یادداشت/

شهادت ۲۰ رزمنده سیستان و بلوچستانی در عملیات «کربلای ۱»

۹ تیر ۱۳۶۵ در منطقه مهران عملیات کربلای یک با هدف آزادسازی شهر مهران آغاز شد که در این عملیلات ۲۰ نفر از رزمندگان استان سیستان و بلوچستان به فیض شهادت نائل آمدند.
کد خبر: ۴۶۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳ - 13July 2021

شهادت 151 رزمنده سیستان و بلوچستانی در عملیات «کربلای 1»گروه استان‌های دفاع‌پرس - بتول شاهبازی؛ ۹ تیر ۱۳۶۵ در منطقه مهران عملیات کربلای یک با رمز یا ابوالفضل عباس (ع) با هدف آزادسازی شهر مهران آغاز شد و تا ۱۹ تیر همان سال ادامه داشت.

لشکر ۴۱ ثارالله نیز با ۱۴ گردان در این عملیات شرکت کرد و یکی از گردان‌های آن، گردان ۴۰۹ حمزه سیدالشهدا استان سیستان و بلوچستان بود که در اوایل خرداد ۱۳۶۵ بنا به تدبیر فرماندهان عالی استان به خصوص حاج «قاسم میرحسینی» و فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله به صورت استانی به فرماندهی «حبیب الله دانش شهرکی» تشکیل و راه اندازی شده بود و برای اولین بار نیرو‌های اعزامی از این استان به صورت مستقل در قالب یک گردان سازماندهی و به‌کارگیری شد.

در این عملیات لشکر ۴۱ ثارالله ابتدا با ۵ گردان وارد عمل شد و گردان ۴۰۹ نیز به فرماندهی حبیب‌الله دانش شهرکی به سمت تصرف ارتفاعات قلاویزان وارد عمل شدند که با شروع عملیات فرمانده گردان ۴۰۹ مجروح شد و پس از ایشان فرماندهی گردان به «محبعلی فارسی» واگذار شد و نیرو‌ها را تا رسیدن به اهداف هدایت و فرماندهی کرد.

گردان ۴۰۹ اولین مأموریت آفندی خود را انجام داد و عملکرد مطلوبی در کارنامه خود ثبت کرد. نیرو‌های اعزامی سیستان و بلوچستان علاوه بر اینکه در گردان ۴۰۹ سازماندهی شده بودند در گردان‌های ۴۱۴ و ۴۱۹، تیپ ادوات توپخانه، پدافند هوایی و سایر رده‌های پشتیبانی و ستادی لشکر ۴۱ ثارالله در این عملیات شرکت داشتند و حتی در عملیات پاکسازی ارتفاعات اطراف تنگه کنجانچم پیش از عملیات کربلا یک نیز شرکت داشتند.

در این عملیات شهر مهران جاده ایلام مهران دهلران و ارتفاعات سرکوب و قلاویزان و حمرین آزاد شد و به دنبال آن عقبه‌های دشمن از جمله شهر‌های بدره و زرباطیه در دید و تیر رزمندگان ایران قرار گرفت.

در عملیات کربلای یک، ۲۰ رزمنده سیستان و بلوچستان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار