مدیر شبکه مستند:

خط قرمز جشنواره مستند منافع ملی و کیفیت است/ در پخش مستند مشکل آزادی‌ بیان نداریم

یزدی با تاکید براینکه خط قرمز جشنواره مستند منافع ملی و کیفیت است، گفت: جشنواره مستند امسال سخت‌گیرانه‌تر آثار را داوری می‌کند.
کد خبر: ۴۶۶۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹ - 13July 2021

خط قرمز جشنواره مستند منافع ملی و کیفیت است/ در پخش مستند مشکل آزادی‌بیان نداریمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، با رونمایی از پوستر این جشنواره توسط «محسن یزدی» مدیر شبکه مستند برگزار شد.

در ابتدا، «محسن یزدی» مدیر شبکه مستند با تشریح مقدمه‌ای با بیان اینکه تلویزیون خانه مستند است و این ماجرا در محافل تخصصی خیلی مطرح می‌شود، اظهار داشت: مستند تلویزیونی شأنیتی که باید داشته باشد را ندارد و فضا‌های این عرصه در ایران در اختیار مستند‌های جشنواره‌ای است.

وی با تاکید براینکه مستند تلویزیونی ویژگی‌های خودش را دارد و دارای شایستگی است، گفت: معتقدیم مستند تلویزیونی نسبت به گذشته جایگاه بهتری پیدا کرده است و امروز شبکه مستند با طیف وسیعی از مستدسازان درجه یک کار می‌کند.

این مدیر تلویزیون خط قرمز شبکه مستند را منافع ملی معرفی کرد و تاکید کرد: همکاری‌های خوبی با مستندسازان داریم و تاکید بر اشتراک نظرات با تاکید بر منافع ملی است. ما در تلویزیون خط قرمزی جز منافع ملی نداریم درحالی که سلایق اجتماعی و سیاسی مختلفی با برخی مستندسازان داریم.

یزدی گفت: امروز تلویزیون به‌لحاظ تولید و پخش مستند، رقیبی ندارد؛ و وجود این اتفاق در شبکه مستند و در شبکه‌های تلویزیون که بخاطر قدرت پخش و دیده شدن در تلویزیون است که سایر پلتفرم‌ها چنین قدرتی ندارند.

وی تصریح کرد: بسته به بضاعت مالی، ما دوست داریم با مستندسازان بیشتری کار کنیم. البته کرونا لطمه به تولید زده است. تلویزیون گونه‌ی مستند حیاط وحش ایران را احیا کرده است که دل‌مان می‌خواهد این گونه مستند را بیشتر گسترش دهیم، ولی بخاطر شکل سخت اینگونه مستند و ویژگی‌های اقلیمی کمتر به آن توجه شده؛ هرچند در تلویزیون پیش‌ رو بوده‌ایم.

مدیر شبکه مستند به کم‌توجهی نسبت به مستند آرشیوی اشاره کرد و افزود: تولید در حوزه مستند آرشیوی را پیگیری کرده‌ایم و به مجموعه‌های مستند در سال آینده توجه بیشتری خواهیم کرد.

یزدی درخصوص جشنواره مستند اظهار داشت: فراخوان جشنواره از خرداد شروع شد و تا آخر تیر دریافت آثار خواهیم داشت و از شهریور تا اواخر مهر نمایش آثار منتخب در تلویزیون خواهد بود. به مولفین آثار در سه بخش حق تالیف پرداخت خواهیم کرد. امسال جایزه آثار کوتاه شش، نیم بلند ۱۵ و بلند ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

وی افزود: جایزه‌های تخصصی صدا و نور پنج میلیون و بخش ویژه کرونا جایزه هفت میلیونی خواهد داشت. این بخش که بخش ویژه است امسال به جشنواره اضافه شده است و در این بخش هنوز کار خیلی ویژه‌ای تولید نشده است. اما این جایزه در سه بخش فیلم، عکس و مستندنگاری ارائه خواهد شد.

مدیر شبکه مستند عنوان کرد: پخش آثار از اول شهریور به‌مدت یک‌ ماه در شبکه مستند صورت خواهد گرفت. صدا و سیما و حوزه هنری به جشنواره کمک کردند درحالی که دوست داریم همه مراکز تولید یک روند تولید و پخش را شکل دهند و شکلی از تعامل را شکل دهند. امروز در حوزه مستند به‌ لحاظ لجستیک و فنی توانایی تولید هرگونه مستندی را داریم و مستند درحال رقابت با داستانی است.

یزدی تاکید کرد: اگر بشود به‌یک شکل به عنوان مراکز دوستدار منافع کشور دور هم جمع شویم، منافع را تامین خواهیم کرد. حوزه هنری شرایطی را برای آثار برتر جشنواره تعیین کنند که پنج اثر برتر را در سینما نمایش خواهند داد. این نمایش شکلی از تجربه است که مرتب باید تکمیل و تراشیده شود. این امکان مناسبی است که حوزه هنری ایجاد کرده است و طی جشنواره، جلسه‌ی ارائه طرحی را خواهیم داشت که افراد مختلفی را برای سرمایه‌گذاری دعوت خواهیم کرد.

وی از بزرگداشت مستندسازان در این جشنواره خبر داد و گفت: سال گذشته در اختتامیه به بزرگان مستندسازی که از دست دادیم پرداختیم و امسال نیز چنین برنامه‌هایی را خواهیم داشت. در این جشنواره ارتباط خوبی با مرکز گسترش داریم. اما مستندسازان به‌خاطر تحمل سختی‌ها برای تولید مستند خیلی اجازه انتشار آثار را نمی‌دهند و بخاطر همین مستندسازان کمتر دیده می‌شوند و ده‌ها مستند درجه یک وجود دارد که هیچ‌گاه دیده نشده‌اند.

یزدی گفت: امسال در جشنواره سخت‌گیرانه‌تر به آثار نگاه می‌کنیم و کیفیت را خط قرمز قرار خواهیم داد. نسبت به پخش برخی مستند‌های اجتماعی معتقدیم هر مستند اجتماعی قابلیت پخش ندارد، چراکه مستند نیز یک اثر هنری است و باید خوش‌ساخت و منجر به‌ نتیجه باشد.

مدیر شبکه مستند با تاکید براینکه به همه افراد از جریان‌های روشنفکری و انقلابی احترام می‌گذاریم، گفت: در دوره مدیریت شبکه مستند تاکید کردیم مستندساز و هنرمند را در پیچ اداری تحقیر نکنید. معتقدم آزادی‌ بیان در جمهوری اسلامی وجود دارد و چیزی که این آزادی را تهدید می‌کند حاکمیتی نیست لذا در تلویزیون اعتماد به‌ نفس و صراحت داریم.

وی در توضیح پوستر جشنواره گفت: وجود تصویر شهید آوینی در پوستر جشنواره بخاطر این است که ایشان در مستند، به‌لحاظ فرم و محتوا شخصیت متفکری است.

انتهای پیامن/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار