در آستانه سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد منتشر شد؛

اهمیت قیام مسجد گوهرشاد در مبارزه با کشف حجاب از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) در بیاناتی به تشریح و تبیین چرایی اهمیت قیام گوهرشاد پرداختند.
کد خبر: ۴۶۶۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳ - 12July 2021

مسئله «حجاب ممنوع» تنها محدود به مشهد و مسجد گوهرشاد نبوده است/ اهمیت قیام مسجد گوهرشاد در بررسی اقدامات رضاشاه در مورد کشف حجاب و عکس‌المعل مردم در این قضیه بوده استبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شماره ۲۹۶ هفته‌نامه خط حزب‌الله با عنوان «جمهوریت و اسلامیت، راز استمرار انقلاب» چندی پیش منتشر شد. این نشریه که به صاحب‌امتیازی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هر هفته روز‌های جمعه منتشر می‌شود، به انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با مسائل اساسی آن هفته چه در داخل کشور و چه در جهان اسلامی می‌پردازد.

در این شماره، به بیان دیدگاه رهبران انقلاب اسلامی در مورد جایگاه و اهمیت جمهوریت و اسلامیت پرداخته شده است. از آنجا که در آستانه سالگرد ازدواج حضرت امیرالمؤمنین (ع) حضرت زهرا (س) و همچنین سالگرد قیام خونین مسجد گوهرشاد هستیم، خط حزب‌الله به انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مورد پرداخته است.

خط حزب‌الله، این شماره خود را به روح مطهر شهید بزرگوار مدافع حرم، دادالله دهقان شیبانی تقدیم کرده است. این شهید، دوم تیر ۱۳۹۳ در منطقه حماة در سوریه به شهادت رسیده و در گلزار شهدای شیراز به خاک سپرده شده است.

بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با قیام خونین مسجد گوهرشاد که سال ۱۳۱۴ در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی اتفاق افتاد و خط حزب‌الله آن را منتشر کرده است، به شرح زیر است:

«یک وقت قضیه مسجد گوهرشاد را از نگاه یک فاجعه تاریخی که اتفاق افتاده است نگاه می‌کنید، یعنی عده‌ای از مردم مؤمن به خاطر مقصودی در یک جای مقدس جمع شدند، مأمورین دولتی ریختند و آن‌ها را کشتند. یک فاجعه‌ای که در مشهد به مناسبت حجاب اتفاق افتاده است.

مسئله‌ای که به نظر من وسعتش از دید نگاه یک فاجعه تاریخی بیشتر و از آن مهم‌تر است، خود اصل مسئله «حجاب» است. قضیه «حجاب ممنوع» موضوع خیلی مهمی است. این مسئله دیگر محدود به مشهد و مسجد گوهرشاد هم نیست. اهمیت این قضیه بیشتر در این است که این، یک قضیه وسیع همه جایی و سراسری در کشور بوده است و بررسی اقدامی که رضاشاه کرد و مواجهه‌هایی که با رضاشاه شد خیلی مهم است.

این هم از مسائلی است که درست روی آن کار نشده است.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار