تحلیلگر مسائل رسانه:

جنگ رسانه‌ای امروز نیازمند شفاف‌سازی به جای پنهان‌کاری است

اسماعیلی گفت: در جنگ رسانه‌ای امروز، شفاف سازی بهترین و سریع‌ترین راهکار برای مبارزه با تاکتیک‌های دشمن است.
کد خبر: ۴۶۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵ - 14July 2021

جنگ رسانه‌ای امروز نیازمند شفاف‌سازی به جای پنهان‌کاری است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «علی‌محمد اسماعیلی» تحلیلگر مسائل رسانه در گفت‌وگویی به موضوع بررسی جنگ ماهواره‌ای معاند علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اظهار داشت: با ظهور تکنولوژی‌های نوین، تمام فرستنده‌ها در گوشی‌های هوشمند تجمیع می‌شوند و حتی بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای توسط موبایل دریافت می‌شوند.

 تغییرات ماهوی برنامه‌های ماهواره‌ای

وی افزود: در حال حاضر میان شبکه‌های ماهواره‌ای یک تقسیم کار صورت گرفته است و هر یک از آن‌ها بخشی از کار را به عهده گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند مخاطب از کنترل آن‌ها خارج شود.

تحلیلگر ارشد مسائل رسانه به تغییرات ماهوی برنامه‌های ماهواره‌ای اشاره کرد و گفت: این شبکه‌ها در ابتدای انقلاب، به‌صورت آشکار مقابل مردم بودند و به به مسئولین نظام توهین می‌کردند، اما اکنون تلاش می‌کنند خود را در کنار مردم نشان دهند و از بروز نظرات خود در مسائل سیاسی خودداری می‌کنند.

اسماعیلی تأکید کرد: این رسانه‌ها تلاش کرده‌اند خود را به رسانه‌های داخلی، مردم و گفتمان رایج در جامعه نزدیک‌تر و شبیه‌تر کنند و در همین پیچش زهر خود را وارد می‌کنند.

 تنوع برنامه در شبکه‌های ماهواره‌ای برای حفظ مخاطب

وی در پاسخ به پرسش مجری رادیو گفتگو مبنی بر این که رسانه‌های معاند از چه روش‌هایی تکنیک‌های برای اقناع مخاطب استفاده می‌کنند، توضیح داد: تلاش این شبکه‌ها این است که با تأمین نیاز‌های مختلف یک خانواده با برنامه‌های ورزشی، آشپزی، انیمیشن، مد و لباس و ...، از گرایش آن‌ها به سمت شبکه‌های داخلی جلوگیری و به‌عنوان مخاطب برای خود حفظ کنند.

سردبیر سایت خبری شبکه العالم تأکید کرد: هنگامی که یک خانواده به مصرف کننده تمام وقت شبکه‌های ماهواره‌ای تبدیل می‌شود، به‌نوعی تبعه آن شبکه و آن کشور محسوب می‌شود که این چالش، بزرگترین خسارتی است که به کشور وارد می‌شود.

شفاف سازی بهترین روش مبارزه در جنگ رسانه‌ای

اسماعیلی با تأکید بر این که اکوسیستم رسانه‌ها دچار تغییرات بسیار زیاد شده است، عنوان کرد: گرچه دشمن می‌تواند به‌راحتی پیام خود را به مردم کشور برساند، اما ما می‌توانیم از مجاری ارتباطی که این رسانه‌ها ایجاد کرده‌اند به‌خوبی و به نفع خودمان استفاده کنیم.

وی، شفاف سازی را بهترین و سریع‌ترین راهکار در جنگ رسانه‌ای دانست و اظهار کرد: زمانی که یک مشکل در بخشی از کشور ایجاد می‌شود به‌جای پنهان کردن آن، باید مسئول مربوطه برای پاسخگویی و روشن شدن موضوع با مردم گفتگو کند.

کارشناس ارشد مدیریت رسانه خاطرنشان کرد: اینجاست که می‌توانیم با استفاده از ارتباطاتی که رسانه‌ای معاند ایجاد کرده‌اند برای رساندن پیام خودمان به مخاطب استفاده کنیم.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها