مادران را در این رویش دینی و انقلابی نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه جنگ امروز جنگ نرم و فرهنگی است که همه حوزه‌های زندگی را درگیر کرده، اظهار داشت: بانوان فرماندهان خط مقدم جنگ فرهنگی هستند، زیرا جنگ فرهنگی بنیان خانواده را هدف قرار داده و دشمن تلاش می‌کند بنیان خانواده را سست و مادر را از ارزش و اقتدار دور کند.

  مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه مادران محور سبک زندگی اسلامی هستند، متذکر شد: بیش از ۱۵۰ شبکه فاسی زبان را طراحی کردند تا اخبار و برنامه‌های ضد فرهنگی را به ذهن، فکر و روح جوانان ما تزریق کنند؛ در واقع امروز ماهواره‌ها به یک سلاح کشتار جمعی تبدیل شده اند و تلفات زیادی از ما گرفته اند لذا مادران با الگوگیری از سبک زندگی ائمه اطهار (ع) به عنوان تنها نجات دهنده بشر وارد میدان شوند و راه مادران شهدا را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، افزود: تربیت نیم دیگر جامعه نیز بر عهده زنان است و لذا باید این نقش و جایگاه را بیش از پیش پاس بداریم.

مصطفی پور ماموریت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را پاسداری از آثار، برکات و یادگاری‌های جنگ دانست و تاکید کرد: هدف مهمتر از حفظ آثار و یادگاری‌های دوران دفاع مقدس، نشر این معارف و ارزش هاست لذا نگهداری از آثار دفاع مقدس در بایگانی ها، موزه‌ها و گنجینه‌ها سودی ندارد و باید از آنان برای برقراری پیوند نسلی استفاده کنیم؛ زیرا نسل جدید آماج حملات فرهنگی دشمن است، اما با استفاده از ارزش‌ها و آرمان‌های شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس می‌تواند در تمام عرصه‌ها پیروز باشد.

وی حفظ و نگهداری از آثار و نشر و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس را مانع انقطاع نسلی دانست و تصریح کرد: به دنبال ایجاد هماهنگی جهت مشارکت همه اقشار جامعه در انتقال فرهنگ و معارف دفاع مقدس هستیم و همه حوزه‌ها اعم از روحانیت، دانش آموزی، اصناف، دانشگاهی، فرهنگی و... باید به وظیفه خودش در قبال شهدا عمل کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نخستین گام در ترویج فرهنگ و معارف دفاع مقدس را جمع آوری اسناد و آثار مرتبط دانست و خاطرنشان کرد: بانوان می‌توانند در حوزه تاریخ شفاهی، مصاحبه و جمع آوری آثار شهدا و رزمندگان کمک کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باشند.

وی با اشاره به مصوبه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان مبنی بر راه اندازی دفتر حفظ آثار در همه شهرستان ها، تاکید کرد: رابطین شهرستانی کمیته زنان دفاع مقدس استان در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری فعال باشند.

مصطفی پور، از چاپ ۴۳ عنوان کتاب دفاع مقدس در سال گذشته و هدف گذاری ۷۰ عنوان کتاب طی سال جاری در گیلان خبر داد و افزود: چاپ کتاب، تولید آثار هنری، ساخت فیلم کوتاه و مستندسازی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی دانشنامه دفاع مقدس را دایره المعارف بزرگ نقش گیلان در دوران دفاع مقدس دانست و متذکر شد: در تدوین این دانشنامه نقش تک تک شهرها، بخش ها، اماکن، شهرستان ها، پادگان ها، فرماندهان و رزمندگان استان گیلان در دوران دفاع مقدس تبیین می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار